چسب مغز به بازسازی سلولهای عصبی پس از آسیب دیدگی کمک می‌کند

آسیب های مغزی می‌تواند عواقب شدید و طولانی مدت داشته باشد که شامل آسیب به بافت، اختلالات شناختی و ناتوانی است. یک ماده قابل کاشت به نام چسب مغز که در دانشگاه جورجیا ساخته شده است می‌تواند با تقلید از ساختار حمایت کننده سلولهای مغز برای جلوگیری از تحلیل بافت و بازسازی سلولهای عصبی، راهی برای مداخله ارائه دهد.

چسب مغز نوعی هیدروژل است که در واقع در سال 2017 در دانشگاه جورجیا ایجاد شد. این ماده با ترکیب ساختارهای اصلی متصل به فاکتور رشد فیبروبلاست اصلی و فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز، پروتئین های محافظتی که باعث زنده ماندن و رشد مجدد سلول های مغزی پس از آسیب می‌شوند، برای تکثیر شبکه قندهای پشتیبانی کننده از سلول های مغزی طراحی شده است.

پیش از این، کارومبایا و همکارانش نشان داده بودند که این هیدروژل می‌تواند به موشهایی که آسیب مغزی دارند، تزریق شود تا از آنها در برابر از بین رفتن بافتی که به طور معمول ایجاد می‌شود، محافظت کند.

این تیم از آن زمان با مهندسی مجدد سطوح پروتئین های محافظ، هیدروژل را اصلاح کرده و باعث بازسازی سلول های مغز و بازگرداندن عملکرد آنها شده است.

هیدروژل بهبود یافته مجدداً در موشهایی که آسیب مغزی شدیدی داشتند، کاشته شد که بعد از 20 هفته ترمیم سلولها و بهبود عملکرد حرکتی را به نمایش گذاشت.

این امر از طریق روش تصویربرداری سه بعدی معروف به پاکسازی بافت مشاهده شد تا مغز جوندگان در حین حرکات “رسیدن به درک” نشان داده شود.

این نشان داد که چسب مغز نه تنها در برابر از دست دادن بافت محافظت می‌کند، بلکه سلولهای عصبی عملکردی را در محل آسیب به طور فعال بازسازی می‌کند.

کارومبایا می‌گوید: به دلیل روش پاک سازی بافت، ما توانستیم منظره عمیق تری از مدار پیچیده و بازیابی پشتیبانی شده توسط چسب مغز بدست آوریم.

با استفاده از این روش ها به همراه ضبط های الکتروفیزیولوژیک معمولی، ما توانستیم تأیید کنیم که چسب مغز از بازسازی سلول های عصبی عملکردی در حفره ضایعه پشتیبانی می‌کند.

به راحتی، مدار عصبی که در حرکت دستیابی به درک در موش ها دخیل است، همان چیزی است که در انسان وجود دارد، که به گفته دانشمندان می‌تواند به سرعت در استفاده بالینی برای چسب مغز کمک کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =