تشخیص سرطان و محل آن با استفاده از نانو ذرات آزمایش ادرار

محققان در MIT یک سیستم جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک آزمایش ساده ادرار برای تشخیص سرطان انجام شود و در صورت جواب مثبت، با یک آزمایش دیگر می‌توان محل آن را در بدن تشخیص داد.

سیستم MIT حول یک نانوذره مخصوص طراحی شده است که در صورت ابتلا به سرطان در ادرار می‌تواند نشانگرهای زیستی مصنوعی تولید کند و در آزمایشات قبلی نویدبخش بوده است.

اما مسئله این است که نمی‌تواند تشخیص دهد که تومورها در کجای بدن واقع شده‌اند. اکنون تیم این عملکرد را نیز اضافه کرده است.

استفاده از روشی تازه و هوشمندانه برای تشخیص سرطان

بسیاری از سرطان ها برای فرار از مبدا و انتشار آن در بدن، از آنزیم هایی به نام پروتئازها استفاده می‌کنند که از طریق پروتئین های موجود در ماتریکس خارج سلولی بریده می‌شوند.

نانوذرات تشخیصی در پپتیدهایی پوشانده می‌شوند که می‌توانند توسط این پروتئازها برش داده شوند، بنابراین اگر در جایی تومور وجود داشته باشد، نانوذرات تا رسیدن به ادرار جای زخم های برخورد خود را دارند.

دانستن اینکه آیا سرطان دارید و دانستن اینکه کجاست دو سوال کاملاً متفاوت است، بنابراین برای کمک به پاسخ به سوال دوم، تیم دستورالعمل نانوذرات را اصلاح کرد.

آنها یک پپتید اضافه کردند که به محیط های اسیدی مانند محیط هایی که تومورها در اطراف خود تولید می‌کنند، جذب می‌شود. به این معنی که نانوذرات تمایل دارند در اطراف سرطان جمع شوند. آنها همچنین مس -64، ردیاب رادیواکتیو را که تحت تصویربرداری PET می‌درخشد، اضافه کردند.

این بدان معنی است که نانوذرات در محل تومورها جمع می‌شوند و در زیر اسکن PET به وضوح قابل مشاهده هستند.

این تیم می‌گوید که این روش باعث می‌شود تومورها بهتر از ردیاب های PET که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند، برجسته شوند، همچنین باعث می‌شود اندام هایی مانند قلب به شدت بدرخشند و به طور بالقوه سیگنال های سرطانی اطراف را بشویند.

این تیم ذرات را بر روی موش های مبتلا به سرطان متاستاتیک روده بزرگ آزمایش کرد و توانست نحوه واکنش آنها به شیمی درمانی را ردیابی کند.

در دراز مدت، اگر این کار به استفاده انسان منجر شود، محققان تصور می‌کنند که این آزمایش بخشی از یک بررسی سالانه سلامت باشد.

سنگیتا باتیا، نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: هر ساله می‌توانید به عنوان بخشی از یک بررسی عمومی آزمایش ادرار انجام دهید.

شما فقط در صورت مثبت شدن آزمایش ادرار می‌توانید یک مطالعه تصویربرداری انجام دهید تا بدانید از کجا سیگنال می‌آید.

ما برای رسیدن به آنجا در زمینه علوم کارهای بیشتری داریم که باید انجام دهیم، اما در اینجاست که می‌خواهیم در طولانی مدت به آن مسیر برویم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + سه =