کوچکترین ردیاب سونوگرافی جهان ریزتر از سلول خون است

دانشمندان در آلمان موفق به تولید کوچکترین ردیاب سونوگرافی شده اند که تاکنون ایجاد شده است، که ریزتر از سلول خون است و امکانات جدیدی را در تصویربرداری با وضوح فوق العاده ایجاد می‌کند. محققان نتایج را “نفس گیر” توصیف کرده و امیدوارند که این فناوری امکان مطالعه بافت بیولوژیکی را با جزئیات بی سابقه فراهم کند.

این دستگاه جدید که توسط دانشمندان مرکز تحقیقات آلمان برای بهداشت محیط (Helmholtz Zentrum München) و دانشگاه فنی مونیخ ساخته شده است، نوعی دور شدن از فناوری تصویربرداری اولتراسوند سنتی است که معمولاً متکی به دستگاه های پیزوالکتریک است. فشار ایجاد شده توسط امواج سونوگرافی را گرفته و آن را به یک ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌کند.

کیفیت تصویر تولید شده از طریق این روش مستقیماً به اندازه آشکارساز پیزوالکتریک بستگی دارد، یعنی هرچه آشکارساز کوچک رزولوشن بالاتر، کیفیت بیشتر می‌باشد. اما این به نوبه خود حساسیت دستگاه را به خطر می‌اندازد. نویسندگان مطالعه جدید با روی آوردن به نوع دیگری از فناوری تصویربرداری که به فوتونیک سیلیکون متکی است، راه حل این مشکل را با جزئیات توضیح می‌دهد.

فناوری فوتونیک سیلیکون با اجازه دادن به اجزای نوری کوچک سازی شده در بالای تراشه های کوچک سیلیکون، در زمینه هایی مانند محاسبات نسل بعدی و انتقال داده، پتانسیل زیادی دارد. سیلیکون قادر است نور را در ابعاد بسیار کوچک محدود کند، قابلیتی که دانشمندان توانستند از آن برای دستگاه پیشگامانه خود استفاده کنند.

این دستگاه که آشکارساز سیلیکون موجبر-اتالون یا SWED نامیده می‌شود، به جای ردیابی ولتاژ از طریق بلورهای پیزوالکتریک، با افزایش تغییرات نور هنگام انتشار از طریق مدارهای فوتونی کوچک شده کار می‌کند. به گفته این تیم، این دستگاه کوچکتر از سلول خونی است و اولین باری است که از آشکارساز به همان اندازه برای تشخیص سونوگرافی استفاده می‌شود.

پروفسور واسیلیس زیاچریستوس از دانشگاه فنی مونیخ، سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: درجه ای که ما قادر به کوچک کردن ردیاب سونوگرافی جدید بودیم در حالی که حساسیت بالا را به دلیل استفاده از فوتونیک سیلیکون حفظ کردیم، نفس گیر بود.

اندازه دستگاه SWED تقریباً نیمی از میکرون و حداقل 10000 برابر کوچکترین ردیاب های پیزوالکتریک در استفاده بالینی است و به این وسیله توانایی تصویربرداری از اندازه های کمتر از یک میکرومتر را دارد. این روش برای تصویربرداری با وضوح فوق العاده، همانطور که مشخص است، می‌تواند در سلولها و بافتها اعمال شود تا امکانات جدیدی را در تحقیقات پزشکی و تشخیص بالینی ایجاد کند، و همچنین می‌تواند امواج اولتراسونیک را به روشهایی که قبلاً امکان پذیر نبود، مورد مطالعه قرار دهد.

زیاچریستوس می‌گوید: این آشکارساز در ابتدا برای پیشبرد عملکرد تصویربرداری از بین بردن آکوستیک ساخته شده است که مرکز اصلی تحقیقات ما در مرکز تحقیقات بهداشت محیط است. با این حال، ما اکنون برنامه هایی را در زمینه وسیع تری از سنجش و تصویربرداری پیش بینی می‌کنیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهی در “کوچکترین ردیاب سونوگرافی جهان ریزتر از سلول خون است

  1. خیلی خوبه این دستگاه فشار ایجاد شده توسط امواج سونوگرافی را گرفته و آن را به یک ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 11 =