ورزش در صبح زود خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

تحقیقات جدید نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که صبح زود ورزش می‌کنند(ساعت 8 صبح تا 10:00 صبح) نسبت به افرادی که در قسمت های دیگر روز ورزش می‌کنند، کاهش می‌یابد.

این تحقیق، که در مجله بین المللی سرطان منتشر شده است، ممکن است به اطلاع آینده تحقیقات در مورد زمان ورزش به عنوان راهی بالقوه برای کاهش خطر سرطان کمک کند.

سرطان، خواب و ورزش

تحقیقات نشان داده است که انجام ورزش های تفریحی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف را در فرد کاهش دهد.

این اطلاعات به دلیل تعداد بالای مبتلایان به سرطان و تعداد قابل توجهی که در اثر بیماری می‌میرند از اهمیت برخوردار است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، دانشمندان تخمین می‌زنند که تا پایان سال 2020، 1،806،590 نفر تشخیص سرطان را دریافت می‌کنند و 606،520 نفر بر اثر این بیماری می‌میرند.

با توجه به تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان، حتی یک تغییر به اندازه تغییر در زمان تمرین فرد می‌تواند سهم قابل توجهی در کاهش تأثیر سرطان در کل جمعیت داشته باشد.

از سال 2018، 46.7٪ از بزرگسالان در ایالات متحده حداقل دستورالعمل های فعالیت بدنی هوازی را نداشتند. افزایش فعالیت بدنی و بهینه سازی در مواقع موثرترین آن ممکن است راهی برای کاهش شیوع سرطان در جامعه باشد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ریتم شبانه روزی فرد با احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد. عبارت ریتم شبانه روزی به فرآیندهای بیولوژیکی اشاره دارد که بر چرخه خواب و بیداری فرد تأثیر می‌گذارد.

آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان، سطح شواهد مرتبط با کار شیفت شب را که ریتم شبانه روزی فرد را مختل می‌کند، “به عنوان” عامل سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرده است. به طور خاص، محققان ارتباط کار در شیفت شب را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانسته اند.

دانشمندان نشان داده اند که ورزش همچنین با ریتم شبانه روزی فرد رابطه دارد. طبق تحقیقات سال 2019، ورزش در طول روز می‌تواند به بهبود ریتم شبانه روزی فرد کمک کند و اثرات بد الگوی خواب مختل شده را کاهش دهد.

با توجه به اینکه ورزش می‌تواند به طور بالقوه خطرات ناشی از سرطان را کاهش داده و ریتم شبانه روزی را بهبود بخشد ولی ریتم شبانه روزی مختل شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، نویسندگان تحقیق جدید فرض کردند که زمان فعالیت بدنی ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد.

روند این تحقیق

برای آزمایش این فرضیه، محققان تحقیق حاضر داده های 2795 شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان زیرمجموعه ای از مطالعه کنترل چند مورد اسپانیایی (MCC-Spain) بودند که هدف آن شناخت عوامل ایجاد سرطان های رایج در اسپانیا و چگونگی پیشگیری از آنها بود.

از سال 2013 محققان با شرکت کنندگان مصاحبه کردند تا از فعالیتهای بدنی و تفریحی و خانگی آنها در طول زندگی مطلع شوند. به طور متوسط ​​3 سال بعد، محققان زمان ورزش را ارزیابی کردند.

محققان به ویژه 781 زن مبتلا به سرطان سینه را بررسی کردند و همچنین به پرسشنامه مربوط به فعالیت بدنی آنها و 504 مردی که مبتلا به سرطان پروستات بودند، پاسخ دادند و اطلاعاتی در مورد زمان ورزش آنها ارائه دادند.

محققان گروه شاهد را در مطالعه MCC-Spain به طور تصادفی از سوابق عمل عمومی انتخاب كردند. محققان آنها را با افرادی که در این تحقیق مبتلا به سرطان بودند از همان جنس و سن مشابه مطابقت دادند. گروه های کنترل در این مطالعه همچنین به سوالات پیگیری در مورد فعالیت بدنی و زمان آن پاسخ دادند.

ورزش زودهنگام و کاهش خطر ابتلا به سرطان

محققان دریافتند که فعالیت بدنی بین ساعت 8:00 صبح و 10:00 صبح قوی ترین اثر مفید بالقوه را در کاهش سرطان سینه و پروستات دارد.

حدود 7٪ افراد مبتلا به سرطان سینه و 9٪ افراد گروه کنترل بیشتر تمرینات خود را در صبح زود انجام می‌دهند. حدود 12.7٪ افراد مبتلا به سرطان پروستات و 14٪ گروه کنترل صبح زود ورزش کردند.

محققان مدلی را ابداع کردند که نشان داد احتمال ابتلا به سرطان سینه به دلیل ورزش صبحگاهی در مقایسه با عدم ورزش به طور بالقوه 25٪ کمتر است. با این حال، اطمینان آماری این برآورد از 52 درصد کاهش تا 15 درصد افزایش خطر وجود دارد.

نتایج نشان می‌دهد یک تصویر مشابه برای سرطان پروستات است. این مدل پیش بینی کرد که کسانی که صبح زود ورزش می‌کنند 27٪ احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مقایسه با افراد غیر ورزشکار را کاهش می‌دهد. با این حال، دامنه از کاهش 56 درصدی به 20 درصدی افزایش یافت.

افرادی که عصر، بین ساعت 7:00 ورزش می‌کنند. و ساعت 11:00 بعد از ظهر، 25٪ خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. با این حال، مانند یافته های صبح زود، شواهد از نظر آماری قابل توجه نیستند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که هرگونه اثر مفید ورزش زود هنگام برای خطر ابتلا به سرطان سینه ممکن است ارتباطی با استروژن داشته باشد. سطح بالای استروژن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد و ورزش می‌تواند سطح استروژن را کاهش دهد. بعلاوه، تولید استروژن در حدود ساعت 7:00 صبح بیشتر فعال است.

ملاتونین نیز ممکن است یک عامل باشد. محققان نشان داده‌اند که ملاتونین ممکن است از ابتلا به سرطان محافظت کند و ورزش بعداً در روز یا شب می‌تواند تولید ملاتونین را به تأخیر بیندازد.

همانطور که محققان متذکر شدند، این مطالعه دارای محدودیت هایی است و آنها نمی‌توانند تأثیر کوچکی را که زمان ورزش ممکن است داشته باشد، تشخیص دهند.

با این حال، اندازه کوچک اثر به معنای بی اهمیت بودن آن نیست. سرطان یک بیماری پرکار است، و هرگونه اثر کوچک، در صورت تکثیر در بین جمعیت، می‌تواند مهم باشد.

سایر مشکلات مطالعه شامل ثبت نکردن تمام اطلاعات برای همه شرکت کنندگان و در نظر نگرفتن برخی متغیرهای سردرگم کننده، مانند رژیم غذایی و الگوی خواب است.

با این حال، این مسائل جزئی نسبت به اندازه نمونه بود، و تفاوت بین موارد و گروه شاهد در این مطالعه اندک بود.

با این وجود، این مطالعه ارزش بررسی ارتباط بیشتر بین زمان ورزش و خطر ابتلا به سرطان را روشن می‌کند.

برای دکتر مانولیس کوگ ویناس، هماهنگ کننده مطالعه، “این نتایج، در صورت تأیید، می‌تواند توصیه های فعلی فعالیت بدنی را برای پیشگیری از سرطان بهبود بخشد. آنچه واضح است این است که هر کس می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به سادگی با داشتن فعالیت بدنی متوسط ​​حداقل 150 دقیقه در هفته کاهش دهد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهی در “ورزش در صبح زود خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

  1. ورزش صبحگاهی برای بدن بسیار مفید است و خطر سرطان را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =