روش ایمونوتراپی درمان سرطان، باعث کاهش اچ آی وی پنهان می‌شود

اچ آی وی ویروسی موذی است که می‌تواند در داخل سلولهای آلوده خوابیده باشد و در صورت توقف درمان، دوباره ظهور کند. اکنون، گروهی از محققان راهی برای کوچک کردن مخزن ویروسی با انطباق روش ایمونوتراپی سرطان برای شارژ بیش از حد سلول‌های ایمنی در موش‌ها پیدا کرده‌اند.

در حالی که اچ آی وی هنوز یک بیماری کشنده است، می‌توان آن را با درمان ضد رترو ویروسی (ART) کنترل کرد. این روش درمانی شامل یک رژیم روزانه از داروهای مهارکننده ویروس است که در حال حاضر نمی‌توان به طور کامل این ویروس را از بدن خارج کرد. به این دلیل که نسخه‌هایی از ویروس می‌توانند در ژنوم سلولهای آلوده پنهان شوند و منتظر بمانند در صورت قطع ART دوباره ظاهر شوند.

مقابله با این مخزن ویروسی ممکن است کلید درمان باشد، نتایج امیدوار کننده‌ای که اخیراً از داروهایی به نام مهارکننده‌های HDAC و ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 حاصل شده است. اکنون، تیمی از دانشمندان برای ریشه یابی این مخزن اچ آی وی، روش ایمونوتراپی سرطان را اصلاح کرده‌اند.

سلول درمانی T، گیرنده‌های آنتی ژن (Chimeric CAR) شامل برداشتن سلول‌های ایمنی از بدن بیمار، برنامه ریزی مجدد آنها برای هدف قرار دادن سلول های مبتلا به یک بیماری خاص (معمولاً سرطان) و برگرداندن مجدد آنها به بدن است.

برای مطالعه جدید، این تیم نوع جدیدی از سلول T را ایجاد کرد که اچ آی وی را هدف قرار داد. این شامل مهندسی سلول های T است که دو نوع مختلف دارد. گیرنده هایی که به هدف متصل می‌شوند. اولین دارای یک پروتئین CD4 است که به آن اجازه می‌دهد تا اچ آی وی را هدف قرار دهد، و یکی از دو “حوزه تحریک همزمان” است که عملکرد آن را تقویت می‌کند. اولی به تحریک تکثیر و ماندگاری سلول های T کمک می‌کند، در حالی که دومی به از بین بردن سلول های آلوده به طور موثرتری کمک می‌کند. و ماده نهایی پروتئینی به نام C34-CXCR4 بود که از آلوده شدن اچ آی وی به سلولهای T اصلاح شده توسط خود جلوگیری می‌کند.

نتیجه نهایی سلولهای T CAR این بود که در از بین بردن سلولهای آلوده موثرتر بودند و می‌توانستند برای مدت طولانی در بدن تکثیر و زنده بمانند و حداقل تا حدی در برابر عفونت توسط اچ آی وی مقاوم باشند.

در آزمایشات روی موشهای آلوده، این تیم دریافت که سلول درمانی T دوگانه باعث تکثیر کند تر اچ آی وی، می‌شود. در جریان خون موشهای تحت درمان، محققان همچنین مقادیر کمتری از ویروس و سلولهای CD4 + T زنده مانده را که معمولاً اچ آی وی به آنها حمله می‌کند، پیدا کردند. هنگامی که با ART معمولی ترکیب می‌شود، ویروس حتی سریعتر سرکوب و مخازنشان کوچک می‌شوند، در مقایسه با موشهایی که به تنهایی ART دریافت می‌کنند.

تاد آلن، محقق اصلی مطالعه گفت: “توانایی این سلولهای محافظت شده Dual CAR T در کاهش بار اچ آی وی در انواع بافتها و انواع سلولها، از جمله حافظه طولانی مدت سلولهای CD4 + T زیاد بود، ما معتقدیم که از روش استفاده از سلول درمانی T به عنوان ابزاری جدید برای هدف گذاری پشتیبانی می‌کند.

این تیم می‌گوید که دستیابی به موفقیت نه تنها می‌‎تواند به یک درمان جدید برای اچ آی وی منجر شود، بلکه استفاده از سلولهای T CAR را برای سرطان نیز بهبود می‌بخشد. البته، کار هنوز در مراحل اولیه است ، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج به انسان منتقل شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهی در “روش ایمونوتراپی درمان سرطان، باعث کاهش اچ آی وی پنهان می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =