استاتین ها نمی‌توانند از کووید-19 شدید جلوگیری کنند

تحقیقات جدید تیمی از جانز هاپکینز مدیسین نشان داد که استفاده از استاتین ها نمی‌تواند خطر ابتلا به کووید-19 شدید یا مرگ را کاهش دهد.

چندین مطالعه کوچک که نشان می‌دهد استاتین‌ها ممکن است تا حدودی در برابر کووید-19 شدید محافظت کنند. اما این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که استاتین ها را مصرف می‌کنند در واقع می‌توانند در معرض خطر بالاتری برای بیماری‌های جدی‌تر باشند.

از بهبود بقای سرطان سینه تا کاهش نرخ حوادث روانپزشکی، استفاده از استاتین با تعدادی از فواید سلامتی فراتر از کاهش سطح کلسترول بد، مرتبط بوده است.

با شروع همه‌گیری کووید-19، برخی از مطالعات مشاهده‌ای شروع به شناسایی ارتباط بین استفاده از استاتین و بهبود نتایج کووید-19 کردند.

پتروس کاراکوسیس، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: علیرغم تأثیر مفید ظاهری استاتین‌ها بر پیامدهای بیماری‌های عفونی مختلف، مطالعه ما نشان داد که استفاده خاص از آنها برای درمان کووید-19 احتمالاً شایسته نیست.


استفاده از استاتین باعث پیشرفت دیابت نوع ۲ می‌شود


یک مطالعه بزرگ در مورد استاتین

در مقایسه با تحقیقات قبلی، ما جمعیت بستری بزرگ‌تر و متنوع‌تری را بررسی کردیم و معیارهای بهتری برای تعریف شدت بیماری داشتیم. بنابراین نتایج ما را قادر می‌سازد برای پیش‌بینی تأثیر استاتین‌ها بر پیامدهای کووید-19 در بیماران بستری در بیمارستان مرتبط‌تر باشد.

این تحقیق گذشته نگر سوابق 4447 بیمار مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان را بررسی کرد که از این تعداد 13 درصد در زمان بستری از استاتین استفاده می‌کردند.

محققان هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر بین مصرف کنندگان استاتین و بیمارانی که استاتین مصرف نمی‌کردند، پیدا نکردند.

در واقع، این مطالعه نشانه‌هایی را که مصرف کنندگان استاتین در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید قرار دارند، شناسایی کرد. کسانی که از این دارو استفاده می‌کردند، 18 درصد بیشتر احتمال کووید-19 شدید را داشتند.

مشخص نیست که آیا استاتین می‌تواند مستقیماً به افزایش جزئی در پیامدهای بیماری شدید شناسایی شده در این مطالعه نسبت داده شود یا خیر. اما کاراکوسیس به این نکته اشاره می‌کند که مکانیسم قابل قبولی وجود دارد که توسط آن استاتین‌ها می‌توانند پیامدهای شدید کووید-19 را تقویت کنند.

آیا استاتین باعث کووید-19 شدید می‌شود

کاراکوسیس توضیح می‌دهد: یک توضیح قابل قبول برای این یافته این است که استاتین‌ها تولید سلولی آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 را افزایش می‌دهند “گیرنده‌ای روی سطح سلول که از طریق آن SARS-CoV-2 وارد می‌شود.

بنابراین، استاتین‌ها ممکن است مقاومت سلول در برابر عفونت را کاهش دهند و به نوبه خود، احتمال ابتلای بیمار به یک مورد شدیدتر از کووید-19 را افزایش دهند.

از سوی دیگر، کاراکوسیس گفت که به همان اندازه منطقی است که فرض کنیم عوامل دیگر مسئول پیامدهای بدتر بیماری شناسایی شده در مطالعه هستند.

کاراکوسیس می‌گوید بسیاری از مصرف‌کنندگان استاتین از چندین بیماری از قبل موجود مانند چاقی یا دیابت رنج می‌برند. البته این شرایط می‌تواند فرد را مستعد پیامدهای شدید کووید-19 کند.

کاراکوسیس می‌گوید که یک کارآزمایی بالینی قوی تنها راه برای به دست آوردن وضوح واقعی در مورد کمک یا ممانعت استاتین‌ها از کووید-19 است.

یک کارآزمایی بالینی، با نتایجی که هنوز توسط همکاران بررسی و منتشر نشده است، فرضیه استاتین را در گروهی متشکل از 600 مورد آزمایش کرده است.

نتایجی که در اوایل سال جاری در یک کنفرانس قلب و عروق ارائه شد، هیچ تفاوتی بین بیمارانی که به مدت 30 روز در بخش مراقبت‌های ویژه استاتین دریافت کردند و بیمارانی که دارونما دریافت کردند، مشاهده نشد. از طرف دیگر، این کارآزمایی بالینی نتایج بدتری را در گروه استاتین در مقایسه با دارونما تشخیص نداد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 20 =