آیا واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر امیکرون مقاومت می‌کنند؟

در مدت کوتاهی که از ظهور امیکرون، آخرین نوع کرونا می‌گذرد، سؤالات زیادی مطرح شده است.

  • آیا سریع‌ترانتقال پیدا می‌کند؟
  • علائم آن چقدر بد است؟
  • و مهمتر از همه، آیا واکسن‌ها در برابر آن ایمنی ایجاد می‌کنند؟

تا زمانی که داده‌های بیشتری در دسترس نباشد، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. اما محققان بسیار خوشبین هستند که واکسن‌ها حداقل محافظت را ارائه می‌دهند.

توسعه سریع واکسن‌ها این امید را ایجاد کرد که همه‌گیری کووید-19 به زودی تحت کنترل قرار گیرد. و در بسیاری از کشورها، با تولید واکسن ها، ویروس کاهش یافت.

این یعنی بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید-19 در کشورهایی که پوشش گسترده واکسن دارند، کاهش یافته است.

سپس نوع امیکرون آمد. این نوع جدید نگران کننده، برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اگرچه بر اساس داده‌های هلند ممکن است در اروپا منشا گرفته باشد.

آیا سریع‌ترانتقال پیدا می‌کند؟

مطالعه‌ای که در آفریقای جنوبی انجام شد، نشان می‌دهد که امیکرون می‌تواند از دفاع ایمنی فرار کند و منجر به عفونت مجدد در افرادی که از کووید-19 بهبود یافته‌اند، شود.


امیکرون چیست، از کجا آمده است و چقدر خطرناک است؟


این مطالعه به نگرانی‌ها در مورد اینکه آیا واکسن‌های مجاز کرونا در برابر نوع امیکرون مؤثر هستند یا نه، اضافه می‌کند.

آیا واکسن ها کار خواهند کرد؟

دانشگاه آکسفورد که واکسن آسترازنکا را تولید کرده است، بیان کرد: علیرغم ظهور انواع جدید در سال گذشته، واکسن‌ها همچنان سطوح بسیار بالایی ایمنی را در برابر انواع شدید کرونا ارائه می‌کنند و تاکنون هیچ مدرکی در مورد تفاوت امیکرون وجود ندارد.

فایزر همچنین در بیانیه‌ای که به دنبال کاهش ترس‌ها بود گفت: فایزر دائماً تلاش‌های نظارتی متمرکز بر نظارت بر انواع در حال ظهوری که به طور بالقوه از محافظت از واکسن ما می‌گریزند، انجام می‌دهند.

سخنگوی فایزر افزود: در صورتی که گونه‌ای ظاهر شود که از محافظت واکسن ما فرار می‌کند، می‌توانیم واکسنی متناسب با آن را در حدود 100 روز توسعه داده و تولید کنیم.

تیم اسپکتور، استاد ایمونولوژی و یکی از بنیانگذاران علمی ZOE، که دارای بزرگترین مطالعه کووید-19 در جهان است گفت:

واکسن‌ها به احتمال زیاد در برابر شدت، و نسبتاً در برابر عفونت با امیکرون موثر هستند.

دکتر آرتورو کاسادوال، رئیس بخش میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، گفت:

من معتقدم که واکسن های فعلی محافظت در برابر امیکرون را فراهم می‌کنند. من خوشبین هستم که واکسینه شدن تا حدی در برابر امیکرون محافظت خواهد کرد و این محافظت همچنان به کاهش علائم و مرگ و میر در افراد مبتلا ادامه خواهد داد.

پروتئین اسپایک تغییر می‌کند

نگرانی اصلی این است که نوع امیکرون دارای بیش از 50 جهش است که 30 مورد از آنها در پروتئین اسپایک است، منطقه‌ای که واکسن‌ها را هدف قرار می‌دهند.

کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسیناسیون با پروتئین‌های اسپایک نوع امیکرون مطابقت ندارند و سطح ایمنی ارائه شده را کاهش می‌دهند.

با این حال، به نظر می‌رسد که سطح بالای آنتی بادی‌های خنثی کننده، تولید شده پس از سه دوز واکسن، از علائم شدید پس از عفونت نوع امیکرون نیز محافظت می‌کند.

همانطور که دکتر کاسادوال اشاره کرد، تنها پروتئین اسپایک نیست که پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند:

اگرچه تغییرات زیادی در ساختار پروتئین اسپایک بین امیکرون و ویروسی که برای طراحی واکسن استفاده می‌شود، وجود دارد، اما بسیاری از آن ثابت می‌ماند، و این مناطق مشترک باید پاسخ‌های ایمنی به امیکرون را ایجاد کنند.

واکسن‌ها همچنین سایر بخش‌های پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند. این منجر به تولید سلول‌های T می‌شود که نقش مهمی در کنترل عفونت‌های کرونا دارند و کمتر تحت تأثیر جهش‌ها قرار می‌گیرند.

منبع: medicalnewstoday

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یک =