با استراتژی ضربه زدن، می‌توان ویروس HIV را از بین برد

از بین بردن ویروس HIV به دلیل تمایل آن به مخفی شدن در مخازن سلولی بسیار دشوار است، اما مجموعه تحقیقات رو به رشد نشان می‌دهد که ممکن است درمان ممکن باشد.

یک مطالعه جدید، با روش ضربه زدن و کشتن (kick and kill) توانست ویروس HIV را تا 40 درصد در موش‌ها، کاملاً از بین ببرد.

امروزه، ویروس HIV یک بیماری قابل کنترل است. زیرا بیمارانی که روزانه از داروهای ضد رتروویروسی (ART) استفاده می‌کنند، می‌توانند زندگی نسبتاً عادی داشته باشند.

این درمان از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند و آن را به سطوح غیرقابل شناسایی کاهش می‌دهد، اما به طور کامل از بین نمی‌برد.

در عوض، ویروس در مخازن داخل سلول‌های عفونی نهفته است و در صورت توقف درمان، آماده ظهور و ایجاد ویرانی مجدد هستند.

استراتژی ضربه زدن و کشتن

دانشمندان در بررسی راهبرد ضربه زدن و کشتن هستند که اساساً راه‌هایی برای بیرون کشیدن ویروس از مخفیگاه سلولی و نابود کردن آن پیدا می‌کند.


روش ایمونوتراپی درمان سرطان، باعث کاهش اچ آی وی پنهان می‌شود


مطالعات گذشته نتایج امیدوارکننده‌ای را با استفاده از ایمونوتراپی، ویرایش ژن CRISPR، سلول‌های بنیادی مهندسی شده یا خاموش کردن یک مولکول RNA خاص یافته‌اند.

تحقیقاتی که مبتنی بر تکنیک ضربه زدن و کشتن است، در موش‌های آلوده به HIV با سیستم ایمنی انسان‌مانند انجام شد. نتایج در یک مطالعه در سال 2017 شرح داده شده است.

این تیم ترکیبی به نام SUW133 را تجویز کردند که HIV خفته را فعال می‌کند و به داروهای ART اجازه می‌دهد سلول‌های آلوده را پیدا کرده و از بین ببرند. در عرض 24 ساعت، تا 25 درصد از آن سلول ها از بین رفته بودند.

در مطالعه جدید، تیم راهی برای بهبود نتیجه یافتند. همراه با SUW133 و داروهای ضد رتروویروسی، محققان به موش‌ها سلول‌های ایمنی قاتل طبیعی تزریق کردند که بلافاصله بعد از دیده شدن ویروس، آن را هدف قرار می‌دهد.

تیم دریافت که این ترکیب بهتر از SUW133 یا سلول های کشنده طبیعی به تنهایی، کار می‌کند و مخازن ویروسی را در 40 درصد از موش ها کاملاً از بین می‌برد.

دکتر جوسلین کیم، نویسنده اصلی مقاله، گفت: این یافته‌ها اثبات مفهوم یک استراتژی درمانی برای از بین بردن احتمالی HIV از بدن را نشان می‌دهد، چیزی که برای سال‌ها تقریباً غیرقابل حل بود. این مطالعه الگوی جدیدی را برای درمان احتمالی HIV در آینده باز می‌کند.

در آینده، این تیم قصد دارد روشی را برای از بین بردن 100 درصد ویروس HIV در موش‌های آزمایش اصلاح کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شش =