تشخیص عفونت در کمتر از یک ساعت با گوشی همراه

در حال حاضر اگر یک پزشک مشکوک باشد که یک بیمار عفونت باکتریایی دارد، آن شخص مجبور است یک نمونه مایعات تهیه کند که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال بشود.

با این وجود یک دستگاه جدید می‌تواند اجازه دهد چنین نمونه هایی در عرض چند دقیقه در محل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

در تجزیه و تحلیل نمونه های مایع بدن در آزمایشگاه ها چند مشکل اصلی وجود دارد. یک، در چند روزی که برای رسیدن به نتیجه لازم است، هرگونه عفونت موجود ممکن است بدتر شود.

از طرف دیگر، ممکن است پزشک بلافاصله بیمار را در معرض آنتی بیوتیک قرار دهد، که اگر معلوم شود که عفونتی نیست، پس آن داروها را بدون نیاز مصرف کرده‌اند.

علاوه بر این، در مکان های دور افتاده یا کشورهای در حال توسعه، آزمایشگاه های مجهز مناسب می‌توانند فاصله زیادی داشته باشند.

با چنین محدودیت هایی که وجود دارد، دانشمندان دانشگاه مک مستر کانادا نمونه اولیه دستگاه را ایجاد کردند. این ابزار در واقع از دو قسمت تشکیل شده است: یک تراشه حسگر الکتریکی دو کاناله و یک ماژول پردازش اصلی شبیه USB-stick که تراشه به آن وصل شده است.

پزشکان با قرار دادن یک قطره خون، ادرار یا بزاق بر روی تراشه شروع می‌کنند. در آنجا، آنزیم های DNA موجود در تراشه با پروتئین های امضا تولید شده توسط باکتری های مشکوک واکنش نشان می‌دهند.

هر دو تراشه و ماژول اصلی به تلفن هوشمند متصل هستند، جایی که یک برنامه اختصاصی داده ها را در کمتر از یک ساعت تفسیر و نمایش می‌دهد.

این فناوری قبلاً با موفقیت برای شناسایی باکتریهای مضر E. coli در نمونه ادرار مورد استفاده قرار گرفته است و قادر است انواع دیگر باکتریها را با استفاده از آنزیمهای مختلف DNA شناسایی کند. علاوه بر این، گزارش شده است که می‌تواند برای تشخیص عفونت های ویروسی، از جمله COVID-19 نیز سازگار باشد.

دانشیار می‌گوید: این بدان معناست که بیماران می‌توانند درمان بهتر، نتایج سریعتر داشته و از عوارض جدی جلوگیری کنند. پروفسور لیلا سلیمانی، نویسنده مشترک مقاله ای در مورد تحقیق گفت: همچنین می‌توان از استفاده غیرضروری آنتی بیوتیک ها جلوگیری کرد، چیزی که می‌تواند ما را در جنگ با مقاومت ضد میکروبی ما را نجات دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =