آموزش نحوه استفاده و بستن ماسک پزشکی

ماسک های پزشکی بیشتر به عنوان ماسک های جراحی شناخته می شوند. آنها به طور عمده توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند تا از خود و دیگران در برابر شیوع بیماریهای عفونی ، مایعات بدن و ذرات معلق در هوا محافظت کنند. برای بستن ماسک های پزشکی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

در حین شیوع بیماری بد ، بخش های بهداشت و درمان نیز ممکن است توصیه کنند که افراد عمومی برای محافظت از خود ماسک های جراحی بپوشند. این ماسک ها به طور کلی طوری طراحی شده اند که در عین حال قادر به پوشاندن کامل دهان و بینی شما باشند و تا حدودی هم سست باشد.

Image titled Put on a Medical Mask Step 1

1- دستان خود را تمیز کنید.

قبل از تماس با ماسک تمیز پزشکی ، دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویید.
هنگامی که صابون را روی دست های مرطوب خود بمالید ، باید دستان خود را با هم بشویید، حداقل 20 ثانیه آنها را بشویید.
همیشه از یک حوله کاغذی تمیز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید و سپس آن حوله کاغذی را درون سطل زباله قرار دهید.

Image titled Put on a Medical Mask Step 2

2- ماسک پزشکی را بررسی کنید.

هنگامی که ماسک پزشکی جدید (استفاده نشده) از جعبه را برداشته اید ، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه نقص ، سوراخ در مواد وجود ندارد. اگر ماسک دارای نقایص بود ، آن را دور ریخته و ماسک جدید (استفاده نشده) جدید دیگری را انتخاب کنید.

Image titled Put on a Medical Mask Step 3

3- قسمت بالای ماسک را به درستی تنظیم کنید.

برای بستن ماسک پزشکی برای اینکه ماسک تا حد ممکن به پوست شما نزدیک شود ، قسمت بالای ماسک دارای لبه خمیده اما محکم خواهد بود که می تواند در اطراف بینی شما شکل بگیرد. قبل از استفاده از ماسک روی صورت ، اطمینان حاصل کنید که این طرف خم شده به سمت بالا قرار دارد.

Image titled Put on a Medical Mask Step 4

4- از طرف مناسب ماسک به سمت بیرون اطمینان حاصل کنید.

قسمت داخلی بیشتر ماسک های پزشکی به رنگ سفید است ، در حالی که قسمت بیرونی دارای نوعی رنگ است. قبل از استفاده از ماسک بر روی صورت خود ، اطمینان حاصل کنید که قسمت سفید ماسک به سمت صورت شما باشد.

Image titled Put on a Medical Mask Step 5

5- ماسک را روی صورت خود قرار دهید.

انواع مختلفی از ماسک های پزشکی موجود است که هر کدام روش های مختلفی برای اتصال به سر شما دارند.
حلقه گوش – برخی از ماسک ها دارای 2 حلقه گوش در دو طرف ماسک هستند. این حلقه ها به طور معمول از یک ماده الاستیک ساخته شده اند تا بتوان آنها را کشید. این نوع ماسک را توسط حلقه ها بردارید ، حلقه را دور یک گوش قرار دهید و سپس حلقه دیگر را در اطراف گوش دیگر خود قرار دهید.
بندی – برخی از ماسک ها با تکه های پارچه ای که به پشت سر شما گره خورده است ، ارائه می شود. بیشتر ماسک ها یا بندهای بالا و پایین قرار دارند. برای بستن ماسک را به وسیله بندهای بالا بلند کنید ، اتصالات را در پشت سر خود قرار دهید و آنها را به هم وصل کنید.
باندها – بعضی از ماسک ها دارای 2 باند الاستیک هستند که در پشت و اطراف پشت سر شما قرار دارند (بر خلاف گوش های شما). ماسک را جلوی صورت خود نگه دارید ، باند بالا را بالای سر خود بکشید و آن را در اطراف سر خود قرار دهید. سپس باند پایین را بالای سر خود بکشید و آن را در پایه جمجمه قرار دهید.

Image titled Put on a Medical Mask Step 6

6- قطعه بینی را تنظیم کنید.

اکنون که ماسک پزشکی روی سر و صورت شما قرار گرفته است ، از انگشتان و انگشت شست خود استفاده کنید تا قسمت خمیده لبه فوقانی ماسک را در اطراف پل بینی خود بچسبانید.

Image titled Put on a Medical Mask Step 7

7- در صورت لزوم باند پایین ماسک را گره بزنید.

اگر از نوعی ماسک با بندهایی که در قسمت بالا و پایین گره خورده است استفاده می کنید ، اکنون برای بستن ماسک می توانید باند پایین را در زیر پایه جمجمه خود ببندید. از آنجا که تنظیم قطعه بینی قابل خمش می تواند بر روی مناسب بودن ماسک تأثیر بگذارد ، بهتر است قبل از اتصال تسمه بینی از بندهای پایین مطمئن شوید.
اگر بندهای پایین را قبلاً به هم گره زده اید ، ممکن است لازم باشد مجدداً آنها را ببندید.

Image titled Put on a Medical Mask Step 8

8- ماسک را به صورت و زیر چانه خود بچسبانید.

هنگامی که ماسک کاملاً ایمن شد ، آن را تنظیم کنید تا از پوشش صورت و دهان خود بپوشید ، بنابراین لبه پایینی زیر چانه شما قرار دارد.

منبع: سایت ویکی هاو

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

4.9/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهی در “آموزش نحوه استفاده و بستن ماسک پزشکی

  1. بعضی ها که کلا استفاده نمیکند و بعضی ها برای زیرچانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =