چگونه ورزش کردن به سلول های ایمنی بدن در از بین بردن سرطان کمک می‌کند

ما می‌دانیم که ورزش برای ذهن و بدن مفید است و سالهاست که محققان ارتباط متمایزی بین ورزش بدنی و میزان پایین تر بروز سرطان مشاهده کرده‌اند. اما اینکه چگونه ورزش می‌تواند مستقیماً به بدن در مبارزه با سرطان کمک کند، مشخص نبود.

اکنون، مطالعه ای به هدایت محققان موسسه کارولینسکا سوئد کشف کرده است که چگونه ورزش می‌تواند توانایی کشتن سرطان در سلولهای ایمنی خاص را تقویت کند.

یک مطالعه بزرگ و قوی در سال 2016 برخی از متقاعد کننده ترین شواهد موجود را در رابطه با اثبات ارتباط بین بروز کمتر سرطان و فعالیت بدنی ارائه داده است. این تحقیق داده های بیش از یک میلیون بزرگسال را جمع آوری کرد تا میزان بالاتری از ورزش را در ارتباط با میزان پایین تر 13 نوع سرطان متداول نشان دهد.

سال بعد با یک بررسی منظم و گسترده از 100 مطالعه منتشر شده، بیماران سرطانی که ورزش کرده بودند نتایج قابل توجهی بهتر از افرادی که این کار را نکردند، نشان دادند. پیامدهای این یافته ها این بود که ورزش نه تنها می‌تواند از بروز برخی سرطان ها جلوگیری کند، بلکه احتمالاً به بدن کمک می‌کند تا به طور موثرتری مقابله کند.

اما یک سوال بزرگ باقی مانده است … ورزش چگونه می‌تواند توانایی بدن را برای شکار و از بین بردن سلول های سرطانی بهبود بخشد؟

این مطالعه جدید بر روی یک سلول ایمنی خاص به نام سلول T سیتوتوکسیک متمرکز شده است. این سلولها همچنین به عنوان سلولهای T قاتل شناخته می‌شوند و عوامل سرطان زای بدن هستند. فرضیه زیربنای این تحقیق این بود که ورزش متابولیت های خاصی تولید می‌کند که عملکرد این سلول های سرطان کش را افزایش ‌دهد.

از طریق یک سری آزمایشات حیوانی، مطالعه جدید نشان می‌دهد که این سلولهای T قاتل تحت تأثیر مثبت ورزش قرار دارند. حتی یک آزمایش سلولهای T را از موشهای در حال تمرین به موشهای آموزش ندیده منتقل کرد و شاهد بهبود پاسخهای کاهش تومور بود.

گام بعدی، بررسی اینکه چگونه ورزش رفتار سلولهای T را تغییر می‌دهد. محققان تعدادی از متابولیت های تولید شده توسط عضلات در حین ورزش و آزاد شدن در جریان خون را متوقف کردند. این متابولیت ها متعاقباً به طور قابل توجهی بر فعالیت سلولهای T تأثیر می‌گذارند.

لاکتات به طور خاص دیده می‌شود که به ویژه فعالیت سلول های T را تقویت می‌کند. یک آزمایش کوچک با استفاده مستقیم از L-lactate سدیم به موش ها منجر به افزایش فعالیت سلول T و کاهش بیشتر رشد تومور می‌شود. با این حال، این مطالعه با احتیاط نشان می‌دهد که تأثیر متابولیک ورزش بر روی سرطان به علت عوامل دیگری بیش از انتشار لاکتات است.

محققان در این مطالعه نوشتند: این یافته ها نشان می‌دهد که تزریق لاکتات برخی از تأثیرات ورزش را تقلید می‌کند، اما این ورزش دارای اجزای اضافی و یکپارچگی است که فراتر از افزایش سطح لاکتات می‌باشد.

هلن راندکویست، اولین نویسنده در مطالعه جدید گفت: این یافته ها بینش کلیدی در مورد مکانیسم زیر بنای مزایای سرطان کش ورزش است. محققان در حال توسعه ایمنی درمانی جدید که از این فعالیت سلول T ناشی از ورزش استفاده کند، بتواند درمان های جدید و قدرتمندی را برای بیماران سرطانی در آینده ارائه دهد.

راندکویست می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ورزش بر تولید چندین مولکول و متابولیت تأثیر می‌گذارد که سلولهای ایمنی مقابله با سرطان را فعال کرده و از این طریق رشد سرطان را مهار می‌کنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهی در “چگونه ورزش کردن به سلول های ایمنی بدن در از بین بردن سرطان کمک می‌کند

  1. اگر ورزش منظمی داشته باشیم واقعا به سلامت اعضای بدن تاثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =