نانوذرات جدید، سرطان را از درون از بین می‌برند

پرتودرمانی در حال حاضر یکی از بهترین روش های درمانی در برابر سرطان است، اما می‌تواند با هدف گیری بیشتر برای محافظت از سلول های سالم بهره مند شود.

اکنون، محققان در ژاپن نانوذراتی را تولید کرده‌اند که پس از فعال شدن توسط اشعه X خارجی، می‌توانند به تومور نفوذ کرده و آنها را از درون از بین ببرند.

به طور معمول، پرتودرمانی با آسیب رساندن به دی ان ای سلولهای سرطانی کار می‌کند و بخشی از این آسیب از طریق تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر حاصل می‌شود.

اما این به اکسیژن نیاز دارد، که می‌تواند در مرکز تومورها کمی باشد و اثربخشی درمان را محدود کند.

این نانوذرات چگونه سرطان را از بین می‌برد؟

بنابراین برای مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه کیوتو و همکارانش روش متفاوتی را برای استفاده از اشعه برای از بین بردن سلول های سرطانی بررسی کردند.

آنها نانوذراتی را طراحی کرده‌اند که به تومورها نفوذ می‌کنند و پس از ورود به داخل، می‌توان آنها را با اشعه X فعال کرد تا سلولها را با استفاده از روش دیگری، تخریب کند، جایی که ماده‌ای در پاسخ به تابش الکترومغناطیسی الکترون منتشر می‌کند.

این نانوذرات از ارگانوسیلیس ساخته شده و ید را در منافذ خود حمل می‌کنند. ید ماده موثری در آنجا است و در صورت تابش در سطح نسبتاً پایین، الکترون آزاد می‌کند.

سپس الکترونها باعث شکستگی دو رشته ای در DNA هسته سلولهای سرطانی می‌شوند که باعث مرگ سلول می‌شود.

برای آزمایش ایده، تیم نانوذرات را از طریق مدل های سه بعدی سلول های سالم و سرطانی پراکنده کرد.

آنها دریافتند که این نانوذرات تمایل به تجمع دقیقاً خارج از هسته سلولهای سرطانی دارند و 30 دقیقه تابش اشعه ایکس برای از بین بردن آنها در مدت سه روز کافی است. بهترین نتایج با سطح تابش 33.2 کیلوولت بدست آمد.

کوتارو ماتسوموتو، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: مطالعه ما نمونه مهمی از به کارگیری پدیده فیزیک کوانتوم در داخل سلول سرطانی است.

به نظر می‌رسد که ابری از الکترونهای کم انرژی در نزدیکی DNA تولید شده و باعث شکستگی دو رشته می‌شود که ترمیم آن دشوار است و در نهایت منجر به مرگ سلول برنامه ریزی شده می‌شود.

مفهوم اساسی از بین بردن سرطان با استفاده از نانوذرات، که توسط اشعه خارجی فعال می‌شود، جدید نیست، اما در انواع مختلفی وجود دارد.

در مطالعات قبلی از نانوذراتی استفاده شده است که با گرم شدن، تغییر اسیدیته، آزاد سازی داروها یا گونه های واکنش اکسیژن یا گرسنگی از مواد مغذی، سرطان را از درون از بین می‌برد. اکنون به نظر می‌رسد آزاد شدن الکترون می‌تواند سلاح جدیدی در زرادخانه باشد.

اما البته هنوز برای نتیجه برای نتیجه گیری از این مطالعه خیلی زود است. این تکنیک فقط در کشت سلولی آزمایشگاهی رشد کرده و هنوز حیوانات آزمایش نشده است، چه رسد به انسان. محققان می‌گویند، آزمایش بر روی موش از مراحل بعدی است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =