کلیه مصنوعی می‌تواند جایگزین دیالیز شود

محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) نمونه اولیه کلیه مصنوعی زیستی را با موفقیت نشان داده‌اند که می‌تواند بدون دارو و کاشت کار کند.

کلیه چندین عملکرد حیاتی را در بدن انجام می‌دهد که مهمترین آنها سموم و مواد زائد را از خون خارج می‌کند، و فشار خون، غلظت الکترولیت‌ها و سایر مایعات بدن را نیز تنظیم می‌کند.

بنابراین هنگامی که این اندام‌ها از کار می‌افتند، انجام این فرایندها پیچیده می‌شود. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه اغلب با دیالیز شروع می‌کنند و به طور منظم به آن نیاز دارند که یک درمان تهاجمی و بالقوه خطرناک است.

راه حل طولانی مدت پیوند کلیه است که می‌تواند کیفیت زندگی بالاتری را بازگرداند. اما عوارض جانبی خطرناکی را در پی دارد که نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد شدن دارد.

پروژه کلیه مصنوعی

برای پروژه UCSF، تیم تحقیقاتی کلیه‌ای را ساختند که می‌تواند برای انجام وظایف اصلی در بیمار کاشته شود، بدون نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا رقیق کننده خون، اما اغلب مورد نیاز است.

این دستگاه از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. هموفیلتر از غشاهای سیلیکون تشکیل شده است که مواد زائد را از خون خارج می‌کند.

در همین حال، بیوراکتور شامل سلول های لوله‌ای کلیوی مهندسی شده است که حجم ، تعادل الکترولیت‌ها و سایر عملکردهای متابولیک را تنظیم می‌کند. همچنین غشاها از سلول‌ها در برابر حمله سیستم ایمنی بدن بیمار محافظت می‌کنند.


نکات مهم کرونایی برای بیماران کلیوی


آزمایشات قبلی باعث شده بود که هر یک از این قطعات به طور مستقل کار کنند، اما این اولین بار است که تیم آنها را به صورت پشت سر هم در یک دستگاه آزمایش می‌کند.

کلیه مصنوعی زیستی به دو شریان اصلی در بیمار متصل می‌شود. یکی که خون را برای فیلتر کردن و دیگری که خون فیلتر شده را به بدن منتقل می‌کند.

این تیم در حال حاضر شواهدی از آزمایشات مفهومی را انجام داده و نشان می‌دهد که کلیه بیولوژیکی مصنوعی تنها تحت فشار خون و بدون نیاز به پمپ یا منابع تغذیه خارجی کار می‌کند. سلول‌های لوله کلیه زنده ماندند و در طول آزمایش به کار خود ادامه دادند.

آزمایشات بالینی

به خاطر تلاش‌های انجام شده، محققان UCSF اکنون به عنوان یکی از برندگان جایزه مرحله 1 کلیه مصنوعی، 650،000 دلار جایزه از KidneyX دریافت کردند.

شوو روی، محقق ارشد این پروژه می‌گوید: تیم ما مهندسی کلیه مصنوعی را برای حمایت پایدار از کشت سلول های کلیه انسان بدون ایجاد واکنش ایمنی انجام داد.

اکنون که امکان سنجی ترکیب هموفیلتر و بیوراکتور را نشان داده‌ایم، می‌توانیم بر ارتقاء فناوری برای آزمایش‌های دقیق تر و در نهایت، آزمایشات بالینی متمرکز شویم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =