ورزش کردن سطح پروتئین های ضد سرطان را در خون افزایش می‌دهد

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل نشان داده‌اند چگونه ورزش منظم می‌تواند غلظت پروتئین های ضد سرطان را در خون افزایش دهد تا رشد تومورها را کم و آسیب به DNA را محدود کند.

در حالی که تحقیقات مدت‌هاست که ورزش منظم را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می‌داند، مطالعات اخیر راه‌هایی را بررسی کرده‌اند که واقعاً می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

این شامل اکتشافاتی در مورد چگونگی تقویت فعالیت سلول‌های T ضد سرطان، جلوگیری از توسعه سرطان کبد در موش‌های در معرض خطر و القای تولید پروتئین در ماهیچه‌های اسکلتی است که رشد تومور را کند می‌کند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که ورزش نه تنها می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، بلکه به بدن در مبارزه با آن نیز کمک می‌کند.

مطالعه دانشگاه نیوکاسل

تیم دانشگاه نیوکاسل که به طور خاص در حال بررسی رابطه ورزش با سرطان روده بود، روشن‌تر این موضوع را توضیح داد. این مطالعه به عنوان یک اثبات توصیف شده است و شامل 16 فرد بین 50 تا 80 سال است که همگی دارای عوامل خطر سرطان روده مانند سبک زندگی غیرفعال یا اضافه وزن بودند.

نمونه‌های خون گرفته شد و آزمودنی‌ها در یک جلسه دوچرخه‌سواری 30 دقیقه‌ای داخل سالن با شدت متوسط انجام شد و بلافاصله پس از آن نمونه خون دوم گرفته شد.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون نشان داد که در نمونه‌هایی که بلافاصله بعد از ورزش گرفته شده‌اند، سطح یک پروتئین ضد سرطان به نام اینترلوکین-6 (IL-6) افزایش یافته است.


تغییر در عادات غذایی ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد


دانشمندان سلول‌های سرطانی روده را تحت نمونه‌های خون در آزمایشگاه قرار دادند و مشاهده کردند که چگونه بر رشد سلولی در یک دوره 48 ساعته تأثیر می‌گذارند که نتایج قابل توجهی را به همراه داشت.

در واقع، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده بلافاصله پس از ورزش در کاهش رشد سلول‌های سرطانی مؤثرتر بودند.

همچنین مشخص شد که این نمونه‌ها آسیب DNA را کاهش می‌دهند، که نشان می‌دهد ورزش ممکن است راهی برای تقویت ثبات در سلول‌ها باشد.

نتایج مطالعه

دکتر سام اورنج، نویسنده این مطالعه گفت: شواهد علمی قبلی نشان می‌دهد که ورزش بیشتر برای کاهش خطر سرطان روده بهتر است، زیرا هرچه افراد فعالیت بدنی بیشتری انجام دهند، شانس ابتلا به آن کاهش می‌یابد.

یافته‌های ما از این ایده حمایت می‌کند. هنگامی که ورزش چندین بار در هفته در یک دوره طولانی تکرار می‌شود، مواد ضد سرطان (مانند IL-6) آزاد شده در جریان خون این فرصت را دارند که با سلول‌های غیر طبیعی تعامل کنند، DNA آنها را ترمیم کنند و رشد سرطان را کاهش دهند.

برای گام‌های بعدی، دانشمندان قصد دارند بررسی کنند که چگونه ورزش آسیب DNA را کاهش می‌دهد و دقیقاً چه نوع ورزش ممکن است در پیشگیری از سرطان مؤثرتر باشد.

اورنج گفت: درک بهتر این مکانیسم‌ها می‌تواند به ایجاد دستورالعمل‌های ورزشی دقیق‌تر برای پیشگیری از سرطان کمک کند.

همچنین می‌تواند به توسعه درمان‌های دارویی کمک کند که برخی از مزایای سلامتی ورزش را تقلید می‌کند.

فعالیت بدنی از هر نوع و هر مدتی می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد، اما تحرک بیشتر همیشه بهتر است.

افرادی که کم تحرک هستند باید با تحرک بیشتر شروع کنند و به دنبال این باشند که فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =