داروهای مضر حیوانات

هرکسی که از داروهای تجویز شده برای شخص دیگری استفاده کند، خود را در معرض بیماری یا حتی مرگ قرار می دهد – و این امر در مورد حیوانات خانگی شما نیز صدق می کند! اگرچه داروهای مشترک زیادی در حیوانات و افراد وجود دارد ، اما اثرات، دوزهای مورد نیاز و سایر موارد همیشه یکسان نیستند و باعث می‌شود همان داروها بعنوان داروهای مضر حیوانات باشند.

حیوان خانگی شما به راحتی می توانند قرص های ریخته شده را مصرف کنند یا ممکن است توسط یک صاحب ناآگاه داروهای مضر انسان به آنها داده شود ، در نتیجه بیماری یا حتی مرگ حیوان خانگی شما به وقوع می‌پیوندد.

  1. ایبوپروفن – (Advil® ، Motrin®) رایج ترین داروی انسانی است که توسط حیوانات اهلی مصرف می شود. بسیاری از مارکها دارای یک پوشش بیرونی شیرین هستند که باعث جذابیت آن برای حیوانات اهلی می شود (فکر کنید “M&M” ، اما یک بالقوه کشنده است). ایبوپروفن می تواند باعث زخم معده و نارسایی کلیه شود.
  2. ترامادول – (Ultram®) یک داروی تسکین دهنده درد است. دامپزشک شما ممکن است آن را برای حیوان خانگی شما تجویز کند، اما فقط با دوز مناسب برای حیوان خانگی شما – هرگز داروی خود را بدون مشاوره با دامپزشک به حیوان خانگی خود ندهید! ترامادول بیش از حد می تواند باعث آرامش یا اضطراب، لرزش، بی نظمی، استفراغ و احتمالاً تشنج شود.
  3. آلپرازولام – ( Alprazolam – Xanax®) به عنوان داروی ضد اضطراب و کمک به خواب تجویز می شود. بیشتر حیوانات اهلی که آلپرازولام را مصرف می کنند می تواند برای آنها خواب آور و مبهم باشند. دوزهای زیاد آلپرازولام می تواند فشار خون را کاهش داده و باعث ضعف یا فروپاشی شود.
  4. آدرال – Adderall® ترکیبی از چهار آمفتامین مختلف است و برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) در کودکان استفاده می شود. این دارو در حیوانات خانگی همان تأثیر را در افراد ندارد. این ماده به عنوان یک محرک در حیوانات خانگی ما ایجاد می شود و باعث افزایش ضربان قلب و دمای بدن به همراه بیش فعالی ، لرزش و تشنج می شود.
  5. زولوپیدم – ( Zolpidem – Ambien®) یك كمك خواب برای افراد است. حیوانات خانگی معمولاً قرص هایی را که کنار میز کنار تخت خواب هستند می خورند. زولوپیدم ممکن است گربه ها را مبهم و خواب آلود کند ، اما بیشتر حیوانات اهلی بسیار آشفته می شوند و ضربان قلب بالایی را ایجاد می کنند.
  6. کلونازپام – (Klonopin®) به عنوان دارویی ضد تشنج و ضد اضطراب استفاده می شود. گاهی اوقات به عنوان کمک خواب نیز تجویز می شود. هنگامی که حیوانات کلونازپام را مصرف می کنند می توانند خواب‌آلود و مضطرب شوند. کلونازپام بیش از حد می تواند فشار خون را کاهش دهد و منجر به ضعف یا فروپاشی شود.
  7. استامینوفن – (Tylenol®) یک کشنده درد بسیار شایع است که در بیشتر خانوارها یافت می شود. گربه ها نسبت به استامینوفن بسیار حساس هستند، اما سگ ها نیز ممکن است مبتلا شوند. استامینوفن می تواند باعث آسیب کبدی شود. همچنین می تواند به گلبول های قرمز حیوان خانگی شما آسیب برساند به طوری که سلول‌ها قادر به حمل اکسیژن نباشند – مانند بدن شما ، بدن حیوان خانگی شما برای زنده ماندن به اکسیژن احتیاج دارد.
  8. ناپروکسن – (Aleve® ، Naprosyn®) یک مسکن ضد درد است. سگها و گربه ها نسبت به ناپروکسن بسیار حساس هستند و حتی مقادیر اندک نیز می تواند باعث زخم معده و نارسایی کلیه شود.
  9. دولوکستین – (Cymbalta®) به عنوان یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب تجویز می شود. هنگامی که توسط حیوانات اهلی مصرف می شود ، می تواند باعث تحریک ، لرزش و تشنج شود.
  10. ونلافاکسین – (Effexor®) یک داروی ضد افسردگی است. به دلایلی نامعلوم ، گربه ها عاشق خوردن کپسول ها هستند. بلع آن می تواند باعث اضطراب ، آواز سازی ، لرزش و تشنج شود.

همانطور که می توانید از این لیست بفهمید، دارویی که یک کار را برای مردم انجام می دهد ، لزوماً برای حیوانات خانگی ما نیز همین کار را نمی کند. به یاد داشته باشید که هر داروی انسانی می تواند خطری برای حیوانات خانگی شما باشد – نه فقط این 10 مورد داروهای مضر حیوانات باشد.

منبع: آوما

4.9/5 - (39 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهار =