چه کسانی به کووید طولانی مدت مبتلا می‌شوند

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، بیماران مبتلا به کووید-19 با پنج علامت در هفته اول عفونت، حاملان کووید طولانی مدت محسوب می‌شوند که چندین ماه علائم این بیماری را تجربه خواهند کرد.

علائم شایع کووید طولانی مدت شامل خستگی، سردرد، تنگی نفس، تب یا درد معده است. نتایج مطالعه اخیر نشان داده است که بیماران با کووید طولانی‌مدت بیش از 200 علائم را گزارش کرده‌اند و این افراد به مدت 12 هفته پس از عفونت همچنان علائم بیماری را مشاهده می‌کنند.

آخرین یافته محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان می‌تواند به شناسایی افرادی که در معرض خطر کووید طولانی‌مدت قرار دارند، کمک کند. در حال حاضر، هیچ آزمایش تشخیصی برای بیماری حاد وجود ندارد.

دکتر اولالکان لی آییگبوسی، محقق اصلی این تحقیق و معاون مرکز تحقیقات نتایج بیماران در دانشگاه اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که تاثیر کووید -19 طولانی مدت بر روی بیماران، صرف نظر از شدت، فراتر از بستری شدن در شدیدترین موارد، کیفیت زندگی، سلامت روان و اشتغال است.

وی افزود: افرادی که با کووید طولانی زندگی می‌کنند به‌طور کلی احساس می‌کنند توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی رها شده و دیگر کنترل نمی‌شوند به همین دلیل از مشاوره‌های محدود یا متناقضی برخوردار می‌شوند.

بیش از یک سوم بیماران در یکی از مطالعات موجود در این بررسی گزارش کرده‌اند که طی هشت هفته از زمان شروع  بیماری کووید-19 هنوز احساس بیماری می‌کنند یا در وضعیت بالینی بدتری قرار دارند.

محققان خاطرنشان کردند: علائم شایع کووید شامل خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، سرفه، سردرد، درد مفصل، درد قفسه سینه، اسهال و تغییر در حس بویایی و چشایی است. صرف نظر از سن و جنسیت، افرادی که به سرعت در زمان ابتلا به کووید پنج علامت یا بیشتر دارند مستعد ابتلا به کووید طولانی خواهند بود.

کووید طولانی مدت فراتر از عفونت اولیه ادامه دارد و اغلب مبتلایان تا 6 ماه شاهد نشانه‌های بیماری هستند.

دکتر شمیل هارون، محقق این تحقیق بیان کرد: هنوز عملکردهای بیولوژیکی یا ایمونولوژیکی کووید طولانی و اینکه چرا افراد خاصی بیشتر در معرض این اثرات قرار می‌گیرند، روشن نیستند در نتیجه توسعه درمانی محدود شده و ضروری است که اقدام فوری برای رفع این مسائل صورت گیرد.

مقایسه ویروس‌های مختلف کرونا نیز مسیر طولانی‌مدت بیماری را نشان می‌دهند. نتایج این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که حدود یک چهارم بیماران بستری شده مبتلا به سارس و مرس، 6 ماه پس از ترخیص از بیمارستان، عملکرد ریه و ظرفیت ورزشی کمتری داشتند.

پروفسور ملانی کالورت، محقق دیگر این تحقیق ابراز کرد: طیف گسترده‌ای از علائم و عوارض احتمالی در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، نیاز به درک عمیق‌تر از روند بالینی بیماری را برجسته می‌کنند.

برای حمایت و مدیریت بیماران مبتلا به کووید طولانی و بهبود نتایج بالینی، نیاز فوری به مدل‌های مراقبت بهتر و یکپارچه‌ وجود دارد.

منبع: isna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =