آیا واکسن استنشاقی کرونا نسبت به واکسن تزریقی بهتر هستند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن های استنشاقی ممکن است در ایجاد ایمنی در برابر ویروس‌های تنفسی در مقایسه با واکسن های تزریقی معمولی بسیار موثرتر باشد.

همه‌گیری کووید-19 علاقه زیادی به واکسن‌ها از طریق اسپری بینی استنشاقی ایجاد کرده است.

نه تنها استفاده از این نوع سیستم تحویل واکسن بسیار آسان‌تر است، بلکه چندین سال است که محققان فرض کرده‌اند که به طور بالقوه در برابر عفونت‌هایی که در ابتدا در دستگاه تنفسی فوقانی نفوذ می‌کنند، مؤثرتر است.

آکیکو ایوازاکی، نویسنده ارشد مطالعه جدید، توضیح می‌دهد: بهترین دفاع، در دروازه ورودی اتفاق می‌افتد. یعنی محافظت در برابر ویروس‌هایی که سعی می‌کنند به بدن وارد شوند.

آنتی بادی‌های ایمونوگلوبولین آ (IgA) یکی از سربازان خط مقدم سیستم ایمنی هستند. این آنتی بادی‌ها عمدتاً توسط سطوح مخاطی بدن ترشح می‌شوند که بیشتر در بینی، روده و ریه‌ها دیده می‌شود.

واکسن استنشاقی می‌تواند به طور مستقیم به غشاهای مخاطی بینی آموزش دهد که چگونه پاتوژن‌های معین معلق در هوا را هدف قرار دهند تا به محض ورود ویروس به بدن انسان، پاسخ ایمنی ایجاد شود.

این مطالعه جدید به طور امیدوارکننده نشان می‌دهد که واکسن‌های بینی نه تنها پاسخ‌های موثر IgA را القا می‌کنند، بلکه ممکن است ایمنی گسترده‌ای را در برابر بیش از یک سویه ویروسی در یک واکسن تقویت کنند.

این مطالعه مجموعه‌ای از آزمایش‌های مختلف گزارش داد که اثرات واکسن آنفولانزا را به صورت داخل بینی و به‌طور سنتی از طریق تزریق مقایسه می‌کند.

محققان موش‌ها را در معرض تعدادی از گونه‌های آنفولانزای مختلف فراتر از گونه‌ای که واکسن برای هدف قرار دادن آن طراحی شده بود، قرار دادند.

واکسن استنشاقی یا واکسن تزریقی

حیوانات دریافت‌کننده واکسن استنشاقی در مقایسه با موش‌هایی که واکسن تزریقی دریافت می‌کردند، در برابر انواع گسترده‌ای از سویه‌های آنفولانزا محافظت می‌شدند.

با تمرکز بر پاسخ‌های IgA، محققان دریافتند که واکسن استنشاقی نه تنها پاسخ‌های IgA را در غشاهای مخاطی بینی القا می‌کند، بلکه سطوح قابل‌توجهی از ترشح IgA در ریه‌ها نیز شناسایی شد.

ایوااسکای در توییتر توضیح می‌دهد: بعد 5 هفته به داخل ریه‌های موش‌های واکیسنه شده توسط واکسن های استنشاقی و تزریقی نگاه کردیم.

موش‌ها با واکسن استنشاقی حاوی هزاران سلول پلاسما هستند که IgA را در زیر اپیتلیوم ترشح می‌کنند و در حال شستشوی مجرای ریه هستند.

و مهم‌تر از همه، این پاسخ‌های IgA بینی و ریه در حیواناتی که واکسن تزریقی را دریافت کرده‌اند، دیده نشد.

در آزمایش‌های کنونی از واکسن‌های آنفلوانزا استفاده شد، ولی، محققان اکنون آزمایش‌های مشابهی را روی حیوانات دارای واکسن کووید-۱۹ انجام می‌دهند.

ایوازاکی می‌گوید این یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های بینی می‌توانند در تولید ایمنی مؤثرتر باشند که به طور گسترده در برابر بسیاری از انواع ویروس‌های فردی محافظت می‌کند.

او می‌افزاید: این نتایج نشان می‌دهد که واکسن های استنشاقی IgA را القا می‌کنند. همچنین ایمنی متقابل بهتری را در برابر انواع ویروسی تقویت می‌کنند و کاربرد آن را در مبارزه با انواع نگران‌کننده کووید-19 نشان می‌دهند.

تعدادی از واکسن‌های استنشاقی بینی کووید-19 در حال حاضر در حال توسعه و تعدادی از آنها در مراحل اولیه آزمایش انسانی هستند.

اما ایجاد واکسن‌های مؤثر استنشاقی چالش‌برانگیز بوده است. با چندین بن‌بست تحقیقاتی در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =