آیا واکسن های سه گانه شدت کرونا را کاهش می‌دهند؟

محققان بیمارستان بریگام و زنان در آمریکا دریافتند تزریق واکسن های سه گانه با ایجاد حافظه فعال در سیستم ایمنی، موجب کاهش شدت بیماری کووید-19 می‌شود.

بر اساس این تحقیقات که با تجزیه و تحلیل داده های آزمایشگاهی حاصل از جداسازی سلول های T از جریان خون افراد مبتلا به کرونا انجام گرفت.

مشخص شد گیرنده های آنتی ژن موجود در سلول های T افرادی که از بیماری کووید-19 بهبود یافتند و به پروتئین های تاجدار ویروس SARS-CoV-2 واکنش نشان می‌دهند.

شباهت زیادی به گیرنده های آنتی ژن موجود در سلول‌های T دارند که به پروتئین های واکسن های سه گانه پاسخ می‌دهند.


مطلب مرتبط: واکسن آنفلوانزا از عوارض شدید کووید-۱۹ پیشگیری می‌کند


محققان با تجزیه و تحلیل این داده ها دریافتند واکسن های سه گانه سرخک، اوریون، سرخجه که در کودکی تزریق می‌شود و واکسن های سه گانه کزاز، دیفتری، سیاه سرفه که هر 10 سال یک بار تزریق می‌شود، علاوه بر محافظت از بدن در برابر این بیماری ها، قادرند در سلول های ایمنی T نوعی حافظه فعال برای مقابله با آنتی ژن های سایر میکروب های بیماری زا از جمله آنتی ژن ویروس SARS-CoV-2 ایجاد کنند.

این محققان تاکید کردند: نتایج این تحقیقات اهمیت واکسیناسیون در دوران خردسالی و بلوغ را بیش از پیش نمایان می‌کند.

براساس آخرین آمار ها از وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید-19) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده ای «همه گیر» شناسایی کرد تاکنون 218 میلیون و 514 هزار  و 560 نفر تاکنون در دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هشت =