آیا واکسن های کووید-19 در برابر گونه دلتا به خوبی کار می‌کنند؟

داده‌های جدید مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) بینش‌های به روز در مورد اثربخشی واکسن های کووید-19 در برابر دلتا ارائه می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد افراد واکسینه نشده در مقایسه با افراد واکسینه شده هنوز 10 برابر بیشتر در معرض بستری شدن یا مرگ ناشی از کووید-19 قرار دارند.

طی دو یا سه ماه گذشته، نوع دلتا به سرعت به نوع غالب SARS-CoV-2 در بیشتر کشورهای جهان تبدیل شد. در ماه ژوئن، این نوع حدود 10 درصد از موارد کووید-19 را تشکیل می‌داد.

گزارشات CDC در مورد گونه دلتا

در کنار تسلط سریع دلتا، موج جدیدی از موارد افزایش یافته است و این گزارشات جدید از CDC اولین بینش‌ها را در مورد اینکه چگونه واکسن های کووید-19 در برابر این نوع جدید مقاوم هستند، ارائه می‌دهد.

سه گزارش جدید از CDC بیش از 600،000 مورد کووید-19 را در 13 ایالت آمریکا بین اوایل آوریل و اواسط ژوئیه مورد بررسی قرار داد.

به منظور ردیابی هرگونه تغییر در رابطه با نفوذ دلتا، این مطالعه داده های قبل و بعد از 20 ژوئن را مقایسه کرد – تاریخی که دلتا بیش از 50 درصد از کل عفونت های کشور را تشکیل می‌دهد.


همه چیز در مورد واکسن آسترازنکا


این گزارش نشان داد که اثربخشی واکسن در برابر دلتا قوی است، زیرا محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان تنها از 92 درصد به 90 درصد و حفاظت در برابر مرگ از 94 درصد به 91 درصد کاهش یافته است.

در برابر عفونت علامتی اساسی، این گزارش نشان داد که اثر واکسن از 91 درصد به 78 درصد کاهش یافت زیرا دلتا غالب شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که در حالی که تعداد موارد علامتی در افراد واکسینه شده با گسترش دلتا افزایش یافته، میزان بستری شدن و مرگ و میر افزایش نیافته است.

این نشان می‌دهد که واکسن‌ها با وجود افزایش اندک عفونت‌های موفقیت آمیز واکسن، هنوز از این نوع محافظت می‌کنند.

با نگاهی به مواردی که در دو ماه گذشته وجود داشت، زمانی که نوع دلتا نوع غالب در این کشور بود، افرادی که واکسینه نشده بودند حدود چهار و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید-19 قرار داشتند و 10 برابر بیشتر در بیمارستان بستری بودند.

این داده ها نشان داد افراد واکسینه نشده در مقایسه با افراد واکسینه شده بین 5 تا 7 برابر بیشتر به مراقبت های اورژانس به دلیل کووید-19 نیاز دارند.

واکسن mRNA کووید-19

شاید جالب تر تجزیه و تحلیل این اثر خاص در مورد واکسن کووید-19 باشد. این داده ها تفاوت در اثربخشی بین دو واکسن mRNA متداول را نشان می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن Moderna 95 درصد در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان کووید-19 موثر است، در حالی که واکسن Pfizer تنها 80 درصد در جلوگیری از بستری شدن موثر است.

محققان می‌گویند این اولین مطالعه‌ای نیست که تفاوت های کوچکی در اثر بخشی بین واکسن های mRNA مدرن و فایزر پیدا کرده است.


آیا واکسن های سه گانه شدت کرونا را کاهش می‌دهند؟


اخیراً به مطالعه‌ای اشاره شده است که نشان می‌دهد Moderna ممکن است دو برابر در پیشگیری از علامتدار کووید-19 موثر باشد، اما این مطالعه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و در مجله ای منتشر نشده است.

دقیقاً مشخص نیست که چرا می‌توان بین واکسن‌های mRNA نسبتاً مشابه Moderna و Pfizer تفاوت مثر وجود داشت.

یک فرضیه نشان می‌دهد که ممکن است به این دلیل باشد که دوزهای واکسن Moderna به طور قابل توجهی بیشتر از واکسن Pfizer است.

اما عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر این تفاوت واکسن mRNA تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، این مطالعه خاص زمان واکسیناسیون را پیگیری نکرده است، بنابراین معلوم نیست که آیا کاهش اثر بخشی این تفاوت ها است یا خیر.

شاون گرانیس، از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، می‌گوید بزرگترین نتیجه از این داده‌های جدید این است که واکسن‌ها هنوز در برابر کووید-19 شدید ناشی از نوع دلتا بسیار فوق العاده هستند.

گراننیس می‌گوید: با وجود تفاوت در اثر بخشی، دریافت واکسن‌ها بسیار بیشتر از عدم دریافت واکسن محافظت می‌کنند.

اکثریت بستری شدن‌ها و مرگ‌های ناشی از کووید-19 همچنان در میان افراد واکسینه نشده است. واکسن های کووید-19 ابزارهای قدرتمندی برای مبارزه با همه گیری هستند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =