راه های مقابله با مسمومیت شیمیایی

با زیاد شدن آلودگی های هوا و زیاد شدن آلاینده های صنعتی در این مقاله به مسمومیت شیمیایی و راه های مقابه و برطرف کردن آنها می پردازیم.

مسمومیت های شیمیایی یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت افراد هستند. مسمومیت های شیمیایی می‌توانند در اثر مصرف دارو، محصولات شیمیایی، غذاهای نامناسب، تنفس در محیط های آلوده و … ایجاد شوند. در ادامه، به بررسی راه های مقابله با مسمومیت های شیمیایی پرداخته خواهد شد.

راه های مقابله با مسمومیت های شیمیایی

  1. اطلاعات کافی درباره محصولات شیمیایی: برای جلوگیری از مسمومیت های شیمیایی، باید اطلاعات کافی درباره محصولات شیمیایی که در معرض قرار می‌گیریم، داشته باشیم. باید از دستورات استفاده، طریقه نگهداری و مصرف محصولات شیمیایی آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم مسمومیت های شیمیایی را جلوگیری کنیم.
  2. مصرف غذای سالم و بهداشتی: مصرف غذای سالم و بهداشتی باعث کاهش احتمال مسمومیت های شیمیایی در بدن می‌شود. باید به شیوه نگهداری و پخت غذا دقت کرد و مواد غذایی فاسد شده را مصرف نکرد.
  3. استفاده از دستکش و ماسک: در مواردی که با محصولات شیمیایی کار می‌کنیم، باید از دستکش و ماسک استفاده کرد. این کار باعث کاهش تماس محصولات شیمیایی با پوست و تنفس مستقیم آن‌ها با ریه می‌شود.
  4. نگهداری محصولات شیمیایی در جای مناسب: محصولات شیمیایی باید در جای مناسب و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. باید به این نکته توجه کرد که محصولات شیمیایی نباید با داروها، مواد غذایی یکجا قرار گیرند
  5. عدم مصرف داروهای اضافی: برای جلوگیری از مسمومیت های دارویی، باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد و از مصرف داروهای اضافی خودداری کرد. همچنین، باید داروها را در جایی نگهداری کرد که کودکان به آن دسترسی نداشته باشند.
  6. نگهداری محیط زندگی بهداشتی: برای جلوگیری از مسمومیت های شیمیایی باید محیط زندگی خود را بهداشتی نگهداری کرد. مانند: تهویه مناسب در محل کار و سکونت، تعویض فیلترهای هوا، استفاده از محافظ صورت، دست و بدن در محیط های آلوده، از دست دادن کنترل مواد شیمیایی در حوالی زندگی، و…
  7. اقدامات اورژانسی: در صورت بروز مسمومیت شیمیایی باید به‌سرعت به پزشک یا اورژانس اعلام و حداکثر تلاش برای حمایت از فرد مسموم شده انجام شود. در برخی موارد، تهیه کربن فعال (activated charcoal) به عنوان مصرفی فوری در اورژانس‌های مسمومیت شیمیایی پیشنهاد می‌شود.

مسمومیت

اقدامات فوری بعد از مسمومیت شیمیایی

مسمومیت شیمیایی می‌تواند به علت قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی مانند سموم حشره‌کش، مواد شیمیایی خانگی و غیره رخ دهد. در صورت مشاهده هرگونه علائمی از مسمومیت شیمیایی، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و همچنین به دستور پزشک اقدامات زیر را انجام داد:

حفظ تنفس:

در صورتی که شخص بیهوش شده یا دارای دشواری در تنفس می‌باشد. باید به سرعت با اورژانس تماس گرفته شود و در حین انتظار برای اورژانس، شخصی که مسموم شده است، در محلی با هوای تازه و نور طبیعی قرار داده شود.

ترک محل مسمومیت:

در صورت مشاهده مواد شیمیایی سمی در محیط، باید فوراً محل را ترک کرد و به محلی با هوای تازه و نور طبیعی منتقل شود.

شستشوی بدن:

اگر ماده سمی روی بدن شخص مسموم شده قرار گرفته، باید با آب و صابون برای حداقل ۲۰ دقیقه شستشو داده شود.

استفاده از آب و مایعات:

استفاده از آب و مایعات به شخص مسموم بسیار کمک می‌کند. در صورت امکان، باید به شخص مسموم آب بدهید تا بتواند بیشترین مقدار از ماده سمی را از بدن خود دفع کند.

پیگیری پزشکی:

باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، درمان‌های اصلی که توسط پزشک مورد تایید قرار گرفته است را دریافت کنید.

جلوگیری از مسمومیت مجدد

در صورتی که شخص مسموم شده، بعد از دریافت درمان پزشکی، بهبودی یافته و به خانه بازگشت، باید برای جلوگیری از مسمومیت مجدد اقدامات زیر را انجام دهید:

جدا کردن مواد سمی:

در صورت موجود بودن مواد سمی در محیط، باید آن‌ها را به خارج از محل زندگی برد و به محلی با هوای تازه منتقل کنید.

دوری از مواد سمی:

باید از استفاده از مواد شیمیایی سمی مانند حشره‌کش‌ها، داروهایی که باعث مسمومیت شده‌اند و مواد شیمیایی خانگی که بیش از حد استفاده می‌شوند، خودداری کرد.

نگهداری ایمن از مواد شیمیایی:

مواد شیمیایی سمی باید در محلی نگهداری شوند که کودکان یا حیوانات خانگی نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

استفاده از ماسک و دستکش:

در صورت استفاده از مواد شیمیایی سمی، باید از ماسک و دستکش استفاده کرد تا جلوی مسمومیت از طریق تماس با پوست و تنفس با مواد شیمیایی را بگیرند.

آشنایی با علائم مسمومیت: باید با علائم مسمومیت شیمیایی آشنا باشید تا در صورت بروز آن‌ها، بتوانید به سرعت و به درستی عمل کنید.

در نهایت، باید توجه داشت که این راهکارها فقط برای جلوگیری از مسمومیت های شیمیایی کمک می‌کنند. در صورت بروز مسمومیت شیمیایی، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد و به دستورات پزشک عمل کنیم.

با انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از مسمومیت شیمیایی و در صورت بروز آن، سریعاً به پزشک مراجعه شود.

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =