مطالعه بر هورمون استرس هدف جدیدی را برای درمان ریزش مو ارائه می‌دهد

استرس می‌تواند از همه جهات بر بدن انسان تأثیر بگذارد، با یک مطالعه در سال گذشته هاروارد نشان داد که چگونه می‌تواند به سفید شدن و ریزش مو زودرس منجر شود.

یک مثال همین که محققان در حال حاضر با مقاله جدیدی در مورد چگونگی سرکوب هورمون های استرس در توانایی بازسازی فولیکول های مو، به اطلاعات ما در مورد ریزش مو و ایجاد فرصت های جدید در مورد چگونگی مقابله با آن پرداخته‌اند.

مراکز تحقیقاتی بر روی چرخه های طبیعی فولیکول های موی ما انجام می‌شود که مشاهده می‌کند آنها بین مراحل رشد و استراحت متناوب هستند که در اثر فعالیت سلول های بنیادی فولیکول مو ایجاد می‌شوند.

در طول مرحله استراحت، این سلولها به حالت خوابیده در می‌آیند و فولیکول های مو به راحتی ریخته می‌شوند، در حالی که مرحله رشد باعث می‌شود که آنها برای بازسازی موهای جدید عمل کنند.

وقتی این چرخه از تعادل خارج شود و سلولهای بنیادی زمان بیشتری را در حالت خاموش سپری کنند، نتیجه خالص ریزش مو است.

با استفاده از مدل های موشی، تیم هاروارد شروع به تحقیق در مورد چگونگی استرس ممکن است به این روند شکل دهد.

در ابتدا، این تیم دریافت که استرس مزمن در موش ها باعث می‌شود سلول های بنیادی فولیکول موی آنها برای مدت طولانی در حالت استراحت باقی بمانند، در این شرایط هیچ بافت احیا کننده ای تولید نمی‌کنند.

دانشمندان توانستند این اثرات را با دادن یک هورمون استرس عمده به موشها به موشها، که توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود و معادل هورمون استرس کورتیزول در انسان است، تکرار کنند.

نویسنده ارشد Ya-Chieh Hsu می‌گوید: این نتیجه نشان می‌دهد که هورمون های استرس بالا بر سلولهای بنیادی فولیکول مو تأثیر منفی دارند. اما تعجب واقعی وقتی بود که ما منبع هورمون های استرس را بیرون آوردیم.

این دور از آزمایش ها به منظور بررسی تعامل بین استرس، سن و ریزش مو طراحی شده است. با بزرگتر شدن حیوانات، روند بازسازی فولیکول مو کندتر می‌شود زیرا مراحل استراحت طولانی تر می‌شوند.

جالب اینجاست که دانشمندان دریافتند وقتی هورمونهای استرس از معادله خارج شدند، این مرحله استراحت بسیار کوتاه شد. این بدان معنی بود که موش ها دائماً وارد مرحله رشد می‌شوند و حتی وقتی پیر می‌شوند، فولیکول های مو را بازسازی می‌کنند.

هسو می‌گوید: بنابراین حتی سطح پایه هورمون استرس که به طور معمول در بدن در گردش است تنظیم کننده مهم مرحله استراحت است. استرس اساساً فقط باعث افزایش محور غده فوق کلیه و فولیکول مو می‌شود که وجود آن را مشکل تر می‌کند. سلولهای بنیادی فولیکول مو برای ورود به فاز رشد جهت بازسازی فولیکول های موی جدید وارد می‌شوند.

بررسی های بیشتر نشان داد که دلیل این امر نحوه تأثیر هورمون های استرس بر روی خوشه ای از سلول ها در زیر پیازهای مو به نام پاپیلای پوستی است. محققان دریافتند وقتی سطح هورمون استرس افزایش می‌یابد، از ترشح مولکولی بنام Gas6 به سلولها جلوگیری می‌کند که نشان داده سلولهای بنیادی فولیکول مو را فعال می‌کند.

سکیو چوی، نویسنده اصلی مطالعه، می‌گوید: هم در شرایط عادی و هم در شرایط استرس، افزودن Gas6 برای فعال کردن سلول های بنیادی فولیکول مو که در مرحله استراحت بودند و برای رشد مو کافی بود.

در آینده، مسیر Gas6 می‌تواند به دلیل پتانسیل خود در فعال سازی سلول های بنیادی برای رشد مو مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین اگر سایر تغییرات بافتی مرتبط با استرس به تأثیر هورمون استرس در تنظیم گاز 6 مربوط باشد بسیار جالب خواهد بود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + بیست =