اثرات سمی پلاستیک بر سلول‌های انسان

با وجود زباله‌های پلاستیکی در همه جا، از بارش برف قطب شمال گرفته تا یخ های دریای قطب جنوب و بلندترین کوه‌های جهان، محققان نگاه بیشتری به سمت تأثیرات بالقوه آن بر سلامت انسان می‌کنند.

آخرین مطالعات به حجم پلاستیک هایی که ما به طور منظم از طریق غذا و آب مصرف می‌کنیم و اینکه چگونه بر سلول‌های انسان تأثیر می‌گذارد، نگاه می‌کند.

این مطالعه دریافت که غلظت‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیریم به طور بالقوه می‌تواند اثرات سمی داشته باشد.

چگونگی روش‌هایی که پلاستیک ها ممکن است بر سلامت ما تأثیر بگذارند، بر اساس این تحقیقات بررسی می‌شود.

بیشتر مواد پلاستیکی در اقیانوس‌ها به قطعات کوچکی به نام میکروپلاستیک ها تجزیه شده است. مطالعات نشان داده است که توسط موجودات دریایی مصرف می‌شود و سپس می‌تواند در زنجیره غذایی حرکت کند.

همچنین یک تحقیقات نشان داد که چگونه میکروپلاستیک ها می‌توانند شکل سلول‌های ریه انسان را تغییر دهند و به سد خونی مغزی نفوذ کنند.

مطالعات همچنین حاکی از آن است که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها می‌توانند آسیب‌های هشداردهنده‌ای به سلول‌های مغزی وارد کنند.

آخرین مطالعه انجام شده توسط دانشمندان در دانشکده پزشکی هال یورک به عنوان اولین مطالعه در نوع خود توصیف شده است. این مطالعه به بررسی میزان مصرف پلاستیک ها و تأثیرات آن غلظت‌ها بر سلول‌های انسان می‌پردازد.

تاثیر میکروپلاستیک ها بر بدن

برای انجام این کار، دانشمندان از سه مطالعه قبلی استفاده کردند که میزان آلودگی میکروپلاستیک را در آب آشامیدنی، غذاهای دریایی و نمک خوراکی اندازه‌گیری می‌کرد، که همگی سطوح بالایی از قرار گرفتن در معرض انسان را از مصرف این مواد دریافت کردند.

آنها سپس این نتایج را با یافته‌های مطالعات سم شناسی در مورد اثرات میکروپلاستیک ها بر سلول‌های انسانی مقایسه کردند.

اوانجلوس دانوپولوس، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: این اولین باری است که دانشمندان تلاش می‌کنند تا اثرات سطوح میکروپلاستیک‌ها را بر روی سلول‌های انسانی با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری مطالعات منتشر شده اندازه‌گیری کنند.

آنچه که ما در آزمایش‌های سم‌شناسی دریافتیم، این بود که واکنش‌هایی از جمله مرگ سلولی و واکنش‌های آلرژیک به عنوان اثرات بالقوه بلع یا استنشاق سطوح بالای میکروپلاستیک هست.

همچنین مشخص شد که این غلظت‌های میکروپلاستیک بر غشای سلولی تأثیر می‌گذارد و منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود که باعث آسیب سلولی یا بافتی می‌شود.

دانوپولوس می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ما میکروپلاستیک‌ها را در سطوحی سازگار با اثرات مضر روی سلول‌ها مصرف می‌کنیم، که در بسیاری از موارد آغازگر تأثیرات سلامتی است.

جالب اینجاست که این تیم دریافتند که آسیبی که یک ذره میکروپلاستیک می‌تواند وارد کند ممکن است به شکل آن بستگی داشته باشد.

میزان آسیب بر اساس شکل پلاستیک

بسیاری از مطالعات سم شناسی تا کنون اثرات میکروپلاستیک های کروی را آزمایش کرده‌اند، اما تیم دریافت که مواردی که شکل نامنظم دارند، در هنگام مرگ سلولی بسیار قوی هستند.

دانوپولوس می‌گوید: تحلیل ما از داده‌ها نشان داد که زنده ماندن سلول به شکل میکروپلاستیک ها بستگی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که غلظت‌های خاصی از میکروپلاستیک‌ها می‌توانند اثرات سمی خاصی روی سلول‌ها ایجاد کنند.

احتمالاً به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در معرض این نوع غلظت‌ها هستیم. اما در مورد چگونگی رفتار میکروپلاستیک ها در بدن انسان و اینکه چگونه فرآیند گوارش ممکن است اثرات آنها را تغییر دهد، سوالاتی وجود دارد.

دانوپولوس می‌گوید: با این حال، در حال حاضر بزرگترین عدم قطعیت این است که میکروپلاستیک های بلعیده شده چگونه از بدن دفع می‌شوند. این یک نکته مهم برای درک سطح واقعی ریسک است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =