خواب کم ممکن است سالها قبل از ظهور علائم، باعث بروز آلزایمر بشود

یک مطالعه جدید قوی از محققان دانشگاه UC بروکلین نشان داد که یک ارتباط ثابت بین خواب کم و تجمع بیشتر پروتئین های سمی که علت پاتولوژیک بیماری آلزایمر است، وجود دارد. محققان پیشنهاد می‌کنند خواب تکه تکه می‌تواند یک روش زودرس موثر برای پیش بینی افرادی باشد که در معرض خطر ابتلا به بیماری تخریب نورون هستند.

در طی چند سال گذشته، حجم چشمگیری از مطالعه در مورد رابطه بین خواب و بیماری های تخریب کننده اعصاب انجام شده است. خواب نامنظم و تکه تکه یک علامت شناخته شده از بیماری آلزایمر است و برخی از محققان شروع به این می‌کنند که خواب کم ممکن است فقط یک نتیجه از تخریب عصبی مرتبط با بیماری باشد، بلکه یک علت بالقوه نیز است.

مطالعات حیوانی و انسانی به طور موثری نشان داده است که فقط یک شب خواب مختل باعث تجمع پروتئین های سمی مرتبط با بیماری آلزایمر می‌شود. محققان همچنین در مرحله عمیق موج آهسته خواب به عنوان مکانیسم اصلی مغز ما برای پاکسازی پروتئین های سمی استفاده کرده‌اند.

جوزف وینر، نویسنده اصلی تحقیق جدید، می‌گوید: ما می‌دانیم که از نظر بیماری آلزایمر بین کیفیت خواب افراد و آنچه در مغز می‌گذرد ارتباط وجود دارد. اما آنچه قبلاً آزمایش نشده این است که آیا خواب شما در حال حاضر پیش بینی می‌کند چه اتفاقی سالها بعد برای شما خواهد افتاد و این سوالی است که ما داشتیم.

محققان، 32 بزرگسال از نظر شناختی سالم را در اواسط 70 سالگی خود استخدام کردند. همه کسانی که در ابتدا در یک آزمایشگاه خواب شبانه شرکت کردند و به محققان اجازه دادند رفتارهای خواب پایه را ثبت کنند. طی چند سال آینده افراد به طور دوره ای اسکن PET را ردیابی می‌کردند که رشد پلاک های آمیلوئید را در مغز آنها ردیابی می‌کند.


این مطلب را هم بخوانید: هوش مصنوعی آلزایمر را از روی زبان تشخیص می‌دهد


همبستگی روشنی بین کیفیت خواب پایه افراد و تجمع پلاکهای آمیلوئید طی چند سال بعد مشخص شد. به طور خاص، نتایج نشان می‌دهد که خواب تکه تکه شده و حجم کمتری از خواب غیرآهسته موج آهسته غیر REM بیشترین افزایش پلاک آمیلوئید را نشان می‌دهد.

متیو واکر، نویسنده ارشد مطالعه جدید، می‌گوید: ما دریافتیم که خواب شما در حال حاضر تقریباً مانند یک توپ بلوری است که به شما می‌گوید آسیب شناسی آلزایمر در چه زمانی و با چه سرعتی در مغز شما ایجاد می‌شود. اندازه گیری خواب به ما کمک می‌کند تا به آینده سفر کنیم و میزان تجمع آمیلوئید را تخمین بزنیم.

توجه به این نکته مهم است که، مطالعه جدید فقط بزرگسالان از نظر شناختی سالم را مورد بررسی قرار داده است. بنابراین اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد خواب مختل می‌تواند تجمع پلاک های آمیلوئید را در آینده پیش بینی کند، اما شواهدی ارائه نمی‌دهد که این تجمع های خاص به طور مستقیم منجر به ایجاد آلزایمر یا حتی زوال عقل خفیف شوند.

گام های بعدی برای تحقیق این است که آیا مداخلات برای بهبود کیفیت خواب می‌توانند به طور مستقیم بر میزان تجمع پلاک آمیلوئید تأثیر بگذارند. همچنین برای درک اینکه آیا با بهبود رفتار خواب در افراد میانسال می‌توان خطر آلزایمر را کاهش داد، مطالعات طولانی مدت نیز لازم خواهد بود.

وینر می‌گوید: امید ما این است که اگر مداخله کنیم، پس از سه یا چهار سال دیگر تجمع در جایی نیست که فکر می‌کردیم باشد. اگر خواب عمیق و ترمیمی می‌تواند روند این بیماری را آهسته تر کند، ما باید آن را یک اولویت اصلی قرار دهیم. و اگر پزشکان از این ارتباط اطلاع داشته باشند، می‌توانند از بیماران بزرگتر خود در مورد کیفیت خواب آنها سوال کنند و خواب را به عنوان یک راهکار پیشگیری پیشنهاد دهند. –

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =