پنجمین فرد مبتلا به ایدز هم بهبود یافت

یک بیمار مبتلا به اچ آی وی در دوسلدورف از شر بیماری ایدز خلاص شده و هیچ نشانه ای از بازگشت وجود ندارد. محققان اعلام کردند HIV یک مرد 53 ساله در آلمان درمان شده است.

محققان گفتند که او به عنوان “بیمار دوسلدورف” برای محافظت از حریم خصوصی خود شناخته می شود. وی پنجمین مورد تایید شده از درمان HIV است. اگرچه جزئیات درمان موفقیت آمیز او برای اولین بار در کنفرانسی در سال 2019 اعلام شد، اما محققان در آن زمان نتوانستند تایید کنند که او به طور رسمی درمان شده است.

امروز، محققان اعلام کردند که بیمار دوسلدورف حتی پس از قطع داروی HIV در چهار سال پیش، هیچ ویروس قابل تشخیصی در بدن خود ندارد.

اچ آی وی یا بیماری ایدز چیست؟

ایدز یا سندرم اکتسابی ایدز، یک بیماری ویروسی است که به وسیله ویروس اچ آی وی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ایدز باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و سبب می‌شود که بدن نسبت به عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر مقاومت کمتری داشته باشد. بدون درمان، بیماری ایدز می‌تواند در نهایت منجر به بیماری‌های ایدز شود که شامل عفونت‌های مختلف و حتی بیماری‌های سرطانی می‌شوند و در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود.

اما امروزه، با توسعه موفقیت‌های بزرگ در پزشکی، درمان بیماری ایدز ممکن شده است.

درمان ضد ویروسی:

این نوع درمان شامل داروهای ضد ویروسی است که با کنترل و کاهش تعداد ویروس های های وارد بدن، بیماری را کنترل می کند. داروهای ضد ویروسی در دو دسته مختلف با نام های ARV ها (داروهای ضد ویروسی ضد AIDS) و HAART (درمان های ضد ویروسی بسیار فعال) قابل تهیه هستند. این درمان باعث کاهش میزان ویروس در بدن و بهبود سیستم ایمنی بیمار می‌شود. معمولاً این داروها برای مدت زمان طولانی تجویز می‌شوند و بیمار باید به صورت مداوم از آنها استفاده کند.

درمان ضدعفونی:  

این نوع درمان شامل مصرف داروهای ضدعفونی می‌باشد که باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دیگر شده و به افزایش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها کمک می کند. درمان ضدعفونی می‌تواند باعث بهبود عملکرد

سیستم ایمنی بدن شود و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مثل تبخال، هپاتیت ب و سی و عفونت‌های مجاری ادراری شود.

درمان سیستم ایمنی:  

این نوع درمان شامل مصرف داروهایی می‌باشد که باعث افزایش سطح سلول‌های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. درمان سیستم ایمنی معمولاً در صورتی که سطح سلول‌های سفید خون پایین باشد و باعث ضعف سیستم ایمنی شده باشد، تجویز می‌شود.

بیمارانی که به ایدز مبتلا هستند، باید از آخرین و جدیدترین داروهای ضد ویروسی استفاده کنند. این داروها معمولاً برای تسهیل از سوی گروه های پزشکی و بهداشتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. همچنین، مراجعه به پزشک و مشاوره با پزشک بسیار مهم است تا داروهای مناسب به بیمار تجویز شود و ترک دارو و یا دستکاری در دوز دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین مراقبت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم، ورزش منظم و کنترل استرس و افزایش بهره وری سیستم ایمنی بدن نیز بهبود وضعیت بیمار را تسریع می‌کند.

در حال حاضر، گروه دارویی ضد ویروسی مورد استفاده در درمان بیماری ایدز شامل دو نوع داروی ضد ویروسی است که به عنوان داروهای ضد رتروویروس (Antiretroviral Therapy یا ART) شناخته می‌شوند:

Inhibitors of viral entry (داروهای مهار کننده ورود ویروس به سلول):

این داروها با از بین بردن یا کاهش ورود ویروس به سلول، از شیوع ویروس در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

Inhibitors of viral replication (داروهای مهار کننده تکثیر ویروس):

این دسته شامل داروهایی است که بر روی اقلامی درون سلولی مانند آنزیم‌هایی که برای تولید کپی‌های جدید ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، تأثیر گذاشته و تکثیر ویروس را کنترل می‌کنند.

برخی داروهای درمان ایدز

به عنوان مثال، برخی از داروهای ضد ویروسی که درمان بیماری ایدز استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • Darunavir/Cobicistat (Prezcobix)
  • Dolutegravir/Abacavir/Lamivudine (Triumeq)
  • Ritonavir (Norvir)
  • Tenofovir Alafenamide/Emtricitabine (Descovy)
  • Atazanavir (Reyataz)

درمان موثر برای بیماری ایدز به شدت وابسته به شناسایی زودرس و شروع درمان سریع می‌باشد. همچنین، درمان بیماری ایدز باید به دقت توسط پزشک متخصص و تحت نظارت مداوم انجام شود.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 14 =