چطور غذا بخوریم تا با آرتروز مقابله کنیم و مفاصل سالم تری داشته باشیم؟

زمانی که مفاصل آسیب می بینند یا به خوبی کار نمی کنند، زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد. متأسفانه، از هر 5 فرد بزرگسال، 1 نفر با آرتروز دست و پنجه نرم می کند، و 1 میلیون نفر در سال 2021 تعویض مفصل ران و زانو انجام داده اند. این رقم پیش بینی می شود تا سال 2030 بیش از سه برابر شود. بنابراین تغذیه چه نقشی در مدیریت آرتروز یا بروز آرتروز از طریق مفصل دارد.

تاثیر تغذیه در بیماری آرتروز

امروز بیماری آرتروز که اصطلاح آن از کلمات یونانی “مفاصل” و “التهاب” گرفته شده، بسیار رایج و پیچیده است. آرتروز به بیش از 100 نوع بیماری مفصلی اطلاق می شود که شایع ترین آنها آرتروز و آرتروز روماتوئید است.

آرتروز روماتوئید یک بیماری خود ایمنی (یک پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی) است که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

استئوآرتروز مفاصل خاصی را تحت تاثیر قرار می دهد و نسبت به آرتروز روماتوئید آسیب کمتری دارد.

در حال حاضر، سوالات زیادی در مورد اینکه چگونه تغذیه ممکن است به پیشگیری یا درمان آرتروز کمک کند، وجود دارد. به نظر می رسد که تغذیه می تواند علائم و وابستگی به داروها را کاهش دهد، اما احتمالاً نمی تواند به اندازه کافی از مفاصل محافظت کند تا به طور کامل جایگزین دارو شود.

از آنجایی که التهاب هم در OA و هم در RA نقش دارد، بسیاری از افرادی که به دنبال تسکین هستند به رژیم غذایی ضد التهابی روی می آورند. به طور خلاصه، یک رژیم غذایی ضد التهابی قند، غلات تصفیه شده و غذاهای فوق فرآوری شده را نهی و رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر، مواد مغذی و غذاهای گیاهی غنی از فیتوشیمیایی مانند موارد زیر را جایگزین می‌کند:

سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل، همراه با اسیدهای چرب امگا 3 از ماهی و آجیل

3 نوع مواد مغذی برای بیماران مبتلا به آرتروز

سه عامل مهم تغذیه ای که باید برای بیماران آرتروزی در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 دارای مزایای ضد التهابی هستند و شواهد نشان می دهد که امگا 3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون یا مکمل های روغن ماهی، اثربخشی درمان پزشکی برای آرتروز را افزایش می دهد.

بنیاد آرتروز می گوید دو وعده‌ی 3 اونسی ماهی در هفته برای سلامت عمومی خوب است. مکمل ها بهترین راه برای دریافت دوز درمانی امگا 3 هستند.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2017 که در مجله روماتولوژی بالینی منتشر شد، نشان داد که روغن ماهی به طور قابل توجهی درد، سفتی و تورم مفاصل را در بیماران مبتلا به آرتروز روماتوئید کاهش می دهد. و باعث می شود استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را کاهش یا حذف کند.

مطالعاتی که در مورد فواید روغن ماهی برای درد استئوآرتروز انجام شده بود، کمتر قطعی به نظر می رسید. برای هر دو RA و OA، این بنیاد مصرف کپسول های روغن ماهی را با حداقل 30٪ EPA/DHA، مواد فعال، در دوزهای حداکثر 2.6 گرم، دو بار در روز توصیه می کند.

پروتئین

تحقیقات نشان می دهد که بیماران آرتروز روماتوئید چربی بیشتر و عضلات کمتری دارند. این موضوع تا حد زیادی به این دلیل است که التهاب مزمن تجزیه پروتئین را افزایش می دهد. ورزش (به ویژه ورزش های مقاومتی) همراه با خوردن غذاهای غنی از پروتئین در هر وعده غذایی می تواند به حفظ عضلات بدون چربی کمک کند.

سبزیجات و میوه ها.

سبزیجات رنگی به علاوه سبزیجات سفید مانند گل کلم، پیاز و سیر بخورید تا از طیف کامل مواد مغذی لذت ببرید.

می‌پرسید در مورد سبزیجات دیگر چطور؟

این ادعا که گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل باعث تشدید درد آرتروز می شوند، هیچ گاه ثابت نشده است. در واقع، سبزیجات شب بو حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند که ممکن است فواید ضد التهابی داشته باشند. گفتنی است، شاید برخی از غذاهای خاص باعث التهاب در آرتروز روماتوئید شوند، اما تاثیر این غذاها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. بنابراین هیچ “رژیم غذایی خود ایمنی” جهانی وجود ندارد.

داشتن برنامه غذا می تواند به شما کمک کند الگوی کلی غذا خوردن خود را – و اینکه چگونه بر مفاصل شما تأثیر می گذارد – با وضوح بیشتری ببینید.

تغذیه خوب داشته باشید ولی ورزش هم بکنید

هنگامی که مفاصل شما سفت یا دردناک هستند، فعالیت فیزیکی ممکن است آخرین کاری باشد که باید انجام دهید. اما مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم و مناسب (زیر نظر پزشک) ممکن است به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک کند و حرکت را آسان تر کند.

همچنین قدرت عضلانی را افزایش می دهد و اندورفین تولید می کند که به کنترل درد و بهبود سلامت و رفاه کلی کمک می کند.

خطرات کاهش وزن و آرتروز

درست است که وزن اضافی بدن می تواند فشار بیشتری بر مفاصل وارد کند و کاهش وزن ممکن است با کاهش التهاب در مفاصل و بقیه بدن علائم آرتروز را کاهش دهد. اما اکثر افرادی که سریع وزن کم می‌کنند، در نهایت آن را دوباره جذب می‌کنند و سپس به حالت اول برمی‌گردند.

همچنین برای برخی از افراد، از جمله کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند، تلاش برای کاهش وزن برای مدیریت آرتروز می‌تواند مضر باشد.

تعویض مفصل در آرتروز

نانسی استرنج، متخصص تغذیه جراحی در بهداشت دانشگاه ایندیانا در ایندیاناپولیس، در نشست سالانه آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ماه گذشته، گفت:

اگرچه میزان عوارض ناشی از تعویض مفصل زانو و ران پایین است، اما عوامل تغذیه ای می تواند شانس بهبود را افزایش دهد. این افزایش تا حد زیادی به معنای بهبود سریع زخم و عدم وجود عفونت پس از جراحی است.

یعنی خوردن یک رژیم غذایی مغذی که حاوی پروتئین کافی برای حمایت از عضلات سالم و بهبود زخم است. نیاز به پروتئین با افزایش سن افزایش می یابد. یک فرد مسن 80 کیلویی به حدود 88 گرم پروتئین در روز نیاز دارد. اما برای بهبود زخم، این مقدار به 102 گرم افزایش می یابد. حجم عضلانی می تواند بلافاصله پس از جراحی تعویض مفصل کم شود و به طور بالقوه سیستم ایمنی را مختل کند. استرنج بر این باور است که قبل از عمل در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشید.

توصیه هایی برای قبل از جراحی تعویض مفصل:

  • هیدراته بمانید (بیهوشی قبل از جراحی در حالی که بدن کم آب است ایده بدی است).
  • مقادیر کافی ویتامین A، B12 و C، و همچنین روی و آهن – ریزمغذی هایی که نقش مستقیمی در بهبود زخم، کاهش خطر عفونت یا هر دو دارند، دریافت کنید.
  • کالری کامل مصرف کنید تا بدن شما مجبور نباشد برای دریافت انرژی به پروتئینی که می خورید روی بیاورد – شما باید از این پروتئین برای سلامت عضلات و بهبود زخم استفاده کنید.

نکته پایانی

یک حرکت خوب برای شروع تغذیه آرتروز، خوردن پروتئین در سه وعده غذایی در روز است که شامل میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و سایر غذاهای با کیفیت و کربوهیدراتی مانند غلات کامل، لوبیا و عدس باشد. سپس مقداری ماهی چرب یا کپسول روغن ماهی برای چربی‌های امگا 3 اضافه کنید، که می‌تواند به کاهش التهاب پس از جراحی کمک کند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =