ارتباط رژیم غذایی نامناسب با باکتریهای روده

تحقیقات جدیدی از تیم دانشمندان هلندی ارائه می‌دهد که بینش جدیدی در مورد رابطه بین رژیم غذایی، باکتریهای روده وجود دارد.

این مطالعه، با ردیابی نزدیک به 1500 نفر، به ارتباط مداوم بین گونه های باکتریایی پیش التهاب و رژیم های غذایی سرشار از فست فود، قند و محصولات حیوانی پی برد.

مطمئناً ارائه یک رژیم غذایی پرچرب و پر قند، حاوی مواد غذایی سنگین در غذاهای فرآوری شده هیچ اخبار خبری نیست و ناسالم است.

یک تحقیق نوپا شروع به باز کردن چگونگی ایجاد اختلالات در میکروبیوم روده ما در التهاب سیستمیک و بیماری می‌کند.

یک مطالعه جدید، منتشر شده، ارائه یک نگاه قوی در مورد چگونگی ارتباط غذاهای خاص با خوشه های باکتریهای روده شناخته شده در ایجاد واکنش های التهابی است.

محققان نمونه مدفوع 1425 نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. حدود 550 فرد از بیماری التهابی روده (IBD) یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می‌بردند، در حالی که بقیه گروه سالم بودند. همه افراد همچنین پرسشنامه ای را برای ردیابی عادات غذایی خود تکمیل کردند.

محققان در مطالعه جدید گزارش دادند: غذاهای فرآوری شده و غذاهای حیوانی به طور مداوم با میزان بیشتری از Firmicutes، گونه Ruminococcus از جنس Blautia و مسیرهای سنتز اندوتوکسین در ارتباط بودند.

عکس این مورد برای غذاهای گیاهی و ماهی یافت شد، که ارتباط مثبتی با مواد تولید کننده اسید چرب با زنجیره کوتاه و مسیرهای متابولیسم مواد مغذی داشتند.

این ارتباط بین رژیم غذایی و خوشه های باکتریایی در همه گروه ها سازگار بود، که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم، ایجاد حجم بیشتری از باکتری های ضد التهاب، ممکن است به کاهش یا حداقل کاهش برخی از التهاب روده مشترک در IBD و IBS کمک کند.

نقطه قوت خاص این مطالعه جدید، فهرستنویسی برخی از گونه های باکتریایی با غذاهای خاص است. به عنوان مثال، این تحقیق ارتباط بین افزایش حجم Ruminococcus gnavus ،Akkermansia muciniphila و Proteobacteria و رژیم های غذایی حاوی گوشت فرآوری شده، شکر و فست فود را کشف کرد.

معروف است که این باکتری های خاص اندوتوکسین تولید می‌کنند و به لایه مخاط روده آسیب می‌رسانند. این فرسایش از سد روده به ویژه هنگامی که رژیم غذایی فاقد فیبر باشد برجسته است.

البته این نوع مطالعات بخصوص هنگام تلاش برای تعیین علیت بدون محدودیت نیستند. محققان ادعایی در مورد اینکه آیا مداخلات کوتاه مدت در رژیم غذایی می‌توانند مستقیماً جمعیت این باکتری های روده را تغییر دهند، ندارند.

برای درک روابط طولانی مدت بین رژیم غذایی و میکروبیوم، به ویژه هنگام در نظر گرفتن هر گونه توصیه بالینی برای بیمارانی که از التهاب حاد روده رنج می‌برند، کار بیشتری لازم است.

محققان در این مطالعه نتیجه گیری کردند: با وجود این محدودیت ها، ما توانستیم الگوهای غذایی را به دست آوریم که به طور مداوم با گروه هایی از باکتری ها و عملکردهای شناخته شده برای استنباط از محافظت از مخاط و اثرات ضد التهابی ارتباط دارد.

ما معتقدیم که ارتباطات میکروبیوتای رژیم غذایی که در این نسخه توصیف کردیم قوی است: نتایج در گروه های مختلف سازگار است و پس از تنظیم سایر عوامل خاص گروه مانند استفاده از دارو نیز قابل توجه است.

نتیجه گیری نهایی این است که مکانیسم های التهابی با واسطه باکتری های روده ممکن است با محدود کردن محصولات حیوانی، قند، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های الکلی قوی به حداقل برسند.

باكتري هاي مفيد روده كه تأثيرات ضدالتهابي دارند ممكن است با يك رژيم غذايي كه بيشتر روي پروتئين هاي گياهي، سبزيجات، ميوه ها، آجيل ها، ماهي ها و لبنيات تخميري كم چرب تأكيد شود، ترويج شوند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (37 امتیاز)

دیدگاهی در “ارتباط رژیم غذایی نامناسب با باکتریهای روده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + چهار =