تشخیص زوال عقل با یک گجت تناسب اندام

مطالعه‌ی جدیدی نشان داده که با استفاده از تفاوت در الگوهای حرکتی روزانه افراد مسن سالم و بیماران مبتلا به آلزایمر، تشخیص زوال عقل ممکن است.

با افزایش محبوبیت بازار گجت‌های تناسب اندام، به ویژه در میان سالمندانی که علاقه‌مند به ردیابی سلامت قلب‌هایشان هستند، تیمی از محققان از این دستگاه‌ها برای تشخیص اولیه نشانه‌های زوال عقل استفاده کرد.

ارتباط بین تخریب عصبی و حرکت حرکتی به خوبی شناخته شده است. در واقع، در چند سال گذشته، محققان دریافته‌اند که می‌توانند بیماری آلزایمر را به سادگی با ردیابی الگوهای راه رفتن بیمار به درستی تشخیص دهند.

یکی از محدودیت‌های این نوع مطالعات، نیاز به سیستم‌های کامپیوتری پیچیده برای تشخیص ویژگی‌های حرکتی است که با زوال عقل مرتبط می‌باشد. همچنین این سیستمی نیست که بتوان به راحتی در خانه مستقر کرد.

اما این تحقیق جدید به دنبال استفاده از داده‌های در دسترس جمع‌آوری‌شده توسط پوشیدنی‌های محبوب ردیابی تناسب اندام، بود.

تشخیص زوال عقل با داده‌های جمع‌آوری شده

این مطالعه داده‌های 585 نفر را که در یک پروژه تحقیقاتی افراد در حال پیر شدن ثبت نام کرده بودند را تجزیه و تحلیل کرد. هدف این بود که بفهمیم آیا بین الگوهای فعالیت روزانه و سلامت شناختی همبستگی وجود دارد یا خیر.

این مطالعه هیچ تفاوتی در معیارهای کلی فعالیت کل روز در مقایسه سالمندان سالم از نظر شناختی با افراد مبتلا به آلزایمر پیدا نکرد! اما زمانی که محققان به طور دقیق به داده‌های یک قسمت از روز توجه کردند، تفاوت‌های فاحشی ظاهر شد.


آیا پیوندی بین زوال عقل و رژیم غذایی وجود دارد ؟


در یک بلوک از ظهر تا ساعت 6 بعدازظهر، محققان دریافتند که افراد مبتلا به اختلالات شناختی به طور قابل توجهی کمتر از گروه سالم حرکت می‌کنند. حرکت افراد گروه آسیب دیده در بعد از ظهر به طور قابل توجهی کم بود؛ به این معنی که فعالیت به فوران‌های کوتاه قابل توجهی تقسیم شد.

آمال وانیگاتونگا، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این کاهش حرکت بعد از ظهر به طرز جالبی یادآور پدیده شناخته شده در آلزایمر به نام “غروب خورشید” است.

او گفت: دیدن این نتایج خیلی جالب بود؛ چون یکی از علائم اصلی زوال عقل “غروب خورشید” می‌باشد. این پدیده شامل افزایش گیجی و تغییرات خلقی است که از بعد از ظهر شروع می‌شود.

آینده تحقیقات

محققان در اول راه قرار دارند و قبل از اینکه این به نوعی برنامه نظارت بر زوال عقل برای گجت شما تبدیل شود، باید راه زیادی را طی کنند. گام بعدی در این مطالعه این است که بفهمیم آیا تغییرات قابل اندازه‌گیری در حرکت می‌تواند نشانه اختلال خفیف باشد یا خیر.

وانیگاتونگا خوشبین است که این یافته‌ها می‌تواند روزی به یک سیستم نظارت تبدیل شود که تغییرات مغزی را در مراحل اولیه خود ثبت کند. چون نشان دادن زودهنگام این نوع تغییرات به پزشکان بهترین فرصت را برای ارائه مداخلاتی که می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد، ارائه می‌دهد.

وانیگاتونگا گفت: ما تمایل داریم که فعالیت بدنی را به عنوان یک درمان بالقوه برای کاهش زوال شناختی در نظر بگیریم. اما این مطالعه به ما یادآوری می‌کند که زوال شناختی ممکن است به نوبه خود فعالیت بدنی را کم کند؛.

او اضافه کرد: ممکن است روزی بتوانیم چنین تغییراتی را زودتر تشخیص دهیم تا شاید از زوال عقلی که منجر به آلزایمر می‌شود، جلوگیری کنیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =