دلتاکرون: نوع جدید یا خطای آزمایشگاهی؟

در ابتدای ژانویه، دانشمندان در قبرس گزارش دادند که نوع جدیدی از کرونا را کشف کرده‌اند. گفته می‌شود این نوع که دلتاکرون نام دارد ترکیبی از دلتا و اومیکرون است.

با این حال، کارشناسان دیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این واقعا یک نوع جدید است یا خیر. یا اینکه این یافته ممکن است به دلیل آلودگی در طول آزمایش‌های آزمایشگاهی باشد.

این دانشمندان توسط دکتر لئوندیوس کوستریکیس، استاد علوم زیستی در دانشگاه قبرس هدایت می‌شوند.

دکتر کوستریکیس گزارش داد که این گونه دارای ژنومی شبیه دلتا با ویژگی های امیکرون است. این تیم اظهار داشت که دلتاکرون در 25 نفر شناسایی شده است – برخی در بیمارستان و برخی در جامعه.

ادعای آلودگی آزمایشگاهی

شناسایی دلتاکرون منجر به پوشش خبری گسترده و بحث های زیادی در رسانه های اجتماعی شد، اما کارشناسان این یافته ها را زیر سوال بردند.

دکتر جفری بارت، مدیر ابتکار ژنومیک کووید-19 در موسسه Wellcome Sanger در بریتانیا، معتقد است که این یافته‌ها به دلیل یک خطای آزمایشگاهی است.

او می‌گوید: این تقریباً به طور قطع یک نوترکیب بیولوژیکی از دودمان دلتا و اومیکرون نیست. جهش‌های ظاهری امیکرون دقیقاً و به طور انحصاری در بخشی از توالی کدکننده ژن اسپایک قرار دارند که تحت تأثیر یک مصنوع فناوری در روش‌های توالی‌یابی خاص قرار دارند.

دکتر تام پیکاک، ویروس شناس در کالج امپریال لندن در بریتانیا نیز این یافته‌ها را رد کرد.

به نظر می رسد شواهد تکاملی نظرات آنها را تأیید می‌کند. چندین متخصص بیان کرده‌اند که اگر دلتاکرون واقعاً یک نوع نوترکیب باشد، نمونه‌ها در همان شاخه درخت فیلوژنتیک کرونا جمع می‌شوند.

با این حال، دلتاکرون به طور تصادفی در چندین شاخه ظاهر می‌شود، که کارشناسان می‌گویند نشانه مطمئنی از آلودگی است.

یافته‌های دفاع شده

دکتر کوستریکیس از یافته‌های خود دفاع کرد. وی اظهار داشت که از آنجایی که میزان عفونت دلتاکرون در بیماران بستری در بیمارستان بیشتر از افراد غیر بستری بود، احتمال آلودگی، کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، نمونه های شناسایی شده به عنوان دلتاکرون در چندین روش توالی یابی در بیش از یک کشور پردازش شدند که احتمال خطاهای آزمایشگاهی را کاهش داد.

تیم قبرس از آن زمان 52 مورد دیگر از دلتاکرون را به قبرس میل گزارش کرده است. وزیر بهداشت قبرس نیز از این یافته‌ها دفاع کرد و گفت که بخاطر تحقیقات پیشگامانه به دانشمندان افتخار کرده است.

دلتاکرون توجه زیادی را در جامعه علمی کووید به خود جلب کرده است. این که آیا واقعاً یک نوع جدید است که در نتیجه ترکیبی از ویروس‌های دلتا و اومیکرون از یک عفونت همزمان در انسان پدید آمده است یا اینکه به دلیل یک تصادف آزمایشگاهی رخ داده است، هنوز مشخص نیست.

این که آیا این شواهد از قبرس یا جاهای دیگر ارائه خواهد شد، جای سوال دارد. در همین حال، مقامات بهداشتی قبرس اعلام کرده‌اند که نوع جدید نگران کننده نیست. بنابراین، حتی اگر دلتاکرون وجود داشته باشد، شواهد کمی که تاکنون وجود دارد نشان می‌دهد که نباید زیاد نگران آن باشیم.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =