آیا مشکلات تنفسی در بهبود یافتگان کرونا ماندگار است؟

یک متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه گفت: بسیاری نگرانند که بعد از بهبودی از بیماری کووید- ۱۹، ریه آنها کوچک و یا حجم آن کم شود این در حالیست که در بسیاری از موارد بهبود یافتگان کرونا مشکلی از نظر تنفسی به صورت ماندگار پیدا نمی‌کنند.

دکتر سیروس شعبانی درباره نگرانی از تاثیرات کروناویروس روی ریه بعد از بهبودی مبتلایان به کووید-۱۹ گفت:  زمانی که یک نفر بهبود پیدا می‌کند تاثیر زیادی از ویروس کووید- ۱۹ روی ریه او باقی نمی‌ماند.

ویروس کووید- ۱۹ به‌صورت ماندگار روی ریه تاثیری ندارد. باید توجه کرد که در بیش از ۹۰ درصد موارد، زمانی که فردی به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شود و درگیری ریوی هم پیدا می‌کند، بعد از بهبودی اثری از کرونا روی ریه این فرد باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه کرونا ویروسی است که ما شناخت زیادی نسبت به آن نداریم، اظهارکرد: هنوز بسیاری از قسمت‌های بیماری‌زایی این ویروس را نمی‌شناسیم و به همین دلیل نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی به مردم اطمینان داد که نگرانی در خصوص آن نداشته باشند اما می‌توان گفت کسانی که به کووید- ۱۹ مبتلا شدند و بعد بهبود پیدا کردند، نباید از اینکه بیماری بعد از بهبود هم روی ریه آنها تاثیر دارد، نگرانی داشته باشند.

شعبانی با تاکید بر این موضوع که عملکرد ریه در سی‌تی اسکن قابل مشاهده است، گفت: به‌صورت حاد، زمانی که فردی درگیری ریوی پیدا می‌کند، در سی تی اسکن به خوبی عملکرد ریه وی و میزان درگیری ریه در خصوص ابتلا به کووید- ۱۹ مشخص می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت، این متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه درباره نحوه حمله کرونا ویروس به سلول‌های ریه، اظهار کرد: میزان بیماری‌زایی این ویروس در همه جهات مشخص نشده است اما به طور کلی روی سلول‌های ریه نوعی گیرنده داریم که این ویروس به این گیرنده‌ها (ACE۲) متصل می‌شود و روی سلول‌هایی که به آن‌ها لنفوسیت متصل و وارد سلول شده، ایجاد التهاب و بیماری می‌کند.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهی در “آیا مشکلات تنفسی در بهبود یافتگان کرونا ماندگار است؟

  1. کسانی که کرونا ویروس گرفته اند به ریه زده باشد ریه تا چند ماهی واقعا درگیرمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =