هوش مصنوعی علائم بیماری آلزایمر را از طریق زبان تشخیص می‌دهد

دانشمندان در حال پیدا کردن راهی برای تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل اولیه هستند. یک گروه از محققان توجه خود را به تفاوتهای نامحسوس در زبان مبتلایان معطوف کرده و ابزاری را برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که به گفته آنها می‌تواند از این روشها بعنوان راهی برای غربالگری بالقوه بیماری استفاده کند.

این تحقیق در انستیتوی فناوری استیونس نیوجرسی انجام شده و روی نحوه بیان برخی از مبتلایان به آلزایمر تمرکز دارد. این بیماری و سایر مواردی که باعث زوال عقل می‌شوند، می‌توانند بر بعضی از قسمت های مغز که زبان را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارند. به این معنی که مبتلایان می‌توانند برای یافتن کلمات مناسب تلاش کنند، برای مثال شاید با استفاده از کلمه “کتاب” برای توصیف روزنامه، یا اسم ها را با ضمایر جایگزین کنند.

نویسنده این تحقیق، کی پی سوبلاکشمی گفت: مشکلات زبانی 8 تا 10 درصد از افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، و در مراحل بعدی آن شدیدتر و بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که این آمار فقط برای مراحل اولیه میلادی معتبر است. همانطور که گفته شد، استفاده از زبان به عنوان راهی برای غربالگری آلزایمر، یک روش استاندارد است.

سوبلاکشمی و دانش جوهایش با استفاده از یک کار توصیف تصویر استاندارد که در حال حاضر در غربالگری زبان برای آلزایمر استفاده می‌شود، قصد داشتند ابزاری برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کنند که بتواند این تفاوت های زبانی را تشخیص دهد. این از آزمودنی ها می‌خواهد نقاشی کودکانی را که از کوک شیرین می‌دزدند توصیف کنند، و تیم تحقیق بیش از 1000 مصاحبه را از بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم تهیه کرده است.


ورزش ایروبیک دشمن آلزایمر


این متون برای آموزش الگوریتم هوش مصنوعی به کار رفته است، در حالیکه جملات منفرد تجزیه شده و مقادیر عددی اختصاص داده شده است تا سیستم بتواند روابط ساختاری و مضمونی بین آنها را تجزیه و تحلیل کند. به گفته این تیم، با گذشت زمان، این الگوریتم را قادر به یادگیری تفاوت بین جملات گفته شده توسط افراد سالم و مبتلایان به آلزایمر با بیش از 95 درصد دقت کرد. علاوه بر این، همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا به نتیجه گیری رسیده است.

سوبلاکشمی می‌گوید: این یک موفقیت واقعی است. ما در حال باز کردن یک زمینه تحقیقاتی جدید و هیجان انگیز هستیم، و توضیح دادن این مسئله برای بیماران که چرا هوش مصنوعی در هنگام تشخیص بیماران به این نتیجه رسیده است، بسیار آسان تر است. این مسئله به مسئله مهم اعتماد سیستم های هوش مصنوعی در حوزه پزشکی می‌پردازد.

از اینجا، تیم امیدوار است که بتواند ابزاری را برای استفاده به زبانهای دیگر به غیر از انگلیسی گسترش دهد و حتی بتواند با استفاده از انواع دیگر متن، مانند ایمیل یا پست رسانه های اجتماعی، آلزایمر را تشخیص دهد. محققان همچنین پتانسیل زیادی را در استفاده از آن برای ردیابی چگونگی پیشرفت بیماری در طول زمان، به عنوان راهی برای تشخیص آن در مراحل اولیه مشاهده می‌کنند.

سوبلاکشمی توضیح می‌دهد: ما در حال بررسی سایر زوایای تفسیر پذیری هوش مصنوعی هستیم و همچنین به دنبال یافتن مجموعه های داده ای هستیم كه دارای فاكتور تحول زمانی برای آن باشند. یعنی یک مجموعه داده که با پیشرفت زمان توانایی های زبانی بیمار را ردیابی می‌کند. این به ما کمک می‌کند تا شناسایی شخصی را برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، توسعه دهیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دوازده =