نوشیدن چای زنجبیل چه فوایدی دارد؟

زنجبیل گیاهی گل دهنده از خانواده Zingiberaceae و دارای سابقه طولانی استفاده به عنوان یک داروی سنتی است. یکی از روش های محبوب مصرف آن، چای تهیه شده با ریشه تازه یا استفاده از کیسه چای از آن است. نوشیدن چای زنجبیل ممکن است فوایدی برای هضم غذا، التهاب و سرماخوردگی داشته باشد.

این مقاله در مورد مزایای بالقوه نوشیدن چای زنجبیل برای سلامتی صحبت می‌کند. همچنین بررسی می شود که چه کسی و چرا باید از آن اجتناب کند.

زنجبیل حاوی چه چیزهایی است؟

گیاه زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند شوگاول و ژینژرول است که ممکن است برای سلامتی فرد مفید باشد.

طبق یک بررسی در سال 2015، هر دو شوگاول و ژینژرول دارای فعالیت ضد سرطان، ضد میکروبی، ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد آلرژی هستند.

در یکی از مقاله های سال 2019 آمده است که زنجبیل تازه حاوی سطوح بالاتری از ژینژرول است که در زنجبیل خشک کمی کاهش می‌یابد. زنجبیل خشک حاوی مقادیر بیشتری شوگاول است.

نوشیدن چای زنجبیل ممکن است مفید باشد. مردم می‌توانند با استفاده از زنجبیل تازه یا خشک چای زنجبیل درست کنند.

با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در مطالعات از اشکال و مقادیر مختلف زنجبیل استفاده شده است و ممکن است با آنچه که فرد در چای زنجبیل مصرف کند مقایسه نشود.

بخشهای زیر با جزئیات بیشتر به بررسی مزایای بالقوه نوشیدن چای زنجبیل برای سلامتی می‌پردازند.

ممکن است از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کند

طبق یک بررسی در سال 2015، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که زنجبیل به رفع حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، شیمی درمانی و بیماری حرکت کمک می‌کند.

و همچنین یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد که زنجبیل یک درمان ایمن و احتمالاً موثر برای حالت تهوع در بارداری است.

با این حال، مطالعه دیگری نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است اثرات سوئی در دوران بارداری داشته باشد. این اثرات ممکن است شامل واکنش های آلرژیک و اثرات ضد انعقادی یا رقیق کننده خون باشد.

افراد باردار و کسانی که تحت شیمی درمانی هستند باید با استفاده از زنجبیل برای کنترل حالت تهوع با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنند.

زنجبیل ممکن نفخ شکم و سوهاضمه را کاهش دهد

زنجبیل همچنین ممکن است اثرات مفیدی برای سیستم هضم داشته باشد. به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2019 نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است کمک کند:

  • فشار بر روی اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می‌دهد
  • نفخ را کاهش می‌دهد و از سو هاضمه جلوگیری می‌کند
  • به تسکین گلودرد و سرماخوردگی کمک می‌کند
  • از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند
  • گلو درد را تسکین می‌دهد
  • ازدحام را آسان می‌کند

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی قدیمی تر در سال 2011، زنجبیل در مقایسه با برخی از آنتی بیوتیک ها در برابر باکتری های ایجاد کننده فارنژیت استرپتوکوکی یا گلودرد استرپتوکوکی موثرتر بود.

دانشمندان با یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 بیشتر از خواص ضد ویروسی زنجبیل پشتیبانی می‌کنند. آنها دریافتند که زنجبیل تازه، در برابر ویروس انسدادی تنفسی انسان موثر است.

برخی تحقیقات همچنین حاکی از آن است که زنجبیل هنگام ترکیب با عسل ممکن است در برابر میکروارگانیسم ها موثرتر باشد. افراد می‌توانند زنجبیل تازه و عسل را به آب داغ اضافه کنند تا یک چای زنجبیل تسکین دهنده ایجاد کنند.

درباره چگونگی کمک زنجبیل به سرماخوردگی در اینجا بیشتر بیاموزید.

به بیماری کبد چرب کمک می‌کند

بر اساس تحقیقات، مقاومت به انسولین یک عامل خطر قابل توجه در بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است. زنجبیل ممکن است مفید باشد، زیرا بر گلوکز خون، کلسترول و التهاب تأثیر می‌گذارد.

یک مطالعه در سال 2016 شامل 44 نفر مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف 2 گرم مکمل زنجبیل در طی 12 هفته اثرات مفیدی از جمله کاهش التهاب و بهبود مقاومت به انسولین را نشان داد.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات بیشتر برای ارزیابی تأثیر طولانی مدت لازم است.

در یک تحقیق در سال 2020، محققان 1500 میلی گرم زنجبیل را در یک کپسول به 46 نفر مبتلا به NAFLD دادند. پس از 12 هفته، آنها بهبودهایی در کلسترول، گلوکز خون و التهاب مشاهده کردند، اما سایر نشانگرهای بیماری ثابت ماندند.

نویسندگان نتیجه گرفتند که زنجبیل ممکن است یک گزینه درمانی مکمل برای کاهش مقاومت به انسولین، آنزیم های کبدی و التهاب در افراد مبتلا به NAFLD باشد.

زنجبیل تسکین دهنده آرتروز می‌باشد

خواص ضد التهابی زنجبیل همچنین می‌تواند برای آرتروز و آرتریت روماتوئید مفید باشد. بررسی در سال 2018 نشان می‌دهد که زنجبیل باعث کاهش التهاب، درد و ناتوانی در آرتروز زانو می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که زنجبیل برای افرادی که واکنش ناکافی به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی دارند، مفید خواهد بود.

در اینجا درباره درد زنجبیل و آرتروز بیشتر بدانید.

چه کسی باید از چای زنجبیل اجتناب کند؟

سازمان غذا و دارو (FDA) خاطرنشان كرد كه زنجبیل ماده ای است كه “به طور كلی بی خطر شناخته شده است”.

با این حال، مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه پیشنهاد می‌کند که افراد مبتلا به بیماری سنگ صفراوی هنگام مصرف زنجبیل باید احتیاط کنند. دلیل این امر این است که “ممکن است جریان صفرا را افزایش دهد.”

یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند. به همین ترتیب ، افراد باردار باید همیشه قبل از مصرف زنجبیل با یک متخصص بهداشت مشورت کنند.

اثرات جانبی

زنجبیل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیف گوارشی ایجاد کند. این تأثیرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی شکمی
  • سوزش سردل
  • اسهال
  • گاز
  • خلاصه

فرد می‌تواند چای زنجبیل را به عنوان داروی مکمل برای تهوع، مشکلات گوارشی و علائم سرماخوردگی بنوشد.

برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ممکن است به تنظیم گلوکز خون کمک کرده و برای NAFLD مفید باشد. چای زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی ممکن است به افراد مبتلا به آرتروز نیز کمک کند.

مردم می‌توانند برای تهیه چای زنجبیل از ریشه تازه، پودر یا کیسه های چای را بنوشند.

هرکسی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کند یا قصد جراحی دارد باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک صحبت کند.

افراد باردار و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و مایل به استفاده از زنجبیل برای حالت تهوع هستند، باید درباره دوزهای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “نوشیدن چای زنجبیل چه فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =