تله مدیسن و تله هلث چیست

ابزاری که دسترسی به خدمات درمانی را زیاد، هزینه مقرون به صرفه تر و درگیری بیماران را نسبت به بیماری خود افزایش دهد، پزشکی از راه دور(تله مدیسن) و به ابزاری که با دسترسی زیاد و هدف مدیریت بهداشت جامعه می‌باشد، بهداشت از راه دور(تله هلث) می‌گویند.

از زمان آغاز به کار خود در اواخر دهه 1950، پیشرفت در پزشکی از راه دور به بزرگسالان کمک کرده است. علاوه بر این، بیمارانی که در مناطق روستایی اقامت دارند و قبلاً در دسترسی به پزشک مشکل داشتند، اکنون می‌توانند به طور مجازی به آنها برسند.

پزشکان و بیماران می‌توانند اطلاعات را از یک صفحه رایانه به صفحه دیگر در یک زمان به اشتراک بگذارند و حتی می‌توانند پادکست‌ها و فیلم‌های پزشکی را در مکانی دوردست مشاهده و ضبط کنند.

با استفاده از نرم افزار پزشکی از راه دور، بیماران می‌توانند بدون نیاز به انتظار برای قرار ملاقات، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند. بیماران می‌توانند در راحتی منزل خود با پزشک مشورت کنند.

مفهوم پزشکی از راه دور(تله مدیسن) و بهداشت از راه دور(تله هلث) می‌تواند برای ارائه دهندگان و پزشکان جدید باشد، زیرا استفاده از فناوری به ویژه در مراقبت های بهداشتی هنوز کند است.

با این حال، پیشرفت های مداوم در فناوری و نوآوری در مراقبت های بهداشتی قابلیت استفاده آن را بسیار گسترش داده است. علاوه بر این، تقاضای نسل جدید باهوش فن آوری به دلیل راحتی، صرفه جویی در هزینه و ویژگی های هوشمندی که به همراه دارد، باعث تصویب سریع آن شده است.

اکنون یک مسئله زمانی است که سیستم مراقبت های بهداشتی، گروه پزشکی، ارائه دهندگان و حتی پزشکان انفرادی پزشکی از راه دور را به عنوان بخشی از خدمات پزشکی خود ادغام می‌کنند. در این مطلب با بعضی از این موضوعات آشنا خواهیم شد:

بهداشت و پزشکی از راه دور چیست؟

پزشکی از راه دور

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از پزشکی از راه دور به عنوان “بهبودی از راه دور” یاد می‌کند. این استفاده از فن آوری ارتباطات از راه دور و فن آوری های اطلاعاتی برای ارائه خدمات بالینی از راه دور به بیماران است. پزشکان از پزشکی دور برای انتقال تصویر دیجیتال‌، مشاوره های ویدئویی و تشخیص پزشکی از راه دور استفاده می‌کنند.

امروزه افراد دیگر مجبور نیستند برای دریافت معالجه حضوری با پزشک برنامه ریزی کنند. استفاده از اتصالات صوتی و تصویری ایمن این امکان را برای متخصصان فراهم می‌کند تا بیمارانی را که در مکانهایی با دسترسی محدود به مراقبت اقامت دارند، معالجه کنند.

پزشکی از راه دور به راحتی تعریف می‌شود، “ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی از راه دور” که سه نوع رایج از راه دور پزشکی وجود دارد که شامل:

Interactive Medicine – که به بیماران و پزشکان امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی و حفظ تطابق با HIPAA را می‌دهد.
Store and Forward – که به ارائه دهندگان امکان می‌دهد اطلاعات بیمار را با یک پزشک در مکان دیگر به اشتراک بگذارند.
Remote Patient Monitoring – که به مراقبان از راه دور امکان می‌دهد بیمارانی را که در خانه زندگی می‌کنند با استفاده از دستگاه های پزشکی سیار برای جمع آوری داده ها (به عنوان مثال قند خون یا فشار خون) کنترل کنند.

بهداشت از راه دور

سازمان بهداشت جهانی، تله هلث را به عنوان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور برای پشتیبانی و ارتقا مراقبت های بهداشتی بالینی، آموزش بهداشت حرفه‌ای بیمار، مدیریت بهداشت عمومی جامعه” تعریف می‌کند.

در حالی که این تعریف بسیار شبیه پزشکی از راه دور است، اما یک تفاوت مشخص وجود دارد. برخلاف پزشکی از راه دور، تله هلث همچنین شامل رویدادهای غیر بالینی مانند جلسات اداری، آموزش مداوم پزشکی (CME) و آموزش پزشک است. تله هلث یک سرویس خاص نیست، بلکه مجموعه‌ای از روش های بهبود مراقبت از بیمار و ارائه آموزش است.

به طور کلی، می‌توان تله هلث را همه جانبه تصور کرد، زیرا پزشکی از راه دور و مراقبت از راه دور زیر چتر آن قرار می‌گیرند.

پزشکی از راه دور چگونه ارائه داده می‌شود؟

برای ارائه دهنده خدمات پزشکی از راه دور در عمل هم می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. برای پزشک انفرادی و کلینیک، بیشتر آنها برای شروع مشاوره از راه دور پزشکی به یک نرم افزار کنفرانس ویدیویی سازگار با HIPAA نیاز دارند.

برای ارائه دهندگانی که به دنبال یک راه حل کاملتر برای درمانگاه مجازی هستند، آنها باید گردش کار موجود خود را در نظر بگیرند و راه حل نرم افزار پزشکی از راه دور را در عمل خود بگنجانند. معمولاً این نرم افزارها باید دارای اتاق انتظار و عملکرد باشند.

برای گروه های پزشکی بزرگ یا بیمارستان ها، آنها معمولاً نیاز به راه حل سفارشی تله هلث دارند تا در جریان کار فعلی آنها قرار بگیرد تا اختلال در استفاده از پزشکی از راه دور را کاهش دهد زیرا آموزش تعداد زیادی از پزشکان برای تغییر رفتار خود دشوارتر است.

سازمان ها باید از نظر عملیاتی تغییر کرده و از مقررات، قانونمندی ها و جنبه های فنی پیاده سازی پزشکی از راه دور آگاهی داشته باشند. بسیاری از سازمان ها تصمیم می‌گیرند با یک شرکت پزشکی از راه دور همکاری کنند تا انتقال و اجرای آن آسان تر شود.


آیا پزشکی از راه دور (تله مدیسن) جای گردشگری سلامت را خواهد گرفت؟


پزشکی از راه دور چگونه انجام می‌شود؟

پزشکی از راه دور به روش های مختلفی انجام می‌شود. ابتدایی ترین مورد فقط یک تماس تصویری ساده است (مانند کاری که معمولاً با خانواده و دوستانتان انجام می‌دهید)، با این حال اکثر کشورها به یک ابزار کنفرانس ویدیویی سازگار با HIPAA نیاز دارند، بنابراین شرکت پزشکی از راه دور مانند VSee نیز ارائه دهنده این نوع راه حل های امن و ساده برای ارائه دهندگان است.

همچنین برخی از پزشکی از راه دور با کیت های زشکی از راه دور قابل حمل انجام می‌شود که شامل رایانه و دستگاه های پزشکی سیار مانند نوار قلب یا مانیتور علائم حیاتی است. دوربین های دیجیتال با وضوح بالا نیز برای ارسال تصاویر دقیق پزشکی به پزشکان در دسترس پزشکان است.

سرانجام، یک نرم افزار پزشکی از راه دور قوی وجود دارد که اجازه می‌دهد تا از ذخیره اطلاعات گرفته تا کنفرانس ویدیویی زنده. به طور کلی امروزه تجهیزات پزشکی از راه دور زیادی برای رفع نیازهای مختلف بیماران وجود دارد.

چه تفاوتی بین تله مدیسن و تله هلث وجود دارد؟

در دهه گذشته، پیشرفت سریع در پزشکی و فناوری منجر به استفاده از اصطلاحات جدید شده است. سیاست گذاران، سیستم های مراقبت های بهداشتی، گروه های طرفداری و فروشندگان ممکن است ناآگاهانه هنگام بحث در مورد پزشکی و فناوری از اصطلاحات استفاده نادرست کنند.

این امر به ویژه در مورد اصطلاحات، پزشکی از راه دور و بهداشت از راه دور بسیار صدق می‌کند. اگرچه این کلمات غالباً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما قطعاً تفاوتی بین این دو وجود دارد.

مشکل این اصطلاحات

اصطلاحات پزشکی از راه دور و بهداشت از راه دور بحث های زیادی را در بین افراد در زمینه بهداشت و درمان به همراه دارند. یک دلیل این بحث به دلیل تعاریف مختلفی است که مربوط به خود اصطلاحات است. برخی از متخصصان پزشکی از راه دور را پزشک متمرکز می‌دانند و سلامت عمومی را شامل کل متخصصان بهداشت به طور کلی می‌کنند.

با ادامه پیشرفت فناوری در زمینه پزشکی، احتمالاً این دو اصطلاح تمیزتر خواهند شد. با این پیشرفت ها، خوشبختانه متخصصانی در صنعت مانند VSee هستند که با تغییرات مختلف برای پزشکان و بیمارستانها مطابقت دارند. سازمان های بهداشتی و درمانی علاقه مند به اجرای تله هلث یا تله مدیسن مجبور نیستند این کار را به تنهایی انجام دهند.

مزایای پزشکی از راه دور چیست

پزشکی پزشکی از راه دور که به عنوان یک پیشرفت تکنولوژیکی شناخته می‌شود و کل زیرساخت های مراقبت های بهداشتی را تغییر می‌دهد، اینجا است تا بماند. امروزه بیماران، ارائه دهندگان و پرداخت کنندگان می‌توانند از ظهور پزشکی از راه دور بهره مند شوند.

چرا پزشکی از راه دور به نفع بیماران است:

به دلیل پزشکی از راه دور، بیمارانی که قبلاً دسترسی محدودی به خدمات بهداشتی داشتند اکنون می توانند بدون ترک خانه خود به پزشک مراجعه کنند. سالمندانی که ترجیح می‌دهند سن و سال خود را حفظ کنند اکنون می‌توانند با استفاده از دستگاه های جریان پزشکی این کار را انجام دهند.

شیوع بیماری کاهش می یابد زیرا افراد مبتلا به بیماری های واگیر مجبور نیستند آن را در اتاق های انتظار شلوغ در معرض دید دیگران قرار دهند.

پزشکی از راه دور به روش های زیر برای بیماران نیز سودمند است:

  • حمل و نقل: بیماران می‌توانند با مشاوره های ویدئویی از صرف هزینه بنزین یا اتلاف وقت در ترافیک جلوگیری کنند.
  • بدون کار از دست رفته: امروزه افراد می‌توانند در هنگام تعطیلات کاری یا حتی بعد از ساعت کاری زمان مشورت را تعیین کنند.
  • چالش های مراقبت از کودک: کسانی که برای یافتن گزینه های مراقبت تلاش می‌کنند می‌توانند از راه حل های پزشکی از راه دور استفاده کنند.

معایب پزشکی از راه دور چیست

اگرچه پزشکی از راه دور مزایای زیادی به همراه دارد، اما موارد منفی نیز در آن وجود دارد. تأمین کنندگان، پرداخت کنندگان و سیاست گذاران به طور یکسان می‌دانند که برخی از مناطق خاکستری وجود دارد که به سختی می‌توان با آنها همگام شد. در حالی که این رشته طی دهه آینده رشد چشمگیری خواهد داشت، هم چالش های عملی و هم فناوری را به همراه خواهد داشت.

سیاست های نامشخص
از آنجا که فناوری با چنین سرعتی در حال رشد است، سیاست گذاران برای ادامه کار با صنعت دشوار بوده‌اند. عدم اطمینان زیادی در مورد مواردی مانند سیاست های بازپرداخت، حفاظت از حریم خصوصی و قوانین مراقبت های بهداشتی وجود دارد. علاوه بر این، قوانین پزشکی از راه دور در هر کشور متفاوت است.

مشاوره حضوری کمتر
چندین پزشک و بیمار به سختی می‌توانند با پزشکی از راه دور، با ویژه بزرگسالان مسن، سازگار شوند. پزشکان بسیار نگران سو مدیریت بیمار هستند. در حالی که پیشرفت های پزشکی استفاده از فناوری را کارآمدتر کرده است، اما مواردی وجود دارد که سیستم خاموشی ایجاد می‌کند. همچنین احتمال خطا وجود دارد زیرا فناوری همیشه نمی‌تواند جای آنچه را که لمس انسان بگیرد.

فناوری گران
سیستم های بهداشتی که از راه حل های پزشکی از راه دور استفاده می‌کنند، می‌توانند تأیید کنند که به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. اجرای یک سیستم جدید نیاز به آموزش دارد و گاهی اوقات کارکنان استقبال از این تغییر را دشوار می‌دانند.

مدیران عملیاتی، پرستاران، پزشکان و سایر افراد باید نحوه استفاده از سیستم را بیاموزند تا عملکردها مزایای آن را ببینند. اگرچه در ابتدا پزشکی از راه دور گران است، اما به دلیل تعداد بیشتر بیماران و پرسنل کمتری، سیستم های مراقبت های بهداشتی باید با بازگشت سرمایه مثبتی همراه باشند.

منبع: vsee

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (61 امتیاز)

دیدگاهی در “تله مدیسن و تله هلث چیست

  1. تله مدیسن در این شرایط کرونایی خیلی به کمک بیماران که تحت نظر پزشک خود باید باشند آمده است که پزشکان هم این شرایط را برای بیماران خود فراهم کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =