هیدروژل حاوی بور بهبودی عضلات آسیب دیده را سریع تر می‌کند

طی چند سال گذشته مثال‌های جالبی را مشاهده کرده‌ایم که نشان می‌دهد هیدروژل های تزریقی می‌توانند باعث بهبودی ماهیچه ها و تاندون های آسیب دیده شوند.

اکنون دانشمندان در اسپانیا هیدروژلی تولید کرده اند که بور را آزاد می‌کند تا تشکیل فیبرهای عضلانی جدید را به سرعت افزایش دهد.

بیومواد جدید توسط محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و مرکز مهندسی زیستی، بیومتریال و نانو پزشکی ساخته شده است.

این ماده به عنوان یک هیدروژل آلژینات مملو از بور توصیف می‌شود و به گونه ای طراحی شده است که از طریق تزریق زیر جلدی به محل عضله آسیب دیده منتقل می‌شود، جایی که بور آزاد می‌شود و یک واکنش زنجیره ای از حوادث را ایجاد می‌کند که به بازسازی عضلات کمک می‌کند.

همانطور که بور به عضلات راه پیدا می‌کند، پروتئین هایی به نام اینتگرین را تحریک می‌کند، که باعث چسبندگی بین سلول ها و ماتریکس خارج سلول می‌شود، ساختار حمایتی که به آنها کمک می‌کند تا در بافت تجمع پیدا کنند.

این تأثیر باعث تحریک مقدار بیشتری چسبندگی در اندازه بزرگتر می‌شود، که سلول های عضلانی تمایز نیافته را برای تولید میوتوب و به نوبه خود فیبرهای عضلانی تازه متصل می‌کند.

این روند در موش هایی که تحت آسیب های عضلانی حاد قرار گرفتند مشاهده شد، با این تکنیک تیم بهبودی آنها را بسیار تسریع می‌کند و عضله را قادر می‌سازد با سرعت بیشتری از نو ساخته شود.

دکتر پاتریشیا نویسنده مطالعه، می‌گوید: ما تأیید کردیم که با افزودن بور به سلولهای عضلانی آسیب دیده، میزان چسبندگی آنها افزایش می‌یابد، و اکنون آنها به روشی سریعتر و مقاوم تر می‌چسبند، و به ماهیچه ها اجازه می‌دهند در مدت زمان کوتاه تری احیا شوند.

این تیم معتقد است که این فناوری می‌تواند در درمان آتروفی عضلانی مربوط به پیری و همچنین اشکال ارثی دیستروفی عضلانی ارزش ویژه ای داشته باشد.

این تحقیقات همچنین زمینه بهبود روشهای درمانی برای پارگی عضلات رایج را فراهم می‌کند که به گفته دانشمندان در نیمی از زمان بهبود می‌یابد.

ریکو می‌گوید: اگر به عنوان مثال، پارگی فیبریلار درجه دو 30 روز طول بکشد، استفاده از هیدروژل ما مدت بهبودی را به 15 روز کاهش می‌دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =