ارتباط بین خواب بد ، فشار خون بالا و میکروبیوم روده کشف شد

یک مطالعه جدید جذاب، به رهبری محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، رابطه پیچیده‌ای را بین خواب بد ، افزایش فشار خون و اختلالات میکروبیوم روده شناسایی کرده است. مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهد که این سه عامل به طور دو طرفه روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و یافته‌ها می‌تواند به درمان های جدیدی اشاره داشته باشد که اثرات منفی خواب بد را بر سلامتی کاهش می‌دهد.

در حال حاضر حجم زیادی از تحقیقات مداوم در حال بررسی تأثیر سیستمیک گسترده میکروبیوم روده بر سلامت عمومی وجود دارد، اما هنوز علت اساسی بسیاری از این روابط مشخص نیست. به عنوان مثال، فشار خون بالا با عدم تعادل در جمعیت میکروبی روده همراه است. از طرف دیگر، اختلالات مزمن خواب نیز با افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

آن فینک، یکی از نویسندگان مطالعه جدید، توضیح می‌دهد: ما می‌دانیم که کار در شب می‌تواند سلامت شما را دچار مشکل کند و همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که بیدار ماندن در تمام طول شب می‌تواند منجر به فشار خون بالا و در بعضی موارد در نهایت بیماری قلبی شود، اما مشخص نیست که چه مکانیزمی زمینه ساز پیشرفت آن است.

این مطالعه که بر روی جوندگان انجام شد، هدف آن بررسی رابطه بین خواب تکه تکه، تغییرات میکروبیوم روده و فشار خون بود. به مدت 28 روز حیوانات دچار اختلالات خواب مداوم شدند، در حالی که تغییرات فشار خون و جمعیت میکروبی روده به طور متناوب اندازه گیری شد.

کاترین مکی، نویسنده دیگر تحقیق جدید توضیح می‌دهد: هنگامی که موش ها برنامه خواب غیر عادی داشتند، افزایش فشار خون ایجاد شد و فشار خون حتی در صورت بازگشت به خواب طبیعی نیز بالا می‌ماند. این نشان می‌دهد که خواب ناکارآمد بدن را برای یک دوره پایدار مختل می‌کند.

در این رابطه اختلال در خواب و افزایش فشار خون تعجب آور نبود زیرا در انسان هایی که کمبود خواب را تجربه کرده‌اند، نیز مشاهده شده است. با این حال، آنچه غیر منتظره بود، تأخیر تأثیر اختلال در خواب بر میکروبیوم روده بود.


میکروبیوم روده برای سلامتی ما مهم است


از آنجا که افزایش فشار خون نسبتاً زود پس از برهم خوردن خواب حیوانات تشخیص داده شد، قبل از اینکه عدم تعادل در میکروبیوم روده مشاهده شود، یک هفته وقفه در خواب مداوم طول کشید. در نهایت افزایش باکتری های مرتبط با فرآیندهای التهابی مشخص شد و هنگامی که به حیوانات اجازه داده شد که خواب طبیعی را شروع کنند، این تغییرات بلافاصله به حالت طبیعی بر نگشت.

مکی اضافه می‌کند: وقتی اختلال در خواب متوقف شد، همه چیز بلافاصله به حالت عادی بازگشت. این تحقیق یک سیستم بسیار پیچیده را با حضور چندین فاکتور آسیب شناختی نشان می‌دهد.

محققان نتیجه گرفتند که این تعاملات بین خواب بد ، تغییرات میکروبیوم روده و فشار خون یک طرفه نیستند. اگرچه دیس بیوزیس میکروبیوم به دنبال اختلالات خواب و افزایش فشار خون به وجود آمده است، محققان مداخلات باکتریهای روده مانند پروبیوتیک های هدفمند را می‌توانند به طور فرضی فشار خون ناشی از کم خوابی را کاهش دهند.

محققان در نتیجه گیری این مطالعه نوشتند: اگرچه به نظر می‌رسد که خواب بد در ابتدا بر فشار خون بدون واسطه میکروبی روده عمل می‌کند، اما میکروبیوم روده به وضوح تحت تأثیر گسترده خواب بد قرار می‌گیرد. بنابراین، درک میکروبیوتا ممکن است برای شناسایی مداخلات میکروبیوتای روده که باعث کاهش عوارض قلبی عروقی در بیماران مبتلا به اختلالات خواب هستند، بسیار مهم باشد.

افزودن میکروبیوتای روده به ترتیب برای افزایش یا کاهش سطح متابولیت های مرتبط با کاهش یا افزایش فشار خون، به ترتیب ممکن است از افزایش فشار خون ناشی از خواب بد جلوگیری کند، زیرا خواب بد اجتناب ناپذیر است.

نتیجه نهایی تحقیق، یافتن مداخلاتی خواهد بود که بتواند تأثیرات منفی خواب مختل در سلامت را به حداقل برساند، به ویژه در افرادی که زندگی در محل کار یا زندگی خود منجر به برنامه نامرتب خواب می‌شود. گام های بعدی برای محققان تأیید یافته ها در افراد انسانی و شروع به فعالیت در متابولیت های خاص باکتریهای روده و تأثیر آنها بر اختلالات خواب است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «ارتباط بین خواب بد ، فشار خون بالا و میکروبیوم روده کشف شد;

  1. داشتن خواب نامنظم و بد به افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی خیلی تاثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 1 =