تأثیر موسیقی بر خوابیدن

محققان علاقه‌مند به ویژگی‌های موسیقی مرتبط با موسیقی خواب و تأثیرات ساختار موسیقی بر خوابیدن، با استفاده از علوم اعصاب، هوش مصنوعی و داروهای خواب با هم کار می‌کنند تا مناظر صوتی «فوق لالایی» ایجاد کنند.

لالایی‌های «کوچولو خاموش» یا «لالایی سنتی» در همه فرهنگ‌ها و زمان‌ها به عنوان کمک مؤثری برای به خواب رفتن شناخته شده‌اند. اما این تنها در مورد کودکان صدق نمی کند.

موسیقی تأثیرات قدرتمندی بر مغز انسان دارد که هم با واکنش‌های عاطفی ذهنی و هم تغییرات آشکار در فیزیولوژی عصبی مشهود است. تاکنون تحقیقات کمی در مورد تأثیر ملموس موسیقی بر خوابیدن و انتقال مغز از حالت بیداری به خواب و اینکه آیا واقعاً به خواب بهتر افراد کمک می کند، انجام شده است.

شبکه دکتری MSCA “Lullabyte” قصد دارد این شکاف را پر کند. از نوامبر 2022، دانشمندان برجسته در زمینه های موسیقی شناسی، خواب شناسی، علوم اعصاب، و علوم کامپیوتر ارتباط بین موسیقی و خواب را در کنسرسیومی متشکل از ده دانشگاه و شرکت مختلف اروپایی بررسی خواهند کرد. دکتر Miriam Akkermann، استاد جوان موسیقی شناسی تجربی در TU Dresden، این شبکه را هماهنگ می کند.

مدیر این گروه توضیح می‌دهد:

موسیقی‌شناسی معمولاً بر ساختارهای موسیقی، شیوه‌های فرهنگی یا زمینه‌های تاریخی تمرکز می‌کند، در حالی که عصب‌شناسی تجربی چندان با ساختارهای موسیقی سروکار ندارد.

میریام آکرمن می گوید:

ما می‌خواهیم این موضوع را با «لالابایت» تغییر دهیم و رشته‌ها را کنار هم بگذاریم.

در این تحقیق این سوال بررسی خواهد شد که آیا ویژگی‌های موسیقایی مشترکی در لالایی‌های سنتی و موسیقی مدرن خواب/آرام‌بخش وجود دارد، و آیا می‌توان استنباط‌هایی در مورد تأثیر ساختارهای موسیقی بر خواب از آن استخراج کرد.

برای این منظور، ساختار و پیدایش گسترده‌ای که به اصطلاح «موسیقی خواب» نامیده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و تحقیقات تجربی در مورد اینکه چگونه قطعات موسیقی انتخاب شده از این نوع بر کیفیت خواب فردی تأثیر می‌گذارد، انجام خواهد شد.

در چارچوب “لالابیت”، در مجموع ده دانشجوی دکترا در این حوزه تحقیقاتی بین رشته ای آموزش خواهند دید و مهارت های عمیق مرتبط با تحقیقات، صنعت و بخش فرهنگی را کسب خواهند کرد.

دانشجویان دکترا، که هر کدام در یکی از دانشگاه های شرکت کننده مستقر هستند، در حال بررسی اثرات موسیقی بر خواب در محیط های بسیار متفاوت و از دیدگاه های مختلف هستند. یکی از کانون های تحقیق، گذار از حالت بیداری به حالت خواب است.

پروفسور Miriam Akkermann توضیح می دهد:

“ما به طور ویژه به چگونگی تغییر روند به خواب رفتن و ساختار خواب توسط انواع مختلف موسیقی علاقه مندیم و می توانیم ویژگی های از موسیقی را شناسایی کنیم که مفیدتر از بقیه هستند.”

برای این منظور، لازم است که همکاران موسیقی شناسی، علوم اعصاب، روانشناسی و علوم داده با هم همکاری نزدیک داشته باشند.

با کمک آزمایشگاه‌های علوم اعصاب پیشرفته و همچنین پوشیدنی‌های ویژه، مجموعه‌های بزرگ داده‌های خواب و موسیقی با استفاده از استراتژی‌های یادگیری ماشینی ایجاد و ارزیابی می‌شوند.

بر اساس یافته‌های پژوهش، طرح‌های صوتی و انواع جدیدی از موسیقی نیز با هدف ایجاد صداهایی با جلوه خواب‌آور توسعه یافته است.

آکرمن می گوید:

به اصطلاح به دنبال «لالایی های فوق العاده» هستیم.

گروه لالابایت نسل جدیدی از محققان بین‌رشته‌ای و با تجربه بین‌المللی را آموزش می‌دهد تا بازار به‌سرعت در حال رشد موسیقی شخصی‌سازی‌شده و مبتنی بر داده‌ها را با پایه علمی محکم و پرسنل برای تقویت موقعیت اروپا در چنین فناوری‌هایی فراهم کند.

بر اساس یافته‌های پژوهش، طرح‌های صوتی و انواع جدیدی از موسیقی نیز با هدف ایجاد صداهایی با جلوه خواب‌آور توسعه یافته است. تصویر در مالکیت عمومی است

علاوه بر آموزش عملی در پروژه‌های تحقیقاتی مربوطه، این گروه شبکه مدارس و رویدادهای تابستانی مشترکی را برگزار می‌کند که در آن شرکای صنعتی و هنرمندان مهارت‌های بیشتری را در زمینه‌هایی مانند انتقال فناوری، کارآفرینی، تنظیم تجهیزات پزشکی و روابط عمومی به دانشجویان دکترا می‌دهند.

علاوه بر این، تمام دانشجویان دکترا نیز یک مرحله کاری را در دو موسسه دیگر در شبکه تکمیل می کنند.

این شبکه شامل مرکز پزشکی دانشگاه رادبود از هلند، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه آرهوس از دانمارک، موسسه FEMTO-ST و موسسه مغز پاریس از فرانسه، Universitat Pompeu Fabra از اسپانیا، موسسه سلطنتی فناوری از سوئد، دانشگاه فریبورگ از سوئیس و استارت آپ Endel مستقر در برلین، و همچنین چندین همکاری با شرکای صنعتی در سراسر اروپا.

منبع: Neourosience News

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =