بر اساس داده‌های دنیای واقعی، دوز سوم واکسن کرونا محافظت را افزایش می‌دهد

داده‌های دنیای واقعی جدید آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن کرونا به طور قابل توجهی محافظت در برابر بیماری را افزایش می‌دهد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که دوز سوم در عقب راندن موج رو به رشد کووید-19 مرتبط با کاهش اثربخشی حدود شش ماه پس از واکسیناسیون اولیه با دو دوز حیاتی خواهد بود.

در اواسط سپتامبر، دولت بریتانیا شروع به تولید دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای 50 سال و شش ماه پس از دوره اولیه واکسیناسیون کرد.

با استفاده از داده‌های سیستم مدیریت ملی ایمن‌سازی، محققان اکنون شواهد واقعی قوی در مورد اثربخشی دوز سوم واکسن کرونا ارائه می‌کنند.

یافته‌ها حاکی از افزایش شدید محافظت در برابر علائم کرونا برای افراد بالای 50 سال حدود دو هفته پس از مصرف سوم است.


کدام واکسن ها در برابر کرونا دلتا موثر هستند؟


به طور کلی، مطالعه جدید نشان داد که دوز سوم 94 درصد در پیشگیری از بیماری علامت دار موثر است.

در بیانیه مطبوعاتی آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) که یافته‌های جدید را اعلام کرد، حفاظت از بستری شدن در بیمارستان و مرگ با دو دوز واکسن کرونا پس از شش ماه نسبتاً بالا باقی می‌ماند.

با این حال، افراد مسن یا کسانی که دارای شرایط پزشکی از قبل موجود هستند، چندین ماه پس از واکسیناسیون کرونا، داده‌ها کاهش محافظت را نشان می‌دهند، و دوز سوم می‌تواند حفاظت کلی در برابر بیماری را نسبت به افرادی که صرفاً به محافظت طولانی‌مدت از دو واکسن متکی هستند، افزایش دهد.

نتایج تزریق دوز سوم

تحلیل نشان می‌دهد که در افرادی که تقویت‌کننده را دریافت کرده‌اند، خطر ابتلا به کرونای علامت‌دار در مقایسه با افرادی که تنها دو دوز دریافت کرده‌اند، بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

دیوید اشپیگلهالتر، از دانشگاه کمبریج، داده‌های جدید را دلگرم کننده می‌خواند. او می‌گوید که یافته‌ها به‌ویژه نشان می‌دهد که دوز سوم به تقویت محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان در افراد آسیب‌پذیر کمک می‌کند.

اشپیگلهالتر می‌گوید: مطالعه قبلی از این تیم تخمین زده بود که تزریق‌های دوگانه فایزر حدود 99.7 درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان محافظت می‌کنند، اما پس از 20 هفته به 92.7 درصد کاهش یافت.

این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما از نظر عدم حفاظت، به این معنی است که آسیب پذیری آنها نسبت به واکسینه نشدن از 0.3 درصد به 7.3 درصد رسیده است.

این یعنی افزایش 20 برابری خطر. اما خوشبختانه، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که تقویت کننده ممکن است این مشکل را اصلاح کند.

در مصاحبه اخیر با نیویورک تایمز، آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، می‌گوید که باید در مورد دوز سوم نه به عنوان یک تقویت اختیاری، بلکه به عنوان بخشی حیاتی از پروتکل واکسیناسیون اولیه نگاه کنیم.

فائوسی گفت: تقویت یک جزء کاملاً ضروری در پاسخ ما خواهد بود. نه یک جایزه، نه یک تجمل، بلکه یک بخش اساسی مطلق برنامه است.

پیتر انگلیسی، رئیس سابق کمیته پزشکی بهداشت عمومی انجمن پزشکی بریتانیا، با پیش‌بینی پروتکل اولیه سه دوز فائوسی موافق است.

تخمین‌های انگلیسی به دلیل ماهیت عمیقاً عفونی گونه دلتا، هر درجه معنی داری از مصونیت جمعیتی به حجم بالایی از افراد واکسینه شده با سه دوز نیاز دارد.

مدتی است که با اطمینان پیش‌بینی می‌کنم که واکسن‌ها به یک برنامه واکسیناسیون با سه دوز تبدیل می‌شوند، مانند بسیاری از برنامه‌های واکسن دیگر.

انگلیسی می‌گوید که متعاقباً ممکن است یک سال یا بیشتر بعد از واکسیناسیون، در صورت کاهش ایمنی، یا در صورت بروز انواع فرار از واکسن، دوز تقویت کننده دنبال شود.

منبع: newatlas

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهی در “بر اساس داده‌های دنیای واقعی، دوز سوم واکسن کرونا محافظت را افزایش می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 6 =