برای کنترل امیکرون آیا به دوز چهارم واکسن کرونا نیاز خواهیم داشت؟

دانشمندان در حال حاضر تاکید می‌کنند که صحبت در مورد دوز چهارم یا ایمن سازی سالانه خیلی زود است و به داده های بیشتری نیاز است. اما مطالعات تاکنون نشان داده‌اند که تنها دو دوز واکسن کووید-19 ممکن است در برابر نوع امیکرون موثر نباشد.

با این حال، داده‌ها نشان داده‌اند که تقویت واکسن‌های کووید-19 با یک واکسن اضافی ممکن است این محافظت را به سطحی مشابه آنچه که دو دوز در برابر انواع دیگر ارائه می‌کند، بازگرداند.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که دو دوز استاندارد واکسن کووید-۱۹ ممکن است محافظت کافی در برابر عفونت با نوع امیکرون را ایجاد نکند. علی‌رغم اینکه محافظت کافی در برابر بیماری شدید و مرگ ارائه می‌کند.

این امر باعث تسریع در عرضه تقویت کننده ها در بسیاری از کشورها شده است. همچنین سازندگان واکسن اعلام کرده‌اند که در حال کار بر روی انواع واکسن‌های خاص هستند.

اگرچه نیاز به سه دوز واکسن در حال آشکار شدن است، اما مشخص نیست که این محافظت چقدر طول می‌کشد و آنتی بادی‌ها در طول زمان از بین می‌روند یا نه.

اینکه آیا نهایتاً برای مبارزه با امیکرون دوز چهارم مورد نیاز خواهد بود؛ اگر چنین است، چه زمانی تجویز می‌شود، در حال حاضر ناشناخته باقی مانده است.

دوز چهارم، زودتر از انتظار؟

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر گفت که پس از تحقیقات اولیه نشان داده شد که نوع امیکرون می‌تواند آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن کووید-19 را تضعیف کند؛ این یعنی ممکن است به دوز چهارم نیاز باشد.
او همچنین گفت که ممکن است زودتر به آنها نیاز پیدا کنیم.

زمانی که داده‌های دنیای واقعی را می‌بینیم، مشخص می‌شود که امیکرون برای چه مدت، به خوبی توسط دوز سوم پوشش داده می‌شود.

علیرغم این اظهارنظرها، سازمان بهداشت جهانی تصمیمی برای تایید عرضه جهانی داروهای تقویت کننده ندارد و نشان داده است که قبل از تصمیم گیری به داده‌های بیشتری نیاز است.

موضوع دیگر روی میز، کوتاه کردن فواصل بین دوز دوم و تزریقات تقویت کننده است.

اما دکتر مونیکا گاندی، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که دادن زودهنگام آن‌ها سود چندانی ندارد.

او گفت: داده‌های تاکنون از دادن تقویت‌کننده‌ها 4 تا 6 ماه پس از دوز دوم پشتیبانی می‌کنند. اما فاصله بین دوزها در واقع ایمنی‌زایی را افزایش می‌دهد، بنابراین من زودتر از 12 هفته پس از آخرین دوز را تجویز نمی‌کنم.

آنچه می دانیم: 3 دوز در مقابل امیکرون بهتر است

در حال حاضر، داده‌های کافی برای گفتن قطعی اینکه آیا به دوز چهارم نیاز داریم یا خیر وجود ندارد. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از گزارش‌ها نشان می‌دهد که سه دوز برای امیکرون بسیار مهم است.

پیش نویس تحقیقات آکسفورد که این هفته منتشر شد نشان داد که تنها دو دوز واکسن آسترازنکا یا فایزر محافظت کمی در برابر عفونت امیکرون ارائه می دهد.

گاندی گفت: مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که نوع امیکرون می‌تواند به طور قابل‌توجهی از فعالیت خنثی‌کننده آنتی‌بادی‌های دو دوز واکسن فایزر ایجاد می‌شود، فرار کند. اگرچه افرادی که عفونت قبلی و سپس واکسیناسیون داشتند، فرار کمتری داشتند.

با این حال، وی اشاره کرد که در آفریقای جنوبی با تزریق دو دوز از واکسن‌های mRNA، همچنان از افراد مبتلا به نوع امیکرون در برابر بیماری شدید محافظت می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که دو دوز 70 درصد محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان با امیکرون و 33 درصد محافظت در برابر عفونت را فراهم می‌کند. این ارقام برای نوع کروناویروس دلتا به ترتیب 93 و 80 درصد بود.

داده‌های فایزر نشان داده‌اند که تجویز واکسن تقویت‌کننده به طور قابل‌توجهی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را افزایش می‌دهد و محافظت از واکسن را به دوز ارائه شده در برابر دلتا نزدیک می‌کند.

همچنین یک تجزیه و تحلیل اولیه از انگلستان نشان داد که تزریقات تقویت کننده از 70 تا 75 درصد افراد از بروز علائم جلوگیری می‌کند.

بر اساس داده‌های تاکنون، گاندی گفت که دوز چهارم غیرقابل توجیه است. او گفت: دوز سوم به افزایش محافظت کمک می‌کند، اما ما هنوز دلیل منطقی برای دوز چهارم نداریم.

بهترین راه مقابله با امیکرون

سؤالات زیادی در مورد اینکه آیابه واکسن امیکرون که بسیار مسری است، نیاز است یا خیر وجود دارد.

محققان در حال جمع آوری داده هایی هستند که نشان می‌دهد ممکن است چنین عفونت شدیدی ایجاد نشود. و اگر اینطور باشد، واکسن‌های فعلی با تقویت‌کننده‌ها، اندازه‌ی کافی محافظت در برابر امیکرون را ارائه می‌کنند.

پس به احتمال زیاد به واکسن مخصوص امیکرون نیازی نخواهیم داشت؛ اما این تصمیمات هنوز گرفته نشده است.

گاندی گفت از آنجایی که آنتی‌بادی‌های سلول‌های B القاء شده با واکسن با انواع مختلف سازگار می‌شوند، احتمالاً تقویت‌کننده‌های خاص نوع مورد نیاز نخواهد بود.

او گفت: ما اکنون می‌دانیم که سلول‌های T حاصل از واکسن هنوز بر علیه امیکرون کار می‌کنند.
علاوه بر این، سلول‌های B (تولید شده توسط واکسن‌ها) آنتی‌بادی‌های جدیدی را که تولید می‌کنند که برای مقابله با انواع مختلف خود را تطبیق می‌دهند.

با این حال، واکسن‌ها تنها سلاح ما علیه امیکرون نیستند.

داروهای ضد ویروسی هم می‌‎توانند از پیشرفت عفونت به موارد شدید جلوگیری کنند. قرص ضد ویروسی فایزر و مرک تحت آزمایشات بالینی هستند.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

منبع: healthline

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =