علائم کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود مواد مغذی می تواند منجر به انبوهی از مشکلات سلامتی شود. ما با متخصصان در مورد علائم کمبود ویتامین D و نحوه جلوگیری از آنها صحبت و برای شما منعکس می کنیم.

توجه به علائم کمبود ویتامین D بسیار ضروری است، زیرا اگر به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت نکنید، می‌تواند منجر به نرمی استخوان‌ها شود که به عنوان راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان شناخته می‌شود.

پس چرا به ویتامین D نیاز داریم؟

مزایای ویتامین D

به گفته آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، این ماده مغذی محلول در چربی به جذب کلسیم و فسفر در بدن ما کمک می کند، این مواد معدنی به استخوان ها و دندان های ما می رساند و به تنظیم مقدار کلسیم در خون ما کمک می کند.

ویتامین D همراه با کلسیم به محافظت در برابر کاهش توده استخوانی کمک می کند. همچنین به عملکرد عضلات کمک می کند و به مغز و بدن اجازه می دهد تا از طریق اعصاب با هم ارتباط برقرار کنند. سیستم ایمنی بدن از ویتامین D برای کمک به مبارزه با باکتری ها و ویروس های مهاجم استفاده می کند.

یکی از متخصصین تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی گفته:

ممکن است ویتامین D در کاهش التهاب و همچنین کمک به کنترل رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از آن نقش داشته باشد.

بدن به طور طبیعی وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد ویتامین D تولید می کند، اما می توانیم آن را از غذاهای خاص و مکمل های ویتامین D نیز دریافت کنیم. تحقیقات در مؤسسه ملی بهداشت نشان داده که 42٪ از افراد ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و افرادی که پوست تیره تر دارند نیاز به مدت زمان بیشتری برای سنتز ویتامین D دارند.

در این مقاله، متخصصان در مورد علائم کمبود ویتامین D و اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید، بیشتر توضیح می دهند.

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D می شود؟

مقدار ویتامین D که پوست شما تولید می کند به چیزهای مختلفی از جمله رنگدانه پوست، زمان روز و فصل و حتی محل زندگی شما بستگی دارد. استفاده از کرم ضد آفتاب، اگرچه برای پیشگیری از سرطان پوست مهم است، ولی می‌تواند میزان دریافت ویتامین D را نیز کاهش دهد.

برآوردها حاکی از آن است که حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. در بسیاری از بزرگسالان، این رقم ممکن است با هیچ علامت یا نشانه واضحی ظاهر نشود.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

استخوان های نرم (راشیتیسم/استئومالاسی)

در کودکان، کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بیماری به نام راشیتیسم یا نرم شدن استخوان‌ها شود که دلیل آن سطوح پایین کلسیم است که منجر به خم شدن یا شکستن آسان استخوان‌ها می‌شود. در بزرگسالان، از دست دادن استخوان می تواند رخ دهد و به صورت استئومالاسی ظاهر شود.

راشیتیسم در کودکان را می توان در صورت تشخیص زودهنگام و معمولاً با تغییرات رژیم غذایی و/یا مکمل طبق دستور پزشک، به علاوه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، درمان کرد. در صورت عدم درمان، راشیتیسم می تواند منجر به بدشکلی استخوان شود.

استئومالاسی، نرم شدن استخوان‌ها که در افراد مسن‌تر دیده می‌شود، می‌تواند منجر به شکستگی آسان استخوان‌ها شود که با افزایش سن، بهبودی آنها دشوارتر می‌شود.

مردی با پای شکسته در خانه

گرفتگی عضلات، خستگی و ضعف

به گفته کارشناسان، گرفتگی عضلانی ناشی از کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب‌های نابه‌جا شود و خستگی و ضعف ناشی از کمبود ویتامین D خطرناک است. زیرا احتمال از دست دادن تعادل، زمین خوردن، شکستگی استخوان‌ها، ضربه‌های سر یا آسیب‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که کمبود ویتامین D در بزرگسالان در افراد مسن‌تر شایع‌تر است، این عوارض جانبی در افرادی که ممکن است در حال حاضر ضعیف هستند، خطرناک‌تر باشد. میزان کلسیم موجود در جریان خون ما بسیار مهم است، بنابراین اگر کلسیم کافی از غذا دریافت نکنیم، از استخوان‌هایمان خارج می‌شود. این اتفاق می تواند با کمبود ویتامین D بیفتد – زیرا ما به آن نیاز داریم تا بتوانیم کلسیم را جذب کنیم.

چگونه بفهمیم که کمبود ویتامین D داریم؟

با یک آزمایش خون ساده می توانید متوجه کمبود ویتامین D شوید. متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است برای بررسی استحکام استخوان های شما یک عکس اشعه ایکس تجویز کند. سپس ممکن است به شما گفته شود که یک دوره قرص یا مایعات ویتامین D مصرف کنید.

افراد مسن و مصرف ویتامین D

چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنیم؟

سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید:

اگر می خواهید ویتامین D بیشتری از غذا دریافت کنید، مصرف ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی خال خالی مثل قزل آلا را افزایش دهید. جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ مقادیر کمی از آن را فراهم می کند، قارچ ها نیز اگر زیر نور UV رشد کنند حاوی این ویتامین هستند.

شیر و برخی از غلات با ویتامین D و همچنین بسیاری از نوشیدنی های گیاهی غنی شده اند. آب پرتقال، ماست و پنیر ممکن است غنی شده باشند. می توانید با نگاه کردن به برچسب تغذیه ای روی بسته بندی متوجه مواد آن شوید.

برخی از افراد ممکن است به ویتامین D اضافی نیاز داشته باشند، مانند افراد مسن، شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، افرادی که پوست تیره دارند، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص از جمله بیماری کبد، فیبروز کیستیک، بیماری سلیاک و بیماری کرون هستند، و افرادی که چاقی دارند یا عمل جراحي (بای پس) معده انجام داده‌اند.

نکته پایانی

همیشه قبل از مصرف مکمل ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید.

با یک متخصص معتبر یا پزشکتان مشورت کنید تا مشخص شود کدام اشکال ویتامین D، در چه دوزی، ممکن است بر اساس نیازهای فردی شما برای شما بهترین باشد.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =