ایران مقصد گردشگری پزشکی بیماران افغانستانی

ایران در نظر دارد تا شرایط سفر بیماران افغانستانی را که مایل به سفر برای معالجه پزشکی هستند را، آسانتر کند. حدود 62000 شهروند افغانی از فروردین تا اسفند سال 1398 به ایران سفر کرده اند، و از نظر ایران افغانستان به عنوان منبع مهمی برای توریسم بهداشت و پزشکی است.

طبق گفته وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، از 125000 گردشگر پزشکی که در سال 1398 وارد کشور شدند، اتباع افغانستان 48.8 درصد از گردشگران پزشکی را تشکیل داده‌اند و این عدد تقریباً 62000 توریست سلامت است.

کشور ایران با از بین بردن موانع سفر، به دنبال جذب بیشتر گردشگران پزشکی افغان است. سهم بسیاری از صنعت گردشگری پزشکی برای اتباع افغانستان در دست واسطه‌ها و دلالان است و محدودیت‌ها و موانع زیادی در زمینه صدور ویزا توسط ایران برای آنان وجود دارد. برخی از مشکلات توسط ایران قابل حل است، اما مقامات افغانستان نیز ورود افغان‌ها به ایران را دشوار می‌کنند.

گردشگران پزشکی افغانستانی اغلب بستری می‌شوند و بیشتر آنها به دنبال جراحی زنان و زایمان و ناباروری، درمان چشم، قلب و جراحی ارتوپدی هستند. مشترکات فرهنگی که بین دو کشور و خدمات پزشکی با کیفیت‌ که در ایران وجود دارد ، جزو محرک‌های اساسی برای جذب مردم افغانستان است. ایران از نظر گردشگران پزشکی، اتباع افغانستانی را بسیار بهتر از هندوستان می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران اهداف خود را برای جذب سالانه توریست پزشکی به بیش از 2 میلیون نفر در سال 1404 (مارس 2025 – مارس 2026) تعیین کرده است. (تا قبل از همه‌گیری بیماری کرونا)


ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد: آینده گردشگری پزشکی


برای رونق گردشگری، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران، با همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، پروتکل‌هایی را تهیه کرده است که شامل دستورالعمل‌های عملی در جهت ارتقاء استانداردهای بهداشتی در هتل‌ها، مهمانخانه‌ها، رستوران‌ها، واحدهای اورژانس، مکان‌های توریستی، حمل و نقل و مراکز تفریحی هست.

پروتکل سفر هوشمند (سفر + سلامتی) در حال حاضر در بازیابی و تحریک گردشگری داخلی مؤثر بوده است و انتظار می‌رود که همین تأثیر را در جهانگردی بین المللی نیز داشته باشد. چراکه گردشگری پزشکی یکی از ارکان صنعت توریست در ایران است.

گردشگری پزشکی در سال 2018 براساس آمارهای رسمی ، میزبان بیماران زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس، مثل عراق و سوریه و همچنین مهاجران ایرانی مقیم کانادا و آلمان ، به علاوه شهروندان افغانستانی بوده و 1.2 میلیارد دلار آمریکا در سال 2018 برای ایران درآمدزایی داشته است.

تا پایان سال 1398، وزارت بهداشت ایران به 22 آژانس گردشگری پزشکی مجوز داده و انتظار می‌رود با از سرگیری گردشگری پزشکی این آمار افزایش یابد.

منبع: international medical travel journal

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (24 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «ایران مقصد گردشگری پزشکی بیماران افغانستانی;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 10 =