گوش کردن به موسیقی عملکرد ورزشکاران را تقویت می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی های انگیزشی عملکرد ورزشکاران را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه «ادینبرو» در اسکاتلند در این مطالعه متوجه شدند که گوش دادن به فهرستی از آهنگ‌های انگیزشی در زمان خستگی ذهنی می‌تواند موجب بهبود عملکرد افراد در آزمایش‌های دوی استقامت شود.

آنها ادعا می‌کنند که این اولین مطالعه ای است که تاثیر گوش دادن به فهرستی از موسیقی های انگیزشی را بر توان دو استفامت و عملکرد افراد در زمان خستگی ذهنی بررسی می‌کند . 

دکتر «شان فیلیپس» نویسنده مطالعه گفت: خستگی ذهنی  یک اتفاق معمولی است و برای بسیاری از ما رخ می‌دهد. خستگی ذهنی می‌‌تواند بر بسیاری از فعالیت‌ های روزمره از جمله ورزش تأثیر منفی بگذارد بنابراین یافتن راه های ایمن و موثر برای کاهش این تأثیر منفی مفید است.

محققان در این مطالعه برای بررسی چگونگی تأثیر گوش دادن به موسیقی بر عملکرد دویدن، دو آزمایش بر روی 18 فرد علاقه‌ مند به ورزش انجام دادند. در یک آزمایش آنها تأثیرات دویدن تناوبی را بر گروهی متشکل از 9 ورزشکار بررسی کردند.

در آزمایش دوم گروهی از افراد متشکل از 9 دونده آموزش دیده در یک آزمایش دو پنج کیلومتری شرکت کردند.

تمامی این افراد قبل از انجام این آزمایش های دو توسط یک آزمایش شناختی 30 دقیقه‌ ای مبتنی بر رایانه، در وضعیت خستگی ذهنی قرار گرفتند.

همچننین محققان دوندگان هر دو گروه را به دو قسمت تقسیم کردند بطوریکه یک گروه در هنگام دو به موسیقی انگیزشی گوش می‌دادند و گروه دیگر در هنگام این فعالیت به این موسیقی گوش نمی‌دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که در هنگام دو تناوبی به موسیقی های انگیزشی گوش می‌دادند در مقایسه با افرادی که به این موسیقی ها گوش نمی‌دادند، بطرز شگفت آوری عملکرد بهتری داشتند بطوریکه گویا از نظر ذهنی خسته نشده بودند.  عملکرد این افراد با عملکرد افرادی که از لحاظ ذهنی خسته نشده بودند، یکی بود. 

اما در آزمایش دو پنج کیلومتری بهبود اندکی در میان افرادی که به موسیقی گوش می‌دادند و آنهاییکه در هنگام دو به موسیقی گوش نمی‌دادند مشاهده شد.

محققان می‌گویند اثرات مثبت موسیقی می‌تواند بطور بالقوه به دلیل تغییر درک از تلاش در هنگام گوش دادن به این آهنگ ها باشد.

یافته های این مطالعه نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی انگیزشی می‌تواند یک استراتژی مفید برای کمک به افراد فعال باشد که در زمان خستگی ذهنی، توانایی دو استقامت و عملکرد خود را بهبود بخشند. تاثیر مثبت این موسیقی ها می‌تواند به افراد کمک کند تا کیفیت و تأثیر مفید جلسات ورزشی خود را بهتر حفظ کنند.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نه =