امیکرون چیست، از کجا آمده است و چقدر خطرناک است؟

در نوامبر، یک نمونه کرونا از یک بیمار آلوده در بوتسوانا گرفته شد. تجزیه و تحلیل ژنومی نشان داد که این نمونه یک نوع جدید کرونا است که در ابتدا B.1.1.529 و الان امیکرون (Omicron) نام گرفت.

دانشمندان در آفریقای جنوبی به سرعت این نوع در حال ظهور را در تعدادی از استان‌های محلی ردیابی کردند.

در 24 نوامبر رسماً به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و دو روز بعد گروه مشاوره فنی WHO در مورد تکامل ویروس، رسماً B.1.1.529 را به عنوان نوع نگران کننده “VOC” معرفی کرد. بالاترین دسته هشدار برای یک نوع ویروس کرونا در حال ظهور.

سپس به طور رسمی برچسب امیکرون “Omicron” برای آن صادر شد.

چرا به آن امیکرون می گویند؟

در اوایل بیماری همه گیر، WHO نیاز به یک راه ساده برای برقراری ارتباط با گونه‌های در حال ظهور کرونا را تایید کر. بنابراین تصمیم گرفته شد که گونه‌های جدید از حروف الفبای یونانی نامگذاری شوند.

برچسب‌ها توسط TAG-VE، یک پانل مشاوره مستقل که ارزیابی می‌کند که آیا یک نوع از اهمیت بهداشت عمومی جهانی برخوردار است، تعیین می‌شوند.

جدیدترین گونه ای که این نوع برچسب ارائه شد، گونه مو “Mu” در اواخر اوت بود.

چه اتفاقی برای حروف نو “Nu” و شی “Xi” افتاد؟

امیکرون سیزدهمین گونه کرونا می‌باشد که نام رسمی WHO را دریافت کرده است، اما با پانزدهمین حرف الفبای یونانی برچسب گذاری شده است.

بیانیه WHO نشان می‌دهد که تصمیم گرفته است از Nu و Xi، حروف سیزدهم و چهاردهم الفبای یونانی صرف نظر کند و امیکرون را به عنوان آخرین نوع معرفی کند.

دو حرف Nu و Xi نادیده گرفته شد؛ زیرا Nu به راحتی با کلمه New(به معنای جدید) اشتباه گرفته می‌شود و Xi به دلیل نام خانوادگی رایج می‌باشد.

WHO در بیانیه اخیر خود گفته است که از توهین به هر گروه فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه‌ای، حرفه‌ای یا قومی جلوگیری می‌کند.

چرا باید نگران امیکرون بود؟

بزرگترین دلیل نگرانی در رابطه با امیکرون تعداد جهش‌هایی می‌باشد که این نوع انباشته کرده است.

وینود بالاسوبرامانیام، ویروس شناس از دانشگاه موناش در مالزی، می‌گوید جهش‌های مشاهده شده در امیکرون همگی در مناطقی هستند که قبلاً با افزایش قابلیت انتقال و فرار ایمنی مرتبط بودیم.

بالاسوبرامانیام توضیح می‌دهد: B.1.1529 دارای 32 جهش است که در پروتئین اسپایک آن قرار دارند.

اینها جهش‌ها شامل E484A، K417N و N440K هستند که به ویروس کمک می‌کنند تا از شناسایی آنتی بادی ها فرار کند.

جهش دیگر N501Y است، که توانایی ویروس برای ورود به سلول‌های ما را افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اکثر جهش‌های اصلی در RBD [دامنه اتصال گیرنده] پروتئین اسپایک، محل دقیقی که آنتی‌بادی‌های واکسن‌ها در آن متصل می‌شوند، قرار دارند.

به عبارت دیگر، 32 جهش شناسایی شده در پروتئین اسپایک نوع جدید شکل این ساختار را تغییر می‌دهد و آن را برای پاسخ ایمنی ناشی از واکسن‌ها مشکل‌ساز می‌کند.

هنوز خیلی زود است که تاثیر امیکرون در دنیای واقعی را درک کنیم، اما نوع آن با افزایش عمده موارد کرونا در استان گاتنگ آفریقای جنوبی همراه بوده است.

نرخ مثبت (میزان آزمایش‌های انجام شده نسبت به تعداد موارد مثبت شناسایی شده) در آن منطقه به طور چشمگیری از 1 درصد به 30 درصد در دو هفته گذشته افزایش یافته است.

پزشکان در مناطق محلی که امیکرون در حال ظهور است تا کنون خاطرنشان کرده‌اند که این نوع تنها باعث بیماری خفیف می‌شود.

اما این عفونت‌های اولیه عمدتاً در جمعیت‌های جوان‌تر شناسایی شده‌اند که عموماً فقط کرونا خفیف را تجربه می‌کنند، بنابراین هنوز مشخص نشده است که آیا امیکرون باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا خیر.

امیکرون از کجا آمد؟

یکی از جنبه‌های غیرعادی ظهور امیکرون، دودمان ژنومی جدا شده عجیب آن است. تسلط محض نوع دلتا در شش ماه گذشته بسیاری از دانشمندان را بر آن داشت تا پیش‌بینی کنند که در آینده گونه‌ها تقریباً از دلتا سرچشمه می‌گیرند.

با این حال، ترور بدفورد، محققی که در حال مطالعه تکامل ویروس‌ها است، می‌گوید امیکرون از یک نوع اخیر بیرون نیامده است.

در واقع، به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین ارتباط تکاملی امیکرون یک سویه کرونا از اواسط سال 2020 است.

بدفورد در توییتر توضیح می‌دهد: این شاخه بسیار طولانی (بیش از 1 سال) نشان‌دهنده دوره طولانی گردش جغرافیایی امیکرون است.

چرا امیکرون با گونه‌های قبلی متفاوت است؟

آنچه ظهور امیکرون را از انواع کرونا قبلاً شناسایی شده متمایز می‌کند این است که چقدر زود شناسایی شده است.

نوع دلتا برای اولین بار در اکتبر 2020 دیده شد، قبل از افزایش همه‌گیری در آوریل 2021 ثبت شد و در نهایت پس از اینکه دانشمندان آن را در یک موج عظیم در هند دیدند، برچسب VOC خود را در ماه مه به دست آورد.

آلفا (نوع بریتانیایی) مسیر مشابهی را تجربه کرد، با گذشت ماهها بین تشخیص اولیه و تعیین VOC. در هر دوی این موارد، جهان به کندی متوجه گسترش یک نوع خطرناک کرونا شد.

در مورد امیکرون، به دلیل ماهیت فوق‌العاده قوی سیستم نظارت ژنومی آفریقای جنوبی، یک نوع جدید و غیرمعمول کرونا قبل از اینکه به طور قابل توجهی در سراسر جهان گسترش یابد، کشف شده است.

متأسفانه، این بدان معناست که در حال حاضر هیچ پاسخ خوبی برای سؤالات مربوط به قابلیت انتقال یا شدت بیماری امیکرون وجود ندارد.

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، اخیراً شکار منحصربه‌فردی را بیان کرده است، خاطرنشان می‌کند، در این مرحله، امیکرون می‌تواند هر چیزی از فاجعه بار تا بی اهمیت باشد. و این باعث می‌شود که برقراری ارتباط با مردم چقدر نگران باشند.

فائوچی می‌گوید: امیکرون ممکن است به اندازه دلتا چالش‌برانگیز نباشد، یا بدتر باشد و ما نمی‌دانیم.

همین اینکار را سخت می‌کند، زیرا نمی‌خواهید مردم را وحشت زده کنید. اما باید برای بدترین حالت آماده شوید و امیدوار باشید که اصلاً بدترین نباشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =