مطالعه جدید ارتباط بین استرس و سفید شدن مو ها را اثبات کرد

یک مطالعه جدید از اولین شواهد علمی بین رابطه استرس و سفید شدن مو ایجاد کرده است. این مطالعه پروتئین های موجود در موی انسان را شناسایی که به نظر می‌رسد این روند را هدایت می‌کند، در حالی که همچنین نشان می‌دهد که حتی ممکن است معکوس شود.

این تحقیقات توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا انجام شد که هدف آنها ایجاد شکافی در این نوع تحقیقات تاکنون بوده است.

در حالی که مدتها استرس روانی به عنوان محرک سفیدی مو دیده می‌شد، اما اتصال نقطه ها برای دانشمندان دشوار بود، زیرا ارتباط رنگدانه سازی مو با زمان استرس فردی کاری دشوار است.

به عنوان راه حلی برای این، دانشمندان 14 داوطلب را که دفتر خاطرات داشتند، استخدام و در دفتر آنها تقویم های خود را مرور کردند و هفته ها را بر اساس میزان استرس ارزیابی کردند.

این افراد سپس نمونه موهای داوطلبان را تهیه کردند که دانشمندان آنها را به برش های ریزی تقسیم کرده و برای نقشه برداری از درجه خاکستری تجزیه و تحلیل کردند.

هر برش، با ابعاد حدود یک بیستم میلی متر، حدود یک ساعت رشد مو را نشان می‌دهد، و یک مقیاس زمانی قابل اندازه گیری فیزیکی از روند سفیدی را فراهم می‌کند.

آیلت روزنبرگ، اولین نویسنده مطالعه، می‌گوید: اگر از چشمان خود برای دیدن مو استفاده کنید، به نظر می‌رسد که در کل رنگ یکسان است، مگر اینکه انتقال عمده‌ای ایجاد شود.

در زیر یک اسکنر با وضوح بالا، تغییرات کوچک و ظریف در رنگ مشاهده می‌کنید، و این همان چیزی است که ما اندازه گیری می‌کنیم.

مقایسه این تغییرات با دفتر خاطرات استرس، بینش جالبی را ارائه داده است. نه تنها ارتباطات چشمگیری بین استرس و سفید شدن مو یافت شد، بلکه در برخی موارد تغییر رنگ آن در اثر کاهش استرس فرد نیز مشاهده شد. به گفته محققان، بازگشت موهای خاکستری به رنگ طبیعی خود چیزی است که هرگز به لحاظ کمی ثبت نشده است.

پیكارد می‌گوید: یك نفر بود كه به تعطیلات رفت و پنج موی سر او هنگام تعطیلات دوباره به تاریكی برگردانده شد و به موقع هماهنگ شده بود.

با بررسی بیشتر جزئیات، این تیم سطح هزاران پروتئین مختلف را در طول مو اندازه گیری کرد و با تغییر رنگ خاکستری مو، توانست تغییرات 300 مورد را تشخیص دهد. با استفاده از یک مدل ریاضی، تیم این تغییرات را به تغییرات ناشی از استرس در میتوکندری گره زد.

پیكارد می‌گوید: ما اغلب می‌شنویم كه میتوكندری ها نیروگاه سلول هستند، اما این تنها نقشی نیست كه آنها ایفا می‌كنند. میتوکندری در واقع مانند آنتن‌های کوچکی در داخل سلول است که به تعدادی از سیگنال های مختلف از جمله فشار روانی پاسخ می‌دهد.

نقش میتوکندری در ارتباط استرس و رنگ مو همان چیزی است که این مطالعه را از بررسی سایر پدیده ها جدا می‌کند.

یکی از موارد قابل توجهی که توسط محققان هاروارد در سال 2020 منتشر شده است، به عنوان مثال، در موش ها نشان داد که استرس حاد می‌تواند باعث حذف دائمی سلول های بنیادی تولید کننده رنگدانه در فولیکول های مو شود.

رالف پائوس، یکی از نویسندگان مطالعه جدید، می‌گوید: داده های ما نشان می‌دهد که خاکستری شدن در افراد برگشت پذیر است، که مکانیسم دیگری را در بر می‌گیرد.

موش ها بیولوژی فولیکول مو بسیار متفاوتی دارند، و این ممکن است نمونه ای باشد که یافته ها در موش ها به خوبی برای مردم ترجمه نمی‌شود.

در این تحقیق مطمئناً سوالات جالبی در مورد استرس و سفیدی مو ایجاد شده است و اینکه چگونه تغییر سبک زندگی می‌تواند بر روند کار تأثیر بگذارد.

گرچه پرهیز از استرس از همه لحاظ برای سلامتی ما مفید است، اما دانشمندان تأکید می‌کنند که در مورد جوان و پر رنگ نگه داشتن موهای ما محدودیت هایی دارد.

پیكارد می‌گوید: بر اساس مدل سازی ریاضی ما، ما فكر می‌كنیم موها باید قبل از سفید شدن به آستانه برسند. در میانسالی، هنگامی که مو به دلیل سن بیولوژیکی و سایر عوامل نزدیک به آن آستانه است، استرس آن را از آستانه تحت فشار قرار می‌دهد و به خاکستری تبدیل می‌شود.

اما ما فکر نمی‌کنیم که کاهش استرس در پیرمرد 70 ساله‌ای که سالها خاکستری است باعث تیره شدن موهای وی یا افزایش استرس در کودک 10 ساله برای نوک زدن موهایش از آستانه خاکستری کافی خواهد بود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =