چگونه مصرف کاکائو می‌تواند از پیر شدن جلوگیری کند؟

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود سعی دارند نقش مصرف کاکائو را در کاهش پیری به دقت ارزیابی کنند و یک پاسخ قطعی در این مورد ارائه دهند.

آیا مصرف کاکائو که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، از سلول‌های ما در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند یا خیر؟ پرسشی است که دانشمندان می‌خواهند به طور قطعی به آن پاسخ دهند.

به گفته دکتر یانبین دانگ، متخصص ژنتیک و قلب کالج پزشکی جورجیا، آنها پاسخ خود را در خون 600 شخص 60 سال به بالا جستجو می‌کنند.

در بزرگترین آزمایشی شرکت کرده‌ که تاکنون برای ارزیابی تاثیر کاکائو و یک مولتی‌ویتامین متداول در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان و سایر بیماری‌ها انجام شده است.

نتایج بزرگترین آزمایش ارزیابی مصرف کاکائو

پژوهشگران در این آزمایش موسوم به COSMOS، داده‌های مربوط به 21444 زن و مرد را جمع‌آوری کردند تا تاثیر کاکائو و مولتی‌ویتامین را بر مشکلات متداول سلامتی که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابند، بررسی کنند.

دانگ به تازگی، سه میلیون دلار از (NIH) دریافت کرده است تا تجزیه و تحلیل دقیقی را در مورد عوامل التهابی و تغییرات ژنتیکی مرتبط با پیری انجام دهد. او به بررسی این موضوع پرداخت که آیا مصرف کاکائو می‌تواند این عوامل را کاهش دهد یا خیر.

دانگ گفت: محصولات تولیدشده با کاکائو، به خاطر افزایش تقاضا و علاقه به ویژگی ضد پیری آنها، به مواد غذایی پرمصرفی تبدیل شده‌اند.

در کشت سلولی، مدل‌های حیوانی و حتی برخی از پژوهش‌های انسانی، شواهدی در مورد قدرت ضد التهابی کاکائو وجود دارد. اما هنوز آزمایش‌های تصادفی در مقیاس گسترده انجام نشده‌اند.

در مورد این موضوع باید پژوهش‌های علمی انجام شوند که در آنها، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان به طور تصادفی دارونما یا درمان متفاوتی را دریافت می‌کنند.

دانگ خاطرنشان کرد: شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد مولتی‌ویتامین‌ها که متداول‌ترین انواع مکمل‌ها هستند و ارتباط گسترده‌ای با کاهش خطر سرطان دارند، در این زمینه سودمند باشند.

وی افزود: باید شواهد علمی محکمی پشت آن گزینه‌ای وجود داشته باشد که ما برای بهبود سلامت خود انتخاب می‌کنیم.

بررسی سن بیولوژیک افراد

ما قصد داریم این موضوع را اثبات یا رد کنیم. آزمایش‌ COSMOS به ما امکان می‌دهد تا این کار را انجام دهیم.

دانگ و همکارانش در این پژوهش، افزایش سن و سن بیولوژیکی را به طور خاص مورد بررسی قرار می‌دهند.

سن بیولوژیکی به جای در نظر گرفتن سال تولد، عوامل مهمی مانند ژنتیک و سبک زندگی را در نظر می‌گیرد که بر عملکرد و سلامتی اثر می‌گذارند.

پژوهشگران قصد دارند اقدامات بیشتری مانند آزمایش فشار خون و بررسی عملکرد شناختی را در مورد پیری انجام دهند.

دانگ طی آزمایش COSMOS، عوامل مهم پیش‌التهابی و ضد التهابی را در خون شرکت‌کنندگانی که کاکائو، مولتی‌ویتامین یا هر دو را مصرف می‌کنند، مورد بررسی قرار خواهد داد.

همچنین قرار است که دانگ، تجزیه و تحلیل ژنتیکی پیچیده و گسترده‌ای را در ارتباط با افزایش سن انجام دهد.

فرضیه اصلی پژوهشگران این است که مکمل کاکائو می‌تواند پیری و التهاب را کاهش دهد و در نتیجه به کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی نیز کمک کند که در ۶۵ سالگی به بالا شیوع می‌یابند.

شکلات تلخ معمولا به خاطر مزایای آن برای سلامتی، به عنوان یک منبع خوب و طبیعی از آنتی‌اکسیدان‌ در نظر گرفته می‌شود.

به گفته دانگ، مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش کلسترول، فشار خون و افت شناختی و همچنین افزایش واکنش ایمنی نسبت به مهاجمانی مانند کروناویروس کمک کند.

منبع: isna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =