نانوزیم اکسید آهن می‌تواند به جلوگیری از حفره‌های دندان کمک کند

برای افرادی که دندان‌های مستعد پوسیدگی دارند، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن همیشه کافی نیست. یک درمان جدید می‌تواند کمک کننده باشد، زیرا از ذرات ریز معروف به نانوزیم ها برای شکستن پلاک و کشتن باکتری‌های ایجاد کننده حفره استفاده می‌کند.

این روش آزمایشی که در حال حاضر توسط دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه ایندیانا ساخته شده است، دو جزء اصلی را شامل می‌شود: محلولی که روی دندان‌ها اعمال می‌شود، و شستشوی پراکسید هیدروژن که متعاقباً در دهان چرخانده می‌شود و سپس تف داده می‌شود.

محلول دندان جدید

این محلول فروموکسیتول نام دارد و قبلاً توسط FDA برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن تأیید شده است. این حاوی نانوذرات اکسید آهن است که دارای کیفیت آنزیم مانند است و بنابراین به عنوان نانوزیم شناخته می‌شود.

هنگامی که فروموکسیتول روی دندان‌ها اعمال می‌شود، نانوزیم ها به گیرنده‌های غشای سلولی باکتری استرپتوکوک موتانس مولد حفره متصل می‌شوند.

هنگامی که شستشوی پراکسید هیدروژن متعاقبا وارد می‌شود، اکسید آهن به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند که پراکسید هیدروژن را به اکسیدان تبدیل می‌کند.

این اکسیدان‌ها با پارگی غشاهای آن‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند، به علاوه بیوفیلم‌های پلاک تولید شده توسط باکتری‌ها را می‌شکنند تا راحت تر حذف شوند.

طبق گزارش‌ها، این فرآیند به دندان‌ها یا بافت‌های دهان و همچنین به باکتری‌های غیرهدف آسیبی نمی‌رساند. زیرا تبدیل پراکسید هیدروژن فقط در شرایط بسیار اسیدی انجام می‌شود، مانند شرایطی که با حضور و فعال بودن باکتری S. mutans اتفاق می‌افتد.

در آزمایشی از این درمان، 15 داوطلب برای یک دوره 14 روزه از یک دستگاه دندان مصنوعی مانند که دارای مینای دندان واقعی بود استفاده کردند.

آنها چهار بار در روز، مصرف غذاهای شیرین را با استفاده از محلول حاوی قند روی دستگاه شبیه سازی کردند.

علاوه بر این، دو بار در روز، پنج نفر از شرکت‌کنندگان درمان فروموکسی‌تول/پراکسید هیدروژن را انجام دادند، پنج نفر دیگر تغییراتی را انجام دادند که در آن فقط مواد غیرفعال (غیر نانوزیم) فروموکسی‌تول وجود داشت و پنج نفر دیگر به سادگی با آب شسته شدند.

پس از پایان دوره دو هفته‌ای، مشخص شد که دستگاه‌های مینای دندان که توسط گروه اول استفاده می‌شد، حاوی پلاک و باکتری S. mutans بسیار کمتری نسبت به دو گروه دیگر بود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =