فواید سویا برای مقابله با آسم

دانشمندان ژاپنی دریافتند که یک محصول تخمیر شده از سویا می‌تواند به کاهش التهاب مرتبط با آسم در مدل‌های حیوانی کمک کند.

به نظر می‌رسد که مکمل غذایی این اثرات ضدالتهابی را با اثر بر سلول‌های کلیدی در برونش‌ها القا می‌کند. چشم‌انداز یک ابزار مکمل را برای مدیریت این بیماری که شامل استنشاق‌های استروئیدی نمی‌شود، افزایش می‌دهد.

این ایده که رژیم غذایی سرشار از محصولات سویا می‌تواند به کاهش شدت علائم آسم کمک کند، ایده‌ای است که دانشمندان مدتی است در حال بررسی آن بوده‌اند.

یک مثال قابل توجه که در سال 2015 منتشر شد، به نام کارآزمایی مطالعه ایزوفلاون‌های سویا در آسم (SOYA) ، به دنبال آن بود که بر روی نشانه‌های قبلی مبنی بر کاهش شدت این مکمل‌ها در بیماران مبتلا به آسم ضعیف‌کنترل شده ایجاد کند، اما این مطالعه چند ساله به چنین نتیجه‌ای نرسید.

با این حال، تحقیقات بعدی نشان داد که آنها در واقع می‌توانند برای مبتلایان به آسم با جهش‌های ژنتیکی بسیار خاص مفید باشند.

هیداکی کادوتانی، نویسنده اول این مطالعه جدید از دانشگاه اوزاکا می‌گوید: ارتباط بین مصرف سویا و بیماری‌های آلرژیک در گذشته از نظر اپیدمیولوژیک گزارش شده است، که نشان می‌دهد اجزای سویا ممکن است اثرات ضد حساسیت داشته باشند.

محققان این ایده را با تغذیه مدل‌های موش مبتلا به آسم با رژیم غذایی غنی شده با محصول تخمیر شده سویا به نام ImmuBalance و موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می‌کردند، بیشتر مورد بررسی قرار دادند.

در گروه ImmuBalance، دانشمندان کاهش قابل توجهی در گلبول‌های سفید خون مرتبط با آسم به نام ائوزینوفیل، همراه با سرکوب التهاب در برونش‌ها و تولید مخاط مشاهده کردند.

علاوه بر این، دانشمندان کاهش پروتئین‌ها و آنتی بادی‌های مرتبط با التهاب را در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، گزارش کردند.

گزارش شده است که عدم تعادل در میکروبیوتای روده ممکن است در سیستم ایمنی و بیماری های آلرژیک دخیل باشد.

فیبرهای تخمیر شده غذایی، مانند آنچه در سویا یافت می‌شود، ممکن است اثرات مفیدی در مدل‌های آسم آلرژیک داشته باشد. دانشیار کازوهیسا آسای، نویسنده حامی این مطالعه می‌گوید.

برای بررسی اینکه چگونه این اثرات مشاهده شده در موش‌ها در رژیم‌های غذایی غنی از سویا ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند، به کار بیشتری نیاز است. اما دانشمندان معتقدند این یافته‌ها مسیری بالقوه برای مدیریت راحت‌تر این بیماری در آینده را نشان می‌دهد.

پروفسور تومویا کاواگوچی، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: در عمل بالینی، استنشاق‌های استروئیدی اساس درمان‌های آسم هستند، با این حال شناخته شده‌اند که دارای عوارض جانبی نامطلوب هستند.

نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف محصولات تخمیر شده سویا باید به عنوان یک استراتژی مقابله‌ای مکمل با آسم با عوارض جانبی کمتر توصیه شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =