ساعت خواب بین ۱۰ تا ۱۱، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید منتشر شده در مورد رابطه بین ساعت خواب و بیماری‌های قلبی عروقی نشان می‌دهد که ساعت خواب بین ۱۰ تا ۱۱ شب فوایدی برای قلب دارد.

این تحقیقات در دو سال گذشته، به تعدادی زیادی از مطالعات که به بررسی رابطه بین ساعت خواب و سلامت قلب و عروق پرداخته‌اند، توجه کرد.

بررسی مطالعات مختلف

یک مقاله در سال ۲۰۱۹ نشان داد که خواب کمتر از ۶ ساعت در شب خطر مرگ زودهنگام در اثر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

در حالی که یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که زمان خواب نامنظم در روز می‌تواند خطر ابتلا به آن را دو برابر کند.

همین ماه گذشته، مطالعه دیگری سرنخ‌هایی را در مورد اینکه چرا کارگران شیفتی، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات قلبی هستند، ارائه شد. همچنین مکانیسم‌های جدیدی را در سلول‌های قلب توضیح داد که تغییرات در فعالیت قلبی را در یک دوره ۲۴ ساعته هدایت می‌کند.


نکاتی برای راحت خوابیدن


این مطالعه اخیر به طور خاص بر روی بهترین زمان خواب برای سلامت قلب و عروق تمرکز دارد.

برای انجام این کار، نویسندگان داده‌های ۸۸۰۰۰ شرکت‌کننده را بررسی کردند که ساعت خواب و بیداری آنها در یک دوره هفت روزه ردیابی شد.

ارزیابی‌ها و پرسش‌نامه‌ها در مورد مشخصات دموگرافیک، سبک زندگی و سلامت جسمانی شرکت‌کنندگان انجام شد و نویسندگان سپس عواملی مانند وضعیت سیگار، شاخص توده بدن، فشار خون و کلسترول را تنظیم کردند.

همچنین تنظیماتی برای بی‌نظمی خواب، یا تغییرات در زمان شروع و بیداری، و مدت زمان خواب، انجام شد.

سپس دانشمندان پس از میانگین ۵.۷ سال، این افراد را برای شناسایی تشخیص‌های جدید بیماری قلبی عروقی دنبال کردند که در مجموع ۳۱۷۲ نفر یا ۳.۶ درصد از گروه‌ها مبتلا بودند.

بیشترین میزان بروز در آنهایی بود که نیمه شب خوابیدند و افراد با ساعت خواب بین ۱۰ تا ۱۱، شانس کمتری در ابتلا به بیماری قلبی داشتند.

ساعت خواب بین ۱۱:۰۰ تا ۱۱:۵۹، دوازده درصد بیشتر در معرض خطر بود.

افراد با ساعت خواب قبل از ۱۰ شب، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر بودند، اگرچه این تنها در بین مردان قابل توجه بود. این ارتباط پس از تنظیم بی‌نظمی خواب و مدت زمان ادامه یافت.

عوامل موثر در رابطه

پلنز گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که بهترین زمان برای خوابیدن در یک نقطه خاص از چرخه ۲۴ ساعته بدن است و انحرافات ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

دانشمندان همچنین رابطه قوی‌تری بین افزایش خطر بیماری قلبی و شروع خواب در میان زنان گزارش می‌دهند، اگرچه دلایل پشت آن نامشخص است.

پلنز می‌گوید: ممکن است تفاوت جنسی در نحوه واکنش سیستم غدد درون ریز به اختلال در ریتم شبانه‌روزی وجود داشته باشد.

به‌علاوه، سن بالاتر شرکت‌کنندگان در مطالعه می‌تواند عامل مخدوش‌کننده‌ای باشد زیرا خطر قلبی عروقی زنان پس از یائسگی را افزایش می‌دهد. به این معنی که ممکن است هیچ تفاوتی در قدرت ارتباط بین زن و مرد وجود نداشته باشد.

این ابهام در مورد نقش جنسیت از متغیرهای زیادی که در این مطالعات با تمرکز بر ارتباط، به جای علت و معلول، نقش دارند، صحبت می‌کند.

با این حال، نتایج نویسندگان مطالب زیادی برای فکر کردن داده‌اند و به این نظریه که عادات خواب سالم می‌تواند کلید قلب سالم باشد، می‌افزاید.

اگر یافته‌های ما در مطالعات دیگر تأیید شود، ساعت و بهداشت خواب می‌تواند یک هدف بهداشتی عمومی کم هزینه برای کاهش خطر بیماری قلبی باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *