باکتری های پیش مقاوم، از تشکیل ابر میکروب‌ها جلوگیری می‌کند

افزایش باکتری های مقاوم به آنتی‌بیوتیک(ابر میکروب‌ها)، نگرانی فزاینده‌ای است که پیش‌بینی می‌شود که این باکتری ها می‌توانند تا سال 2050 میلیون‌ها نفر را بکشند.

اما دانستن پیش از موعد اینکه کدام باکتری ها مقاوم خواهند شد، می‌تواند به ما فرصتی دهد تا درمان های خود را به خوبی تنظیم کنیم.

دانشمندان برای اولین بار با مشخص کردن نشانه‌های «پیش مقاومت» در باکتری ها به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌اند. به گفته آنها این می‌تواند به درمان‌های هدفمند بهتری برای از بین بردن ابر میکروب‌ها در جوانه کمک کند.

تیم بین المللی از دانشمندان همراه این مطالعه روی درمان‌های پیشرفته سل کار می‌کردند که در سال 2020 باعث مرگ 1.5 میلیون نفر شد. (دومین عامل اصلی در میان بیماری‌های عفونی، پس از COVID-19).


استفاده از باکتری ها برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک


درمان سل مقاوم به چند دارو فرآیندی پرهزینه و طولانی نیازمند است و برای مقابله با شدیدترین اشکال آن می‌تواند بیش از نیم میلیون دلار هزینه داشته باشد.

نویسندگان این مطالعه جدید تلاش کردند تا با درک بهتری از چگونگی رشد این گونه‌ها، راه‌هایی برای درمان بهتر داشته باشند.

پیش مقاومت باکتری ها

برای انجام این کار، این تیم ژنوم بیش از 3000 نمونه مختلف سل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و از آنها برای ساختن یک درخت خانواده باکتریایی استفاده کردند.

با کمک تجزیه و تحلیل کامپیوتری، تیم باکتری هایی را شناسایی کرد که داروها دربرابر آنها مقاومت ایجاد می‌کنند و به آنها اجازه داد پیش‌بینی کنند کدام شاخه از این درخت احتمالاً به دارو‌ها مقاوم شوند.

دکتر لوئیس گراندژان، رهبر این مطالعه، می‌گوید: در آنتی‌بیوتیک‌ها گزینه‌های قابل استفاده ما تمام خواهد شد و گزینه‌های پیش روی ما اغلب سمی هستند.

پس ما باید در استفاده از آنچه برای جلوگیری از مقاومت در برابر داروها داریم هوشمندتر باشیم. این اولین نمونه است و به ما امکان می‌دهد در آینده از ژنوم پاتوژن برای انتخاب بهترین درمان ها استفاده کنیم.


ترکیب ویروس و آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری های مقاوم


تیم تحقیقاتی این را اولین شواهدی می‌داند که باکتری ها یا ویروس‌ها خطر افزایش مقاومت دارویی را در آینده دارند.

آنها می‌گویند این رویکرد به طور بالقوه می‌تواند برای سایر بیماری‌های عفونی نیز اعمال شود. همچنین می‌تواند منجر به درمان‌هایی شود که با DNA پاتوژن‌های خاص طراحی شده‌اند تا از ایجاد مقاومت دارویی جلوگیری کنند.

آرتورو اورتیز از دانشگاه کالج لندن، نویسنده، می‌گوید: ما امیدواریم این کشف بتواند با هدف قرار دادن ژنوم‌های پاتوژن خاص که به احتمال زیاد در آینده به دارو مقاوم شوند، راهی برای درمان شرایط دشوار در آینده ارائه دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =