پمپ یونی قابل کاشت، داروهای سرطانی را مستقیماً به مغز می‌رساند

دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ سوئد ابزاری جدید برای مقابله با بقایای پرخطر تومورهای بدخیم ایجاد کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه یک پمپ یونی می‌تواند داروهای شیمی درمانی بسیار موثر را مستقیماً به منبع مشکل برساند.

وقتی سلولهای سرطانی پس از برداشتن تومور مغزی از طریق جراحی باقی مانده باشند، می‌توانند در بافت سالم قرار بگیرند و استخراج آنها بسیار دشوار است.

این بدان معنی است که پزشکان برای از بین بردن آنها به پرتودرمانی و شیمی درمانی روی می‌آورند، اما این خطر عوارض جانبی زیادی را به همراه دارد، در حالی که بسیاری از داروهای شیمی درمانی توسط سد خونی-مغزی بسیار انتخابی و نیمه تراوا متوقف می‌شوند، که باعث جلوگیری از بسیاری از مواد می‌شود.

نویسندگان این مطالعه جدید راه حل را در آنچه به عنوان پمپ یون قابل کاشت شناخته می‌شود، می‌بینند. این مواد از مواد سازگار بیولوژیکی ساخته شده‌اند و می‌توانند انتقال یون ها را به داخل و خارج سلول ها تنظیم کنند.

ما قبلاً دیده ایم که این دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ یک پمپ یون تولید می‌کنند که می‌تواند انتقال دهنده های عصبی طبیعی تسکین دهنده درد را به عنوان راهی برای درمان درد مزمن تحریک کند و اکنون آنها توجه خود را به سرطان مغز معطوف کرده‌اند.

در آزمایش های انجام شده بر روی سلول های سرطانی مغز در آزمایشگاه، یک ماده شیمی درمانی بسیار موثر و دارای بار مثبت به نام gemcitabine در یک مخزن الکترولیت بارگیری شد.

سپس پمپ یونی تیم توانست آن را از طریق کانال انتقال یون مستقیماً به داخل سلول ها هدایت کند، جایی که gemcitabine به کار خود ادامه داد تا روند تقسیم سلول مترادف با رشد تومور را مختل کند. این مسئله مانع خون مغزی را کنار گذاشته و سلولهای سالم مغزی را نیز تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

لیندا والدهر، نویسنده تحقیق، از دانشگاه پزشکی گراتس می‌گوید: درمان سنتی گلیوبلاستوما که در حال حاضر در کلینیک ها استفاده می‌شود، به سرطان و سلول های عصبی به همان میزان آسیب می‌رساند.

با این حال، با استفاده از پمپ یون gemcitabine، ما فقط با سلول های سرطانی مقابله می‌کنیم، در حالی که نورون ها سالم می‌مانند. علاوه بر این، آزمایش های ما بر روی سلول های گلیوبلاستوما کشت شده نشان می‌دهد که هنگام استفاده از پمپ یون، سلول های سرطانی بیشتری از بین می‌روند تا زمانی که از درمان دستی استفاده می‌کنیم.

محققان اکنون امیدوارند با استفاده از فن آوری پمپ یونی چگونه داروهای شیمی درمانی که در گذشته با تخفیف مواجه شده‌اند، به دلیل مسدود شدن سد مانع خون مغزی یا ایجاد عوارض جانبی ناخوشایند، اکنون برای استفاده مفید باشد. در حالی که این فناوری تاکنون فقط در آزمایشگاه به اثبات رسیده است، محققان از این نتایج اولیه بسیار هیجان زده می‌شوند، اگرچه در مورد راه طولانی استفاده بالینی هیچ توهمی ندارند.

دانیل سیمون از دانشگاه لینکوپینگ می‌گوید: این اولین بار است که یک پمپ یون به عنوان یک روش ممکن برای درمان تومورهای بدخیم مغز آزمایش می‌شود. ما از سلولهای سرطانی در آزمایشگاه استفاده کردیم و نتایج بسیار امیدوارکننده ای است. با این وجود ، احتمالاً پنج تا 10 سال طول می‌کشد تا ببینیم این فناوری جدید در درمان تومورهای مغزی به کار رفته است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “پمپ یونی قابل کاشت، داروهای سرطانی را مستقیماً به مغز می‌رساند

  1. چقدر خوبه که به افراد سرطانی کمک بشه تا مراحل درمان را به راحتی بگذرانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =