قرص کووید-19 فایزر بستری شدن یا مرگ را تا 90 درصد کاهش می دهد

قرص کووید-19 ضد ویروسی آزمایشی فایزر برای مهار تکثیر و جلوگیری از کووید-19 شدید ساخته شده است.

در اولین داده‌های یک کارآزمایی بالینی بزرگ 3 فاز، کارآیی فوق‌العاده‌ای نشان داده است. نتایج، نشان می‌دهد که درمان خوراکی جدید بستری شدن یا مرگ در بیماران پرخطر را تا 89 درصد در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد.

از واکسن‌ها گرفته تا آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، مجموعه‌ای باورنکردنی از درمان‌ها از زمان ظهور کروناویروس جدید در اوایل سال 2020 ایجاد شده است.

اما شاید بزرگترین حلقه گمشده در زرادخانه درمانی ما، یک قرص ساده باشد که می‌توان آن را در خانه در مراحل اولیه مصرف کرد. این قرص به پیشگیری از کووید-19 شدید کمک می‌کند.

ماه گذشته پس از اینکه شرکت داروسازی مرک اولین کاندید جدی ضد ویروسی خوراکی کووید-19 را فاش کرد، داروی مولنوپیراویر، که خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کووید-19 را تا 50 درصد کاهش داد، ظاهر شد.


اولین قرص کرونا، آزمایشات انسانی را پشت سر گذاشت


مولنوپیراویر قبل از شروع همه‌گیری در سال 2020 به عنوان یک ضد ویروس آنفولانزا در حال توسعه بود.

اما مطالعات قبلی نشان می‌دهد که این دارو در برابر ویروس‌های سارس و مرس نیز مؤثر است، بنابراین به سرعت به عنوان یک ضد ویروس کووید-19 تغییر کاربری داد.

ضد ویروس جدید فایزر کمی متفاوت است. این اولین دارویی است که به طور خاص برای هدف قرار دادن SARS-CoV-2 طراحی شده است تا در آزمایشات بالینی انسانی تا این حد پیشرفت کند.

این دارو که در ابتدا PF-07321332 نام داشت (اکنون به طور رسمی PAXLOVID نامیده می‌شود)، از تحقیقات طولانی مدت در مورد یک ضد ویروسی که ویروس اصلی سارس را که 20 سال پیش ظاهر شد، هدف قرار می‌دهد، به وجود آمد.

قرص کووید-19 در بیماران واکسینه نشده

در اوایل سال 2020، فایزر به سرعت مولکول آزمایشی ضد ویروس سارس از قبل موجود خود را تنظیم کرد تا به طور ویژه بر SARS-CoV-2 تمرکز کند، و اکنون اولین داده‌های موقت از آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ، اثربخشی فوق‌العاده امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد.

این کارآزمایی بر روی بیماران واکسینه نشده در معرض خطر ابتلا به کووید-19 شدید متمرکز بود. گروه اولیه یک دوره پنج روزه از قرص کووید-19 تجویز شد که در عرض سه روز پس از ظاهر شدن علائم شروع شد.

از 389 شرکت‌کننده‌ای که داروی ضد ویروسی مصرف می‌کردند، تنها سه مورد بستری شدن بدون مرگ گزارش شد.

این در مقایسه با گروه دارونما متشکل از 385 شرکت‌کننده که 27 مورد بستری شدن در بیمارستان و هفت مورد مرگ را مشاهده کردند.

بنابراین این بدان معناست که آنتی ویروس 89 درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ موثر است.

بازوی دیگر کارآزمایی، درمان را تا پنج روز پس از شروع علائم آزمایش کرد و نتایج به همان اندازه امیدوارکننده بود.

در آن گروه تنها 1 درصد از افراد در بیمارستان بدون مرگ بستری شدند، در مقایسه با گروه دارونما که شاهد 6.7 درصد بستری شدن در بیمارستان و 10 مرگ بودند.

یک کمیته مستقل نظارت بر داده‌ها توصیه کرد که ثبت نام در کارآزمایی به دلیل اثربخشی بسیار زیاد این نتایج موقت متوقف شود. قرار بود بیش از 3000 شرکت کننده در این کارآزمایی ثبت نام کنند.

با این حال، اهمیت آماری بالای داده‌های اولیه به این معنی است که این نتایج برای سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای ارزیابی مجوز استفاده اضطراری در هفته‌های آینده کافی است.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر می‌گوید: اخبار امروز یک تغییر واقعی بازی در تلاش‌های جهانی برای توقف ویرانی این بیماری همه‌گیر است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که قرص کووید-19 ما، در صورت تأیید، پتانسیل نجات جان بیماران، کاهش شدت عفونت‌های کرونا و حذف از هر ده بستری شدن در بیمارستان را دارد.

عوارض جانبی و مجوز این دارو

مشخص شد که قرص کووید-19 فوق‌العاده ایمن است و هیچ عارضه جانبی جدی در گروه بزرگی از بیش از 1800 نفر مشاهده نشده است.

آزمایشات پیش بالینی همچنین نشان داد هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد تداخلات DNA جهش زا از دارو وجود ندارد، موضوعی که به طور بالقوه می‌تواند استفاده گسترده از مولنوپیراویر، دیگر ضد ویروس خوراکی کووید-19 را که احتمالاً به زودی برای استفاده تأیید می‌شود، محدود کند.

دو آزمایش بزرگ دیگر برای آزمایش ضد ویروس فایزر در گروه‌های مختلف در حال انجام است.

یک کارآزمایی در حال بررسی اثربخشی دارو در پیشگیری از بیماری شدید در بیماران کم خطر کووید-19است.

این کارآزمایی خاص شامل گروهی از افراد واکسینه شده است تا بررسی کند که دارو تا چه حد عفونت های جدید را خفه می‌کند.

کارآزمایی دیگری به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا این ضد ویروس می‌تواند از عفونت کرونا در تماس نزدیک عفونت‌های علامتی جلوگیری کند یا خیر.

این آزمایش صدها نفر را استخدام می‌کند که با موارد مثبت کرونا زندگی می‌کنند. هر دو آزمایش باید نتایج اولیه را قبل از پایان سال ارائه دهند.

واکسن یا قرص

ناهید بادلیا، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه بوستون، تاکید کرد که ظهور قرص های کووید-19 نمی‌تواند جایگزین ارزش پیشگیری کننده واکسن‌ها شود. پس این درمان‌های جدید نباید جایگزین واکسیناسیون در نظر گرفته شوند.

در عوض، ضد ویروس‌های خوراکی لایه‌های محافظتی اضافی برای کسانی هستند که عفونت‌های اولیه واکسن را تجربه می‌کنند یا کسانی که شرایط پزشکی دارند واکسن‌ها را کمتر مؤثر می‌کنند.

بادلیا پرسید که: آیا ترجیح می‌دهید به جای بستن کمربند ایمنی بخیه بزنید؟ نه.
پس چرا ضد ویروس‌ها را به جای واکسن انتخاب می‌کنید؟ شما ابتدا برای محافظت واکسن مصرف می‌کنید و اگر از ابتلای شما به یک عفونت جدید بدشانسی می‌آید و در معرض خطر هستید، اینجاست که یک ضد ویروس کمک می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دوازده =