بازگرداندن عملکرد مفصل سگهای مبتلا به آرتروز با کاشت مجدد غضروف

ایمپلنت سلول بنیادی جدید درد را کاهش و عملکرد مفصل ران را در سگهای مبتلا به آرتروز متوسط را افزایش داده است. چیزی که محققان می‌گویند می‌تواند اولین گام برای رویش مفصل در سگها و انسانها باشد.

این ایمپلنت به جای استفاده از یک ماده مصنوعی، از تکنیک جدیدی استفاده می‌کند که به بدن اجازه می‌دهد بافت غضروف خود را با استفاده از سلول‌های بنیادی بازسازی کند.

ایمپلنت تا حدی با چاپ سه بعدی و تا حدی در منسوجات پیشرفته ساخته شده است.

قبل از عمل جراحی، ایمپلنت به سلولهای بنیادی خود بیمار آغشته می‌شود، سپس در انکوباتور نگهداری می‌شود.

در محلول‌های مخصوص غسل و اجازه داده می‌شود در مدت دو ماه به غضروف تبدیل شود. بلافاصله پس از عمل، ایمپلنت مانند غضروف مصنوعی عمل می‌کند و عملکرد را از روز اول بازیابی می‌کند.

اما با گذشت زمان، طراحی شده است تا از بین برود و چیزی باقی نگذارد جز بافت غضروف جدید بدن که برای جایگزینی آن رشد کرده است.

نتایج کاشت غضروف در سگ‌ها

این تیم به سرپرستی محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، این تکنیک را بر روی گروهی متشکل از 12 سگ شکاری بالغ که ضایعات استئوکندری بزرگ در باسن آنها تجزیه شده بود، آزمایش کردند.


ژل تزریقی کمک می کند تا غضروف مفصل را تقویت و دوباره رشد کند


چهار ماه پس از جراحی، تیم گزارش می‌دهد که در جایی که سگهای گروه شاهد هیچ پیشرفتی نداشتند، گروهی که ایمپلنت غضروف را دریافت کردند، هم از نظر عملکرد و هم از نظر درد به سطح اولیه بازگشتند.

محققان همچنین شواهدی را مشاهده کردند که نشان می‌دهد ایمپلنت با موفقیت در مفاصل لگن ادغام شده و به طور موثر آنها را دوباره روی سطح قرار داده است.

دانکن لاسلسل، پروفسور جراحی و مدیریت درد و ترجمه در NC State و نویسنده همکار، می‌گوید: آنچه ما دیدیم این است که با ایمپلنت این سگها پس از تعویض مفصل به خوبی یا بهتر از آن عمل می کردند.

برادلی استس، یکی از بنیانگذاران Cytex می‌گوید: ما بسیار هیجان زده بودیم که ایمپلنت در بازیابی سطح فعالیت حیوانات بسیار موثر بود.

به گفته لاسسل، این تیم این درمان را یک مداخله اولیه می‌داند که می‌تواند پیشرفت مهمی در به تعویق انداختن جایگزینی مفصل سگها و به امید روزی برای انسان باشد.

تعویض مفصل که در اوایل زندگی انجام می‌شود، اغلب نیاز به تجدید نظر در سن بیماران دارد، هر یک از مفصل ران جایگزین معمولاً سریعتر از قبلی شکست می‌خورد.

این مطالعه تنها به عنوان داده‌های اولیه عمل می‌کند. تحقیقات بیشتری شامل زمان‌های طولانی تر و سایر کارهای پیش بالینی مورد نیاز است تا این روش بتواند به مرحله کارآزمایی بالینی فاز 1 در بیماران انسانی منتقل شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =